Ja, viraduken släpper igenom vatten (och luft) för att pappersmassan ska kunna torka.
 
  • Gilla
Calars130 och 2 till
  • Laddar…
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Ska anlägga en sandstrand men tänkte höra om någon av er har några bra tips när det kommer till att lägga ut sanden?

Vi kommer använda oss av en viraduk ("plasttrådad" matta som pappersindustrin använder vid papperstillverkning på valsarna när de tillverkar papper). Vi har nu lagt betongplattor för att hålla duken på plats.

Vi kommer i helgen att planera marken runtomkring samt får två lastbilslass med sand. Nu kommer det till problemet (om det nu kommer att bli ett problem)? Är rädd att det kommer att bli "bubblor" i duken när vi lägger ut sanden. Någon som har stött på detta problem tidigare och kanske har någon smart lösning eller hur man ska fördela sanden bäst för att slippa detta?

[bild] [bild]
Blir ju ingen sandstrand med duk under utan snarare en dukstrand:crysmile:
 
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Det var nog det bästa svaret jag har fått idag och tackar otroligt mycket för det :love:
Rasse har helt rätt, de är inte täta men funkar bra för det du tänkt dig. Jag har själv jobbat på fabrik som vävt viror till pappersmaskiner

Jag tror inte två lass kommer räcka för ditt behov då det alltid går åt mer än vad man tror. Mycket av sanden kommer också fort spolas bort.

Lycka till med stranden.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, för att den virvlas upp och lägger sig någon annanstans där det inte badas.
Det är genomsläpplig viraduk, inte tät plast.
 
  • Gilla
FritidshusetSmåland
  • Laddar…
Vad har det med dy som flyttar sig att göra?
 
D Daniel 109 skrev:
Vad har det med dy som flyttar sig att göra?
Inte dy men med (tät) plast som du skrev.
 
Det var inte vad du citerade. Det är möjligt att det funkar med den duken. Jag gillar dock inte att sprida plast i naturen.
 
Min erfarenhet är att det blir bubblor. De förstörde sjöbotten vid allmäningen kring vår sommarstuge sjö på det sättet.
Det var inte bubblor med samma, med röta och gaser från sjöbotten samlas under duken så det blir väldigt äckligt, men om materialet kan släppa igenom detta så kanske det inte är nån fara
 
Ser ut som att sanden kommer driva åt vänster sett från stranden. Kanske komplettera med en stenbrygga till vänster om stranden - ca 5 meter ut?

Vet att detta hände ute hos mina föräldrar. Men där hittade stranden sin naturliga plats 50 meter åt vänster så det vart en fin strand där istället.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Jag tror att du behöver gräva lite där du ska anlägga din strand ifall du inte vill att vattnet ska dra iväg sanden.
 
5
Krävs tillstånd för detta?
 
5 50thomas skrev:
Krävs tillstånd för detta?
För vad?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
För vad?
#25 gräva
 
Nej!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej!
Jo = muddra= vattenverksamhet. Beror på mängden svhakt och när.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.