R Rosarosi skrev:
nej vi har nergrävt.
Dom sa att den är kvar för tror det va för Telias hemtelefoni om jag minns rätt.


grejen är ju att vi ska gräva och fylla upp o va rädda att samtidigt förstöra linan.
Det ska ju grävas rätt djupt först för Häcken o har ingen aning om hur pass mycket den är fastgjuten.
Men sätter vi Häcken där och dom i framtiden ska ta bort linan så kommer ju risken finnas att en del av Häcken blir förstörd ? Eller tänker jag helt fel.
därav att det bästa kanske är då att sätta Häcken längre in på tomten.
Om stolpen tas bort kommer de med största säkerhet låta fästet till linan vara kvar (själva linan tar de bort, men den går ju att ta bort utan att skada en häck)
 
A azellen skrev:
Om stolpen tas bort kommer de med största säkerhet låta fästet till linan vara kvar (själva linan tar de bort, men den går ju att ta bort utan att skada en häck)
Vad svammlar du om?
 
E
R Rosarosi skrev:
Har ingen aning om det faktiskt.
Står stolpen på er mark men det saknas servitut eller ledningsrätt?

Staget är ju ett tillbehör och platsen den tar borde varit med i antal meter.
 
  • Gilla
Smygnorden
  • Laddar…
Jo, Telia lämnar definitivt kvar fundamentet (och det ingjutna plattstålet) när de tar ner stolparna. Det kostade en ny spindel på min åkgräsklippare...
 
R Rosarosi skrev:
vårat nät är nergrävt. Det är är kvar för Telias hemtelefoni.
Det låter som att det varit sambyggnad i den stolpen (då elnät och telenätet gått tillsammans i stolplinjen) men att elnätsägaren grävt ner sina kablar. Då tror jag att det är så att Telia tar över allt ansvar för stolpen och elnätsägaren har inget med stolpen att göra.
Kolla på stolpen vad det sitter för metallbrickor och ta gärna bild och lägg upp.
Om nu Telia är ensam ägare av stolpen så kan du höra med dom om det finns planer på att kopparna kommer försvinna (antar att det enbart är koppar, men kan till en liten chans vara fiber enbart kvar, du kanske vet om det finns Telia fiber i området?). Om kopparna ska vara kvar några år så kan ni höra er för om det går att ta bort staget, för det är inte säkert att sen behövs längre då det inte är samma tyngd och dragningskrafter i stolplinjen som då det var el i stolpen. Men dragningskrafterna beror också på om stolplinjen går rakt eller om sen svänger på vägen och kabeln drar åt olika håll.

Hoppas du får mer kött på benen.
Men det kan fortfarande handla om en slant för att få det åtgärdat, men det kan Telia svara på direkt i såna fall.
Mer info har du här.
https://www.telia.se/privat/kontakt/nat-och-kablar
I kontakt med Telia kan det vara bra att uppge deras stolpnummer så kan som lätt hitta igen den i sina system och det ska finnas på en metallbricka på stolpen. Oftast om det bara är Telia i stolpen så är det en liten bricka med ca 5 siffror tror jag. När det var sambyggnad så satte man en rektangulär skylt med betäckning av stolpen.

Lycka till!
 
  • Gilla
MrMagoo82 och 3 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Står stolpen på er mark men det saknas servitut eller ledningsrätt?

Staget är ju ett tillbehör och platsen den tar borde varit med i antal meter.
stolpen står precis i tomtgräns och staget som det visst heter är över på våran tomt.
 
R Rosarosi skrev:
stolpen står precis i tomtgräns och staget som det visst heter är över på våran tomt.
finns inget servitut eller Liknande
 
L Limpan4all skrev:
Jo, Telia lämnar definitivt kvar fundamentet (och det ingjutna plattstålet) när de tar ner stolparna. Det kostade en ny spindel på min åkgräsklippare...
E.ON gör detsamma. Det kostade dock bara lite extra slitage på en kedjegrävare...
 
L Luggen89 skrev:
Det låter som att det varit sambyggnad i den stolpen (då elnät och telenätet gått tillsammans i stolplinjen) men att elnätsägaren grävt ner sina kablar. Då tror jag att det är så att Telia tar över allt ansvar för stolpen och elnätsägaren har inget med stolpen att göra.
Kolla på stolpen vad det sitter för metallbrickor och ta gärna bild och lägg upp.
Om nu Telia är ensam ägare av stolpen så kan du höra med dom om det finns planer på att kopparna kommer försvinna (antar att det enbart är koppar, men kan till en liten chans vara fiber enbart kvar, du kanske vet om det finns Telia fiber i området?). Om kopparna ska vara kvar några år så kan ni höra er för om det går att ta bort staget, för det är inte säkert att sen behövs längre då det inte är samma tyngd och dragningskrafter i stolplinjen som då det var el i stolpen. Men dragningskrafterna beror också på om stolplinjen går rakt eller om sen svänger på vägen och kabeln drar åt olika håll.

Hoppas du får mer kött på benen.
Men det kan fortfarande handla om en slant för att få det åtgärdat, men det kan Telia svara på direkt i såna fall.
Mer info har du här.
[länk]
I kontakt med Telia kan det vara bra att uppge deras stolpnummer så kan som lätt hitta igen den i sina system och det ska finnas på en metallbricka på stolpen. Oftast om det bara är Telia i stolpen så är det en liten bricka med ca 5 siffror tror jag. När det var sambyggnad så satte man en rektangulär skylt med betäckning av stolpen.

Lycka till!
tack så hemskt mycket för svaret. blev nog kanske lite klockare.
Ska kolla på stolpen och så får jag ringa och höra med Telia. = )
 
Har jobbat som linjetekniker efter stormen Gudrun, har gått bl.a. stolpklättrarkurs.

Den fysiska stolpen som står där nu har aldrig varit samägd, det är alldeles för kort avstånd mellan telekabeln och stolpens topp.

Om stolpen har varit samägd så har den blivit utbytt efter att elkabeln har försvunnit från stolpen.

Höger om stolpen är kabeln lagad (eventuellt är en/två par avtappade, man ser att det är ett hölje omsvept runt kabeln
 
N
Innan hela ledningsnätet grävdes ner här hade jag en staglina till en stolpe på min tomt.
För detta fanns ett servitut.
 
Servituten för el och teleledningar på min mark har gått ut och de har plockats ner något år i förtid.
Det är jag glad över.
Jobben har dock gjorts utan att jag varit tillfrågad eller att vi har kommit överens på något sätt om hur det skall göras.

Men hur pass mycket kan man kräva att dom återställer?
Skall fästen för staglinor lämnas eller skall hela betongplintarna tas bort?
Räcker det att dom kapar stålbultar i berget eller kommer dom undan med att bara lämna dom?

Någon som vet vad som gäller?
 
N
L Limpan4all skrev:
Servituten för el och teleledningar på min mark har gått ut och de har plockats ner något år i förtid.
Det är jag glad över.
Jobben har dock gjorts utan att jag varit tillfrågad eller att vi har kommit överens på något sätt om hur det skall göras.

Men hur pass mycket kan man kräva att dom återställer?
Skall fästen för staglinor lämnas eller skall hela betongplintarna tas bort?
Räcker det att dom kapar stålbultar i berget eller kommer dom undan med att bara lämna dom?

Någon som vet vad som gäller?
Här tog de bort staget och även betongklumpen detta satt gjutet i. Inte ett spår kvar när de var klara.
Gjordes av entreprenör på uppdrag av Vattenfall som äger nätet här.
 
E
L Limpan4all skrev:
Servituten för el och teleledningar på min mark har gått ut och de har plockats ner något år i förtid.
Det är jag glad över.
Jobben har dock gjorts utan att jag varit tillfrågad eller att vi har kommit överens på något sätt om hur det skall göras.

Men hur pass mycket kan man kräva att dom återställer?
Skall fästen för staglinor lämnas eller skall hela betongplintarna tas bort?
Räcker det att dom kapar stålbultar i berget eller kommer dom undan med att bara lämna dom?

Någon som vet vad som gäller?
Troligen något missförstånd att servitutet skulle ha gått ut så detta inte är tidsbegränsat. Men försvinner linjen försvinner rimligen servitutet också.

Din sista fråga svarar jag att du kan kräva precis vad du vill.

Det är ju inget orimligt att begära att fundamenten tas bort även om det inte är det vanliga då dessa inte anses vara ivägen.

Stålbultar i berg kunde ju önskas tas bort helt, men kapning invid berget får nog anses rimligt, IMO.
 
D Dinjo skrev:
Det heter inte lina. Det är ett stag för stolpen som gör att den inte faller.
Man kan sätta en sträva på andra sidan stolpen. Det kostar nästan inget. Varför man nu ska ha stolpen kvar, ingen använder fast och dyr telefoni nuförtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.