Hej, har tänkt köpa en ny cirkelsåg som ska vara batteridriven, vad rekommenderas? Har tittat lite på
GKS 18V-68 GC.
 
Festool HKC med skena är väldigt trevlig men rätt dyr. Ersätter dock ofta både kap och sänk.
 
Bra val, otroligt användbart verktyg har tagit mycket jobb från gersågen.
Som vanligt när det gäller cirkelsågar är hitachi/hikoki bäst .
18v är otroligt smidig. Och 36v mer om man vill ersätta en sladddriven.
 
D Datagubben skrev:
Hej, har tänkt köpa en ny cirkelsåg som ska vara batteridriven, vad rekommenderas? Har tittat lite på
GKS 18V-68 GC.
Har tyvärr inget konkret tips, men om jag skulle köpt ny battericirkelsåg så hade jag sett till att det fanns möjlighet att köra på skena. Gärna med vinkelanhåll. Väldigt användbart!
 
D Datagubben skrev:
Hej, har tänkt köpa en ny cirkelsåg som ska vara batteridriven, vad rekommenderas? Har tittat lite på
GKS 18V-68 GC.
Vad är det tänkta användningsområdet?
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
D Datagubben skrev:
Hej, har tänkt köpa en ny cirkelsåg som ska vara batteridriven, vad rekommenderas? Har tittat lite på
GKS 18V-68 GC.
Hur tror du att din användning ser ut? Vad har du för batterier redan, fortsätta på samma eller börja på nytt system?
Ska en bara ha en cirkelsåg bör den kunna användas både med och utan skena (och helst vara kompatibel med de smarta kapskenor som Mafell, Festool och Metabo har då det ökar effektivitet och mångsidighet ytterligare).
 
Rickard.
Tänk efter vad du tror du behöver. Jag ser cirkeln som ett byggverktyg och vill ha en liten och smidig sak som är lätt att jobba med i obekväma situationer och lätt att bara snabbt kapa en regel utan seriöst upplägg.

Vill jag ha extra noggrannhet vid långa snitt i t ex skivmaterial kör jag bara sågen mot en rätskiva eller baksidan av skenan till sänksågen. Jag ser ingen anledning för mig att cirkeln ska funka med skenan mer än så.
 
larsbj larsbj skrev:
Bra val, otroligt användbart verktyg har tagit mycket jobb från gersågen.
Som vanligt när det gäller cirkelsågar är hitachi/hikoki bäst .
18v är otroligt smidig. Och 36v mer om man vill ersätta en sladddriven.
Bäst? :thinking:;)
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Vill du ha en liten och smidig kan jag verkligen rekommendera Makita DHS660. Borstlös motor, 165 mm klinga, 5000 rpm obelastad. Finns för runt 2000 spänn naken på Amazon men sett den gå för runt 1500.
 
Rickard.
T Trafikverket1 skrev:
Vill du ha en liten och smidig kan jag verkligen rekommendera Makita DHS660. Borstlös motor, 165 mm klinga, 5000 rpm obelastad. Finns för runt 2000 spänn naken på Amazon men sett den gå för runt 1500.
Såg spännande ut, synd att den är gjord för vänsterhänta ;)

Hur mycket mindre är den egentligen än t ex 680?
 
  • Haha
FredrikR
  • Laddar…
Streckfluktare...

GKS 18V-68 GC blir säkert bra. GKS 18V -55G kostar förstås mindre och lär väl egentligen funka lika bra fast med billigare klingor därtill.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Såg spännande ut, synd att den är gjord för vänsterhänta ;)

Hur mycket mindre är den egentligen än t ex 680?
Ja, hade den varit vänsterhängd hade det varit ett plus men spelar inte jättestor roll tycker jag. Kan tillägga att jag köpte adaptern till den som gör att man kan använda till skena. Funkar bra men tänker man att man ska använda skena mycket så hade jag definitivt köpt en som kom anpassad från början.

Här är en ganska informativ video vad gäller 660 vs 680

 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Vad är det tänkta användningsområdet?
Har en festool sänksåg så tanken är inte att den ska ersätta den, men fördelen med tex boschen är att den ska tydligen funka till festool skenan. Sågen ska väl främst användas till små kap av brädor och lita allt möjligt, känns lite besvärligt ibland när man ska ta fram gersåg + bord osv när det handlar om så få kap.
 
  • Gilla
Psan
  • Laddar…
H Huzzbutt skrev:
Streckfluktare...

GKS 18V-68 GC blir säkert bra. GKS 18V -55G kostar förstås mindre och lär väl egentligen funka lika bra fast med billigare klingor därtill.
Jo har sett det, men största skillnaden är att 68 gc varvar ca 5000 menans 55g varavar runt 3000. Vet inte det påverkas i verkligheten men men. Priset på den maskinen är nästan 3 gånger så billigt.
 
T Trafikverket1 skrev:
Ja, hade den varit vänsterhängd hade det varit ett plus men spelar inte jättestor roll tycker jag. Kan tillägga att jag köpte adaptern till den som gör att man kan använda till skena. Funkar bra men tänker man att man ska använda skena mycket så hade jag definitivt köpt en som kom anpassad från början.

Här är en ganska informativ video vad gäller 660 vs 680

[media]
Makitas maskin ser bra ut, dock så har jag tyvärr inte någon annan batteridriven makita.... Kanske man borde skaffa det. Har 2 milwaukee batterier och 7 bosch blå batterier.

Någon som förövrigt tror att Bosch 68GC funkar med vanliga 4AH batterier och inte procore ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.