Hej,
Vi flyttade tillbaks till Sverige för tre år sedan och har bott i vår kolonistuga under tiden det kommunala vattnet är på och annars hyrt i andra hand på vintern, men vårt andrahandsboende blir nu sålt och vi blir med stor sannolikhet hemlösa i november om vi inte har en otrolig tur (bor i storstadsregion och står i alla bostadsköer och har inte råd med vansinniga andrahandshyror).
Hur som, vår stuga är stor, av villastandard och vinterisolerad med el, luftvärmepump, stor varmvattenberedare och som vilket hus som helst på sommaren, på vintern stängs dock vattnet av. Vi ville rusta upp stugan för vinterboende som en sista utväg om vi inte hittar annat boende.
Avloppet stängs inte av så vi kan manuellt spola toan med en hink men behöver gott om vatten.
Får inte borra brunn så tänkte två 1000 liters IBC- tankar kopplade till stuprör, samt en 300 liters färskvattenstank av livsmedelsstandard. Räcker detta tro? Om det inte regnar mycket menar jag..? En annan fråga är- går det att koppla filterpump till dessa IBC-tankar? Och går de att koppla till varmvattensberedare på något sätt eller vad är bästa lösningen för att kunna tvätta av sig i varmt vatten? Går det att på något sätt koppla på vatten till tvättmaskin, eller det är för ambitiöst?
Tacksam för alla tips, och betackar mig moralpoliser, jag vet att det inte är tillåtet att bo i kolonier året runt, men detta är verkligen bara så att vi inte står på bar backe om vi inte får tag i något annat.
 
harry73
Såklart sover man i kolonistuga om ni inte har något annat. Kan du förvara vattnet frostfritt?
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
harry73
Om du har ett lite förråd där du kan förvara vattnet, skulle det då vara möjligt att ha en vattenutkastare där så att du kan koppla en enkel pump med trädgårdsslang till utkastade?
Då kan du mata vv beredare den vägen.
Du ska dock se till att vv-beredaren inte körs tomt, för då går den sönder (om den är på)
 
  • Gilla
annicka__22
  • Laddar…
tommib
Intressant problem.

Hur mycket plats har du på tomten? Kan du gräva ner IBC-tankarna? Jag tänker främst på frysrisken men också på det estetiska.

Du måste också fundera på hur du får dit nytt vatten. Vi förbrukar i snitt 140 liter per person och dygn varav 60 liter för personlig hygien och 30 liter för toalettspolning. Tankarna tar slut fort om ni inte snålar. I första hand skulle jag rekommendera att duscha/bada någon annanstans. Spola toaletten kan man också snåla med om man står ut med urinlukten. Tvätta på tvättomat (finns det?) eller hos någon annan, diska för hand, fundera på vilken mat ni lagar och se till att göra storkok så att ni inte behöver laga mat/diska så ofta.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Det finns enkla patronfilter. Till exempel:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc.../vattenrenare-och-filter/vattenfilter-438008/
Med något sådant ser jag inte ett problem att använda varmvattenberedare och tvättmaskin. Men hur skall du lösa det så att inte vattnet i tankarna vid stuprören fryser? Finns det någonstans i närheten där du kan fylla på färskvatten? Eller tänkte du klara dig hela vintern på 300 liter färskvatten? Det kanske går. Men om du behöver fylla på kan det vara bra att ha lite mindre dunkar än så. Även för regnvattnet skulle jag vilja ha en backup-plan om det tar slut.
 
  • Gilla
annicka__22
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Såklart sover man i kolonistuga om ni inte har något annat. Kan du förvara vattnet frostfritt?
Vi hade kanske kunnat ha någon mindre tank i vårt förråd (3 kvm) som ligger i samma byggnad som och vägg i vägg med badrummet (extern byggnad ihopbyggd med huvudbyggnaden med däck och tak), men vet inte hur kallt det blir där om vi får en vargavinter. Jag hade inte tänkt på detta med frostfritt, korkat, men vi bor i södra skåne och det är sällan kallt mer än en eller ett par nätter. Alternativet är som någon säger att gräva ner tankarna och sedan koppla pump, men det ärdärför jag frågar här för att jag inte har tänkt på det rent tekniska då jag i förrgår fick reda på försäljningen och fick lite panik.
 
  • Gilla
Curre99
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Om du har ett lite förråd där du kan förvara vattnet, skulle det då vara möjligt att ha en vattenutkastare där så att du kan koppla en enkel pump med trädgårdsslang till utkastade?
Då kan du mata vv beredare den vägen.
Du ska dock se till att vv-beredaren inte körs tomt, för då går den sönder (om den är på)
hej och tack för svar
Vårt förråd är litet men ligger vägg i vägg med badrummet och inhyser vår 150 liters vvberedare som jag tänker mig är till endast för nödvändigt användande då vi som någon påpekar gör bäst i att duscha och tvätta någon annanstans. Vi hade kunnat få in en mindre tank i förrådet (inte IBC) och då med pump mata vvberedaren. Måste den hållas på samma vattennivå för att inte ta skada eller kan man fylla på den allt eftersom så länge den inte blir helt tom?
 
tommib tommib skrev:
Intressant problem.

Hur mycket plats har du på tomten? Kan du gräva ner IBC-tankarna? Jag tänker främst på frysrisken men också på det estetiska.

Du måste också fundera på hur du får dit nytt vatten. Vi förbrukar i snitt 140 liter per person och dygn varav 60 liter för personlig hygien och 30 liter för toalettspolning. Tankarna tar slut fort om ni inte snålar. I första hand skulle jag rekommendera att duscha/bada någon annanstans. Spola toaletten kan man också snåla med om man står ut med urinlukten. Tvätta på tvättomat (finns det?) eller hos någon annan, diska för hand, fundera på vilken mat ni lagar och se till att göra storkok så att ni inte behöver laga mat/diska så ofta.
hej och tack för svar och tips!
Vid stupröret (som är intill köket dit jag på något sätt vill kunna mata vattnet) ligger nära tomtgräns (cirka 1 meter) men vi hade eventuellt kunnat gräva ner dem där, för jag håller med, de är ju inte vackra att titta på. Min orginaltanke var att ha dem upp till husfasaden med klä in dem i trä, då vi bor i södra skåne och sällan har kallt under längre perioder, men håller med om att att gräva ner dem vore bättre.
Badrummet är nytt och helt fräscht men i en separat byggnad så vi är inte kritiska med att behöva spola efter varje kissbesök, och duscha riktigt hade vi tänkt göra någon annanstans, men varmvatten för att kunna tvätta av oss snabbt. Både jag och min sambo har rest och bott en del i utvecklingsländer så är vana vid väldigt enkel standard, men vill ha det så bra som möjligt för vår dotter (4 år) och det viktigaste är vatten till matlagning och att kunna diska.
Angående att fylla på tankarna så trodde jag i min naivitet att naturlig väg borde räcka? Att tankarna med lite snålhet håller så pass länge att de fylls på lite i taget varje gång det regnar, och håller sig på vetting nivå.
Men där måste jag kanske tänka om..?
Vad är alternativet? Att gräva ner en tank med större kapacitet?
 
A
Jag tror att den största insatsen ni behöver göra är att tänka om angående hur ni använder vatten och hur mycket ni förbrukar. Hygien och toalett är ju som nämnts ovan storförbrukare. Fundera på torrdass i stället, kolla upp om det går att få hämtning på vintern eller var det finns inlämning. Kan ni sköta mer av hygien på t.ex arbetsplatsen eller gymmet? Det är bara några förslag, men poängen är att försöka att sikta på att ha dricksvatten till dryck och mat i första hand.

Det är inte optimalt med våra moderna behov och en stor omställning. Men jag tror att det blir orimligt om ni försöker att hålla vattenlager anpassat för modern normal standard. Vi saknar helt vatten i sommarstugan året runt, och vi klarar flera veckor på dunkar som vi fyller på en camping en bit bort (kompis med ägaren) samt sjövatten som vi hämtar i dunkar för tvätt. Förhoppningsvis är det ju inte en permanent situation.
 
  • Gilla
annicka__22
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det finns enkla patronfilter. Till exempel:
[länk]
Med något sådant ser jag inte ett problem att använda varmvattenberedare och tvättmaskin. Men hur skall du lösa det så att inte vattnet i tankarna vid stuprören fryser? Finns det någonstans i närheten där du kan fylla på färskvatten? Eller tänkte du klara dig hela vintern på 300 liter färskvatten? Det kanske går. Men om du behöver fylla på kan det vara bra att ha lite mindre dunkar än så. Även för regnvattnet skulle jag vilja ha en backup-plan om det tar slut.
Tack för svar! Ja det är onekligen en del att tänka på. Någon föreslog att gräva ner tankarna vilket jag eventuellt kan göra för att undvika att vattnet fryser, men naiv som jag var trodde jag att det kunde räcka att tankarna var upptill huset som ändå är uppvärmt, inbyggda med isolering och trä, kombinerat med att vi bor i södra skåne och sällan har särskilt kallt någon längre period, men det är kanske riskabelt..? Färskvatten kan vi fylla på på bensinstationen och även på min sambos arbete som är 800 meter ifrån stugan, tänkte köpa en 300 liters dunk och har redan 3 20 liters hopfällbara dunkar samt en 25 liters dunk. Ville även investera i ett ordentligt reningsfilter (vi har ett gravitationsfilter nu med 8 liters kapacitet i timmen och det tar en evig tid) så att vi kan använda regnvatten till matlagning och att dricka.
Någon tog även upp att tankvattnet snabbt tar slut och jag i min optimism inbillade mig att vi kunde hålla vår konsumtion någorlunda i takt med att tankarna fylls på med regn (eftersom det regnar men sällan snöar här), men jag kanske måste tänka om..
 
Emma242 skrev:
Jag tror att den största insatsen ni behöver göra är att tänka om angående hur ni använder vatten och hur mycket ni förbrukar. Hygien och toalett är ju som nämnts ovan storförbrukare. Fundera på torrdass i stället, kolla upp om det går att få hämtning på vintern eller var det finns inlämning. Kan ni sköta mer av hygien på t.ex arbetsplatsen eller gymmet? Det är bara några förslag, men poängen är att försöka att sikta på att ha dricksvatten till dryck och mat i första hand.

Det är inte optimalt med våra moderna behov och en stor omställning. Men jag tror att det blir orimligt om ni försöker att hålla vattenlager anpassat för modern normal standard. Vi saknar helt vatten i sommarstugan året runt, och vi klarar flera veckor på dunkar som vi fyller på en camping en bit bort (kompis med ägaren) samt sjövatten som vi hämtar i dunkar för tvätt. Förhoppningsvis är det ju inte en permanent situation.
Ja, det där med att tvätta var kanske inte realistiskt, men jag kollade på genomsnittlig nederbörd i skåne under höst och vintermånaderna och det snittar på 60mm och med cirka 60 kvm tak (endast 40 kopplade till tankarna dock) räknade jag med att få 2000-2400 liter per månad i tankarna samt att vi kan fylla på färskvatten att dricka och laga mat med, dagligen via min sambos arbete bara 800 meter bort. Funderade också på att installera filter så att regnvattnet går att dricka.
I vintras bodde min sambo här medan han renoverade och klarade sig då med en 25 liters dunk färskvatten och ett antal 3 liters byttor att spola med, i en vecka åt gången.
Vi kommer inte att mecka med torrdass då vårt badrum är i en extern byggnad, isolerad och uppvärmd och vi behöver därför inte spola efter varje kiss utan bara samla papper brevid och spola då och då så det i sig kommer inte att kosta för mycket vatten.

Både jag och min sambo har levt utomlands och rest runt i folkabuss under längre perioder och därmed duschat i hinkar och diskat i sjöar osv så vi har inga jättekrav, men vill ha så bra standard vi kan för vår dotters skull.
Vi har pengar att investera i olika lösningar, vill mest veta vad dessa är och vad vi ska tänka på.
När vi bodde i Australien tex så hade vi ”grey water system” som samlade upp vatten från vask osv och återanvände det till spolning, att vattna trädgården osv. Vi använder redan hemgjorda eller naturliga och icke miljöpåverkande produkter så det skulle funka här med, men det systemet var redan installerat i vårt hus när vi flyttade in så vet inte riktigt hur det fungerar när man är uppkopplad på kommunalt avlopp osv och huruvida det är genomförbart hos oss utan några enorma ingrepp. Kanske måste prata med rörmokare..
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Om man supersnålar i båten så går det ca 30 liter vatten per dag till mat & snåldisk på 4 personer. Sen ska du duscha etc oxå. 1mm regn ger 1 liter vatten per kvadratmeter, så om taket är 60 kvadrat ger det 600 liter vatten.
Medelväde i Stockholm är: 1961-1990 var för vintern 113 mm, våren 87 mm, sommaren 183 mm och hösten 158 mm. Med 60 kvadrat tak ger det: vintern: 113*60 = 7 kubik per vinter = 7000 liter/90 dagar = 77 liter per dygn, men det kommer ju variera enormt så vissa veckor är du utan vatten...
 
  • Gilla
annicka__22
  • Laddar…
G gusvo085 skrev:
Om man supersnålar i båten så går det ca 30 liter vatten per dag till mat & snåldisk på 4 personer. Sen ska du duscha etc oxå. 1mm regn ger 1 liter vatten per kvadratmeter, så om taket är 60 kvadrat ger det 600 liter vatten.
Medelväde i Stockholm är: 1961-1990 var för vintern 113 mm, våren 87 mm, sommaren 183 mm och hösten 158 mm. Med 60 kvadrat tak ger det: vintern: 113*60 = 7 kubik per vinter = 7000 liter/90 dagar = 77 liter per dygn, men det kommer ju variera enormt så vissa veckor är du utan vatten...

Ja det var den ungefärliga uträkningen jag också gjorde, men så räknade vi till att vi själva kommer att fylla färskvattentanken med 25 liter varje dag så att det täcker behöver för matlagning och vatten att dricka, sedan räknar jag med 30 liter per dygn i spolning om vi snålar lite och inte spolar efter varje kiss, samt max 50 liter till att tvätta händerna och att tvätta av oss (duscha ordentligt och tvätta hår får vi göra på simhallen och jag och min man kan även duscha på våra arbetsplatser). Då befinner vi oss på runt 80 liter per dygn (plus 25 liter färskvatten) på två vuxna och ett litet barn, och inte snålat överdrivet, plus att vi ser till att tankarna är fyllda när vattnet väl stängs av. 2000/80 liter räcker i 25 dagar och på den tiden borde det komma en del regn tycker man, men det är klart att gör det inte det så är det ju skitdrygt och då tvingas man klara sig enbart på färskvattnet man orkar släpa med sig hem från jobb eller macken.
 
A
A annicka__22 skrev:
Ja, det där med att tvätta var kanske inte realistiskt, men jag kollade på genomsnittlig nederbörd i skåne under höst och vintermånaderna och det snittar på 60mm och med cirka 60 kvm tak (endast 40 kopplade till tankarna dock) räknade jag med att få 2000-2400 liter per månad i tankarna samt att vi kan fylla på färskvatten att dricka och laga mat med, dagligen via min sambos arbete bara 800 meter bort. Funderade också på att installera filter så att regnvattnet går att dricka.
I vintras bodde min sambo här medan han renoverade och klarade sig då med en 25 liters dunk färskvatten och ett antal 3 liters byttor att spola med, i en vecka åt gången.
Vi kommer inte att mecka med torrdass då vårt badrum är i en extern byggnad, isolerad och uppvärmd och vi behöver därför inte spola efter varje kiss utan bara samla papper brevid och spola då och då så det i sig kommer inte att kosta för mycket vatten.

Både jag och min sambo har levt utomlands och rest runt i folkabuss under längre perioder och därmed duschat i hinkar och diskat i sjöar osv så vi har inga jättekrav, men vill ha så bra standard vi kan för vår dotters skull.
Vi har pengar att investera i olika lösningar, vill mest veta vad dessa är och vad vi ska tänka på.
När vi bodde i Australien tex så hade vi ”grey water system” som samlade upp vatten från vask osv och återanvände det till spolning, att vattna trädgården osv. Vi använder redan hemgjorda eller naturliga och icke miljöpåverkande produkter så det skulle funka här med, men det systemet var redan installerat i vårt hus när vi flyttade in så vet inte riktigt hur det fungerar när man är uppkopplad på kommunalt avlopp osv och huruvida det är genomförbart hos oss utan några enorma ingrepp. Kanske måste prata med rörmokare..
Har ni resurserna (även tiden för arbetet) så kör hårt. Ni kommer säkert att ha användning för det senare även om er situation förbättras, vatten kan man aldrig få för mycket av (på rätt plats).

Att leda gråvattnet separat behöver inte vara en enorm insats, har ni tur så sitter rören från diskhon lättåtkomliga så att ni kan dra om till en tank. Då kan ni ju använda det vattnet för att spola toaletterna. Lämpligen med ventiler så att ni kan välja avlopp/tank.

Har du kikat på de tankar för nedgrävning som säljs av bland andra byggvaruhusen? De är lite dyrare än IBC-tankar men brukar komma kompletta med ventiler, fästen och tillbehör för pumpinstallation, lock och dylikt för underhåll. Då minskar ni risken för frysning och algtillväxt också. Det kanske kan vara värt den extra konstnaden, inklusive grävning.

Till exempel en sån här (finns andra till andra priser och specifikationer, det här vara bara första träffen på Google för exempel): https://www.bauhaus.se/regnvattentank-4rain-flat-m-3000l
 
  • Gilla
annicka__22
  • Laddar…
Har TS kollat om det överhuvud taget är tillåtet att bo i kolonistugan under vintern? I de (få) koloniområden jag känner till är detta emot stadgarna.
 
  • Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.