AllramEest AllramEest skrev:
Jag kollade lite kör- och laddtider. Min M700 kör lite drygt 3 timmar på en laddning (4Ah batteri) och laddar i 2,5 timmar. Jag har inte koll på hur stor gräsmatta jag har men den är nog nånstans 5-600kvm. Väldigt många vinklar och vrår och några sluttningar. Jag har 275 meter slinga pga alla hinder och hörn.
Jag klurar lite på om det kan vara värt att köpa 6Ah batteriet för att få längre körtid. Det blir ju liksom längre laddtid också med större batteri så det kanske går på ett ut.
Ja det är här det börjar bli svårt.....större batteri längre laddtid. Vet inte om det är samma laddare i båda, Nån som vet?
 
Finns det nån annan snabbare laddare man kan köpa tro? Installerade min idag och tycker det tar lååång tid å ladda. Uppgraderade från en WG796..
 
ja jag har ingen aning om det funkar, så det inte är något i laddstationen som tar skada. (skadar garatin kanske med) För min del spelar det ingen roll då den klipper när jag jobbar, bara det e klart när jag kommer hem är jag glad. Jag har bara ett 2amp i min m500 så en 4amp blir det väl när detta ger upp.
 
V Videonisse skrev:
Enda skillnaden är väl egentligen storleken på batteriet. M500 är på 2 Ah och M700 har dubbelt så stort batteri (plus några fler markklammrar).

Skiljer inte mycket i pris så jag med mina 300 kvm valde M700. Tiden får utvisa om det ger någon fördel.

Kollade på bägge, 700 är bra mycket större/ tyngre. Kanske fördel att knivdisken sitter förskjuten, så det blir klippt ända ut på 700@n
 
Vad jag vet är det exakt samma maskin, det är bara batteriet som skiljer.
 
AllramEest
Jahopp. Så var det dags för första knivbytet efter en månads drift.
Jag hade missat resterna av en nerklippt buske och den nöp fast i knivskyddet.
Tyvärr i ett sånt läge att kniven inte nödstoppade utan den stod och svarvade på ministubben en stund.
Hade rätt mycket svart hårt skit på bladen också. Jag tror det bidrar en hel del till slöheten.
Jaja, nu är han laddad med nya blad och ute och klipper igen och stubbfan är borta.

Slitet knivblad med smuts och rester fastnat i knivskyddet, tecken på slitaget nämnt i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tre slitna gräsklipparknivar täckta med gräsrester och smuts på ett ljust träunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej,
Det blev en M700 plus för mig. Funkar hyfsat tycker jag, den har dragit av kabeln på ett ställe och ätit upp en hängmatta, men troligen är det mest fel på installatören då.

En fråga jag har är om zon-indelning; är det någon som har erfarenhet av det? Jag har två zoner på min gräsmatta och jag har programmerat in dem i klipparen. Problemet jag har är att klipparen hoppar mellan zonerna ganska ofta. Jag vet att den är dum i sig och bara kör slumpmässigt, men jag trodde att den skulle se om det var en zongräns om kablarna är utlagda med 15cm skillnad. Se bilden nedan: en teori jag har är att det blir som en "tratt" i båda ändarna kanske? Någon som har en tanke eller vet?
Översiktsbild av trädgård med gränskabel layout visande två zoner av en robotgräsklippare med 15 cm mellanrum mellan kablar.
 
Zonerna är för att ange hur ofta den ska starta i olika zoner (man anger hur långt den ska följa tråden för att komma till en viss zon när den går ut efter laddning). Den vet inte när den lämnar en zon. Att det är som en tratt i båda ändarna av korridoren gör att det är ganska lätt för den att ta sig emellan, och då är det tveksamt om det är någon vits med zonindelning. Har du testat att köra utan zoner?

O olabil skrev:
Hej,
Det blev en M700 plus för mig. Funkar hyfsat tycker jag, den har dragit av kabeln på ett ställe och ätit upp en hängmatta, men troligen är det mest fel på installatören då.

En fråga jag har är om zon-indelning; är det någon som har erfarenhet av det? Jag har två zoner på min gräsmatta och jag har programmerat in dem i klipparen. Problemet jag har är att klipparen hoppar mellan zonerna ganska ofta. Jag vet att den är dum i sig och bara kör slumpmässigt, men jag trodde att den skulle se om det var en zongräns om kablarna är utlagda med 15cm skillnad. Se bilden nedan: en teori jag har är att det blir som en "tratt" i båda ändarna kanske? Någon som har en tanke eller vet?
[bild]
 
  • Gilla
olabil
  • Laddar…
K KristoferT skrev:
Zonerna är för att ange hur ofta den ska starta i olika zoner (man anger hur långt den ska följa tråden för att komma till en viss zon när den går ut efter laddning). Den vet inte när den lämnar en zon. Att det är som en tratt i båda ändarna av korridoren gör att det är ganska lätt för den att ta sig emellan, och då är det tveksamt om det är någon vits med zonindelning. Har du testat att köra utan zoner?
Tack. Ja, det kan nog vara "tratten" som gör det. Som det är nu kör jag ju i princip utan zoner, iom att klipparen lämnar zonerna lite slumpmässigt. Ska köra så några dagar, så får vi se om hela gräsmattanblir klippt...
 
Redigerat:
Förresten, en annan fråga: har någon hittat hur man kopplar upp Bluetooth, som dessa modeller ska stödja?
 
Har haft en M700+ i en månad nu. Den har på den tiden stoppat en gång då en liten kotte fastnat i kniven. Min förra landroid från 2016 gick sällan en hel dag utan att fastna. Enda kritiken mot den nya är regnsensorn. Efter en ordentlig skur kan det ta 10 timmar innan sensorn är torr och börjar räkna ner tiden. Laddstationen står på en skuggig plats, så det tar tid att torka. Diskutabel design. Den gamla brydde sig sällan om att det regnade...
 
AllramEest
Jag har också lite problem med mindre kottar som fastnar mellan knivskyddet och tallriken. Jag såg något hack på youtube att man enkelt kunde skruva bort skyddet men det funkar inte på min modell. Hela ”stänkskyddet” ovanför knivtallriken är ihopnitat med knivskyddet. Enda sättet är att kapa bort det och det har jag inte riktigt lust att göra.... än...
 
O olabil skrev:
Förresten, en annan fråga: har någon hittat hur man kopplar upp Bluetooth, som dessa modeller ska stödja?
Svarar själv på denna: man ställer in det när man installerar appen, väljer mellan Wifi och Bluetooth då.
 
AllramEest
Jag har konfigurerat både wifi och BT. Fattar det som att BT är nödraket om man saknar wifi. Men jag kan mycket väl ha fel.

Inställningsmeny med alternativ för att aktivera aviseringar, konfigurera Bluetooth och Wi-Fi samt ta bort parkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.