yonna yonna skrev:
Har TS kollat om det överhuvud taget är tillåtet att bo i kolonistugan under vintern? I de (få) koloniområden jag känner till är detta emot stadgarna.
Läse du inte ens första inlägget innan du svarade?



A annicka__22 skrev:
jag vet att det inte är tillåtet att bo i kolonier året runt, men detta är verkligen bara så att vi inte står på bar backe om vi inte får tag i något annat.
;)
 
  • Gilla
annicka__22
  • Laddar…
Sorry! Missade den meningen :surprised:
 
yonna yonna skrev:
Har TS kollat om det överhuvud taget är tillåtet att bo i kolonistugan under vintern? I de (få) koloniområden jag känner till får man inte.
Jag undanbad mig moralpoliser.. Nej självklart är det inte tillåtet med året runt boende i kolonistugor, men när bostadskön är fem år lång (och vi har stått i två år redan), vi har ringt varenda privata fastighetsägare två gånger, och varje andrahandskontrakt har trettio säkande som budar över varandra på en redan kraftigt höjd hyra så väljer jag att bryta mot regelverket. Vi har en isolerad och uppvärmd stuga av samma eller högre standard än en normal villa, med två sovrum, stort kök och vardagsrum, bekväm nog att vi självmant hade valt att bo här hela året om det inte vore för att vattnet stängs av. Då känns det vansinnigt att bli hemlös och få bo på soffor hos vänner och bekanta och skapa oro och stök för vår dotter, bara för att bostadssituationen ser ut som den gör! Vi har båda heltidsjobb här och bra förskola till vår dotter och vill inte behöva flytta till någon liten ort ute på landet bara för att kunna få ett hyreskontrakt.
Jag har verkligen utforskad varenda aveny inklusive att skaffa bolånelöfte, men min sambo har inte fast jobb och jag jobbar inom vården så baserat på min lön och att jag ska kunna försörja oss tre så ger banken mig ett lån som motsvarar att kunna köpa en etta i ett annat län möjligtvis.
Så då bor vi i kolonin, vare sig man får eller ej.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Även om jag nu agerar moralpolis så vill jag påpeka att det inte är tilllåtet att hälla i annat vatten i avloppet än det som räknats av med kommunens vattenmätare. Ni klarar kanske av detta, men om volymerna noteras av kommunens pumpstationer som inte liggande inom det normala så kommer de att felsöka...
 
Det är klart att det fungerar. Se bara till att alla pumpar och rör är frostskyddade. Troligen har det förutsättningar att fungera utmärkt under långa perioder. Men ta höjd så att ni har ett alternativ om tankarna töms.

En parentes. Har du pratat med föreningen? Om du förklarar läget och klargör att det gäller en begränsad tid kanske de kan göra undantag från sina regler. Det lär ju vara lite svårt att dölja för föreningen att ni bor där.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Ni kanske skulle kunna ha ett släp med en tank på.
Då kan ni ju hem mycket vatten på en gång.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Emma242 skrev:
Har ni resurserna (även tiden för arbetet) så kör hårt. Ni kommer säkert att ha användning för det senare även om er situation förbättras, vatten kan man aldrig få för mycket av (på rätt plats).

Att leda gråvattnet separat behöver inte vara en enorm insats, har ni tur så sitter rören från diskhon lättåtkomliga så att ni kan dra om till en tank. Då kan ni ju använda det vattnet för att spola toaletterna. Lämpligen med ventiler så att ni kan välja avlopp/tank.

Har du kikat på de tankar för nedgrävning som säljs av bland andra byggvaruhusen? De är lite dyrare än IBC-tankar men brukar komma kompletta med ventiler, fästen och tillbehör för pumpinstallation, lock och dylikt för underhåll. Då minskar ni risken för frysning och algtillväxt också. Det kanske kan vara värt den extra konstnaden, inklusive grävning.

Till exempel en sån här (finns andra till andra priser och specifikationer, det här vara bara första träffen på Google för exempel): [länk]
Både jag och sambon är händiga och har renoverat och byggt på stugan så vi kan nog fixa det mesta själv, men det vore nog en idé att ta hit en rörmokare som kan kika på alla rör och kopplingar och se om vi kan fixa gråvattensuppsamling att ha när vi spolar då det som du säger skulle spara mycket vatten. Har kollat på den typ av tank du länkade till, problemet är utrymmet för vår stuga ligger nära tomtgränsen till grannen (1.3 meter mellan husvägg och staket) på hela långsidan och framsidan från hörnan och toalettbyggnaden är ihopbyggda med trädäck och tak så där kan vi inte heller få plats med något särskilt stort. Det vore om vi gräver ner den på framsidan av stugan men då Har vi knappt 20 kvm tak och kan samla mycket mindre vatten, och måste dessutom gräva ner 8-10 meter rör/ slang..
Rent praktiskt så är det viktigaste att kunna koppla en tank till köksvasken och förhoppningsvis till vår lilla vvberedare som sitter i köket under diskbänken för att få varmvatten där till att diska och tvätta händerna och ev fylla en spann med varmvatten för att vaska sig lite, i badrummet spolar vi manuellt och kan stå ut med att tvätta händerna kallt ifrån dunk med kran som vi fyller på.
Skickar bild på hur det ser ut bredvid huset. Får ens en IBC- tank plats där med tanke på måtten, och man kanske inte vågar gräva alltför nära huset som står på plintar?
 
R Rolle314 skrev:
Ni kanske skulle kunna ha ett släp med en tank på.
Då kan ni ju hem mycket vatten på en gång.
Det är en bra idé som funkat på ett normalt fritidshus med bilframkomlighet, men tyvärr tror jag inte att den är praktiskt genomförbar för oss då gångarna här i området rätt trånga 2,4 meter och inget svängrum att ta sig in på tomten som har häck hela vägen förutom grinden på 1,2 meter.
 
Att hålla vattnet frostfritt behöver inte vara så svårt.

Du nämner att planen var att placera tankarna intill husfasaden samt klä dem med trä.
En värmematta undertill eller på sidorna på ca 40-60w skulle klara av att hålla vattnet frostfritt även om det blir 10-15 minusgrader i några veckor, om det finns möjlighet till någon typ av isolering, T.ex. 5-10 cm frigolit?
Behöver dessutom bara användas när temperaturen går under ett par minusgrader, då tankarna får lite värme av närheten till fasadväggen.
.
Värmemattor är lätta att hitta och används t.ex. i växthus för att höja jordtemperaturen vid förodling.

Ett exempel är:

https://www.hydrogarden.se/sticklingar/vaxthus/roott-hobby-heat-mat-60-w-1200-mm-x-400-mm

Finns även mindre på 20w, men tror inte att det är tillräckligt om det blir mycket kallt.

Förbrukningsdiciplin är efter problemet med frostfri förvaring nog det allra viktigaste och har redan nämnts i tidigare inlägg.

Lycka till!
 
  • Gilla
annicka__22
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det är klart att det fungerar. Se bara till att alla pumpar och rör är frostskyddade. Troligen har det förutsättningar att fungera utmärkt under långa perioder. Men ta höjd så att ni har ett alternativ om tankarna töms.

En parentes. Har du pratat med föreningen? Om du förklarar läget och klargör att det gäller en begränsad tid kanske de kan göra undantag från sina regler. Det lär ju vara lite svårt att dölja för föreningen att ni bor där.
En av mina grannar sitter i styrelsen och berättade häromdagen att en annan person bett om tillstånd att bo här på vintern och att styrelsens inställning är att de inte bryr sig (enligt grannen då alltså), och jag känner till ett antal i vårt och intilliggande koloniområden som har bott här året om i flera år. Tror att det är kommunen som säger att man inte får bo här, finns ju ingen anledning att styrelsen skulle motsätta sig att folk är här på vintern, tvärtom så betyder det att någon har koll på vad som försiggår här och förhoppningsvis motverkar inbrott som annars är vanliga i området.
Men skulle vi nu behöva bo här i vinter så pratar jag givetvis med styrelsen så att dom vet.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Då kan det vara bra för dig att veta att kommunen inte har något lagrum för att förbjuda dig att bo där.
 
  • Gilla
annicka__22
  • Laddar…
Transporterar själv vatten ibland och avundas er inte, då det är väldigt tungt i längden.
Lantbrukare har ofta bra lösningar på det, som t.ex. en vattenbag till en skottkärra.

Du nämner att ni inte kan köra in en bil på området, men det går att kanske att omlasta/pumpa vattnet till en sådan från en eller flera tankar i t.ex. bagageutrymmet på en bil.

https://www.granngarden.se/vattenba...UIqzvuHOFOX64m9L6QaAraqEALw_wcB#product-specs
 
Redigerat:
  • Gilla
annicka__22
  • Laddar…
T Thule50 skrev:
Att hålla vattnet frostfritt behöver inte vara så svårt.

Du nämner att planen var att placera tankarna intill husfasaden samt klä dem med trä.
En värmematta undertill eller på sidorna på ca 40-60w skulle klara av att hålla vattnet frostfritt även om det blir 10-15 minusgrader i några veckor, om det finns möjlighet till någon typ av isolering, T.ex. 5-10 cm frigolit?
Behöver dessutom bara användas när temperaturen går under ett par minusgrader, då tankarna får lite värme av närheten till fasadväggen.
.
Värmemattor är lätta att hitta och används t.ex. i växthus för att höja jordtemperaturen vid förodling.

Ett exempel är:

[länk]

Finns även mindre på 20w, men tror inte att det är tillräckligt om det blir mycket kallt.

Förbrukningsdiciplin är efter problemet med frostfri förvaring nog det allra viktigaste och har redan nämnts i tidigare inlägg.

Lycka till!
En värmeplatta ska jag kolla upp, låter som ett enklare och billigare alternativ än att gräva ner tankarna. Klart att det kan bli kallt här, men det är sällan och knappast kallare än -10 över någon enstaka natt och mestadels plus dagtid. Senast nu i vintras var första gången på evigheter som det frös till på dammarna, året inan hade vi mindre än fem dygn med minusgrader och ingen snö alls.
Vi kommer att titta på alla alternativ och rådgöra med rörmokare som får hjälpa oss att säkert installera allt.
Tackför tipset!
 
A Avemo skrev:
Då kan det vara bra för dig att veta att kommunen inte har något lagrum för att förbjuda dig att bo där.

Det var skönt att höra!
Jag har hört att man på prov tillåter året om boende på flera koloniområde i Gbg för att lösgöra lägenheter som annars står tomma halvårsvis. hoppas att malmö gör detsamma för bostadskrisen här är verkligen inget kul och vi har över 2000 kolonistugor här som skulle kunna fungera som året runt boende. Får se vad slutsatsen blir av Gbgsexperimentet..
 
T Thule50 skrev:
Transporterar själv vatten ibland och avundas er inte, då det är väldigt tungt i längden.
Lantbrukare har ofta bra lösningar på det, som t.ex. en vattenbag till en skottkärra.

Du nämner att ni inte kan köra in en bil på området, men det går att kanske att omlasta/pumpa vattnet till en sådan från en eller flera tankar i t.ex. bagageutrymmet på en bil.

[länk]
Ja den var ju väldigt praktisk och värd att investera i- mycket prisvärd dessutom! Tack för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.