Gräsklipparen dog i helg, eller växellådan smalt... nu är det en puffklippare endast... Vi tröttnade på detta och bestämde skaffa en robot, vi hade tänkt göra det nästa år först egentligen.

Har cirka 800-850m2 med gräs har jag räknat ut. Ganska komplicerad gård, såhär har jag funderat jag ska dra ut begränsningstråden, den blåa är guidetråd. Ni får ursäkta jag har ritat lite hafsigt. Gjorde denna karta i gardenas online program, eftersom vi har så dåliga satellitbilder på vår gård.

Qi68ZuV.png

Har inte ritat in eventuella öar, några blir det nog. Men förstår man kan skippa träd och liknande som klipparen kan köra in i utan att varesig träd eller klippare skadas.

Murarna är stödmurar, nivån längst nere till vänster är den lägsta nivån, kommer behöva en ramp eller göra en slänt så klipparen kan köra mellan. Har funderat om man kunde göra olika zoner och flytta klipparen men den lilla ytan är ca 170m2 och jag vet inte om den kan klippa den på en laddning.

Den övre stödmuren så går ihop och det är svag lutning där så jag tror inte det blir ett problem.

På bakgården mot lekstugan i övre högra hörnet har vi dock flera mindre fruktträd och buskar, så jag kommer förmodligen behöva skapa öar runt dom. Men vad tror ni? Försöker komplettera med några bilder på gården, men vissa är flera år gamla och stämmer inte längre.

35543795706_336b0d8875_b.jpg

norrsidan (toppen av kartan)

42140489474_e75733a07f_b.jpg

Baksidan, gammal bild här, nu har vi 4 fruktträd till och en lekstuga
41047407360_cb707c5e32_b.jpg

Sett från andra sidan, vi går runt gården i medurs riktning... nyare bild från i år
jmTYr0lh.jpg

Ännu lite längre medurs, detta är det lilla huset man ser nere till höger, det är ett bygge på G men det blir en grusväg här som klipparen måste korsa över, tänker om man kan vibrera eller göra en korridor åt klipparen av markplattor.
YN6vaRh.jpg

Sen hoppar det till bakom garaget, här nånstans skulle jag vilja att klipparen kunde ta sig ner.
35452302111_e81aa419c6_b.jpg

En riktig gammal bild på andra sidan, innan vi anlade gräsmatta här nere, ser lite annorlunda ut nu...
35452283631_beaec4ac98_b.jpg

Gammal bild men gräsmattan anlagd här iaf
29471580887_2375b4044a_b.jpg

Så en ganska komplett översikt av trädgården.
 
Var och kollade på det nedre området och vd som vore bästa sättet att få ner klipparen:

QNzEHyXh.jpg

Jag tror att jag har lösningen. Ska ta bort rishögen (menat göra det länge nu) och sen ska jag lägga rampen så den börjar där längst bort bakom rishögen och sen går ner på den nedre ytan nära granen, där blir det perfekt tror jag, då kommer rampen knappast att synas och jag får en liten lutning så klipparen inte behöver kämpa. Behöver inte göra några ändringar i stödmuren heller.

Den där stenen kommer inte att vara i vägen, perspektivet är lite svårt att få till.
ny92xxs.png

Sen kan det fortsätta till resten av gräsmattan:

3M3EOHPh.jpg

uPXW0CGh.jpg
 
OK rishögen är flyttad.

Lade dit 8-9 skottkärror med grus och har nu ca 16 graders vinkel enligt måtten. Drog vägen litet annorlunda än jag hade ritat, tyckte detta blev bättre

Jpv0zY6h.jpg

37kSsbCh.jpg

Nästa steg är att breda ut matjord ovanpå. Funderar om vi ska köpa gräsmatta på rulle och rulla ut, så blir det färdigt snabbt.

Alternativt så lägger man markstenar, kunde bli fint, men tror det blir också jobbigt.
 
Ser fint ut :)
Jag har en liten backe på baksidan av friggeboa som vår HQ 310 använder för att gå mellan 2 stora ytor (via guide). Men när det regnar slirar roboten och kommer ur kurs. Efter 2 år ruttnade jag och köpte en rulle konstgräs på Hornbach (2*3 m) som jag klippte till 1 m bredd. Efter det har den aldrig stannat.
Och alla grannar tycker att den ser otroligt äkta ut.

Marksten och andra hårda lösningar kommer att skapa problem.
 
Jag skulle nog fundera på någon form av erosionsmatta eller grässkyddsgaller för rampen. Klipparen kommer ju gå där rätt mycket från dag ett och med både lutning och mycket skugga har nog gräset det lite motigt där annars.

Det enda jag i övrigt skulle gjort annorlunda än din skiss är att låta guiden ta en större sväng runt studsmattan. Förmodligen skulle jag dra den på andra sidan närmsta stenen så att inte stege och/eller skor blir ett onödigt hinder längs guiden. Bra att tänka på där är att klipparen kör på vänster sida om guiden mot laddaren sett. Så på den sidan är det bra att ha minst en meter till närmaste hinder. Och inga för skarpa svängar. Hellre 3*30 än 1*90 grader.

Men som sagt, på det stora hela ser du ut att tänka helt rätt på en svår tomt. (y)
 
Jag tolkar det som att du redan köpt gräsklippare. Jag är tyvärr tveksam till att en 310 kommer att hinna med allt och leta sig ut till alla områden. Du får gärna tala om hur det går. Jag skulle gissa att man behöver en 430x för den gräsmattan. Jag har en 315x som går på en enkel gräsmatta hälften så stor. Vi kör bara dagtid men det är vad den fixar när tillväxten är som störst.
 
Låter ju fel om en 315X inte klarar av 400m2
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Väljr man bort stora delar av dygnet behöver man förstås en större klippare än normerat, men jag tycker att en 310 borde klara TS tomt. Även om man räknar bort 20 % av klippytan för komplexiteten så är ju 1.000–200=800, vilket är ungefär den uppgivna storleken.

Det blir nog bra det där.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Låter ju fel om en 315X inte klarar av 400m2
Det skrev jag inte! Jag skrev att det är något sådant den klarar av om man inte vill köra hela dygnet. Vi kör helst inte på natten med hänsyn till igelkottarna och ibland får man pausa den på dagen när barnen leker i trädgården. Jag hoppas jag har fel om en 310 och är väldigt nyfiken på hur det går.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det finns väl inget stöd för att robotar av automower-typ är ett problem för igelkottar. Det finns en studie om skador på igelkottar, men det är andra sorters klippare som är (det övervägande) problemet.

[länk]
intressant artikel! Jag letade rätt mycket efter information om det här för ett par år sedan inte minst för att få en uppfattning om hur stort problemet är. Då lyckades jag inte få fram tillräckligt med information om risken för att skada en igelkott, så jag liknade inte avfärda risken. Utifrån artikeln verkar ju automower vara ganska bra när det gäller vuxna igelkottar med risken att skada ungar är tydligen stor. Utifrån konstruktionen har jag väldigt svårt att se att man inte skulle skada ungarna. Just nu är det ett tag sen jag såg någon igelkott, men jag är rädd om dem för de minskar i antal och är rödlistade.
 
Sätt den att klippa dagtid så behöver man inte fundera.
 
  • Gilla
vespaman
  • Laddar…
Som tur är har vi inte sett röken av några igelkottar i det här området på över 5 år
 
hlph hlph skrev:
intressant artikel!
Ja, jag tyckte också det. Grävde lite till i frågan nu på morgonen men skapade en egen tråd om ämnet för att inte kapa den här som i grunden handlar om något annat.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Sätt den att klippa dagtid så behöver man inte fundera.
Det är precis så vi tänker, men det kräver att klipparen har lite överkapacitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.