Tips sen bara att observera switchen där bara går i 100mbit så du inte börjar felsöka hastigheter under vad AC protocol medger
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
H hahnson skrev:
Tips sen bara att observera switchen där bara går i 100mbit så du inte börjar felsöka hastigheter under vad AC protocol medger
Jo jag vet, har 100/10 på linan in
Ingen som spelar eller så här så jag tror det kommer att räcka, vi streamar till chromcast det är väl det förutom vanlig surf
 
  • Gilla
hahnson
  • Laddar…
Hade en nätverkskabel som gick ungefär där jag ville ha den men den är för kort i båda ändar.

Köpte 2st skarvdon för rj45, med en skarv ansluten får jag in antennen i unifi men har jag 2st så står det Isolated?

Har kolla och prova att byta kablar osv så jag tror dom är riktiga.
Kan 2 skarvar påverka poe och/eller nätverkssignalen? Skulle verkligen behöva ha 5m till....
 
Ja skarva kan påverka, hur lång är sladden ? Vill minnas deltaco skarvar jag använt är ratade så att de "kostar" 10 meter per styck, Edit kanske ska förklara att en nätverkskabel inte ska vara längre än 100 meter, (ofta går längre men då är man utanför standarder och ditt resultat kan variera, sen påverkar tex om man har skarvar eller uttag också, vi brukar räkna 5 meter per uttag så i de flesta fall är max för installationskabel 90m, och 10 för skarv (dessa använder man dock väldigt sällan))
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Säg att kabeln på vinden är 20-30m och sen 2st 5m och 2 skarvar, så det borde ju funka?

Är det bättre att sätta upp 2 uttag och skarva så?
 
Det borde inte vara ett problem med den längden, tror inte uttag ska göra så stor skillnad, bästa är skaffa eller låna en nätverkstestare, kan vara fel på kable eller skarvarna, de billiga på tex kjell o Clabbe duger alldeles utmärkt då vill bara kolla du har ström på varje ledare och de är rätt ,
 
nino nino skrev:
Säg att kabeln på vinden är 20-30m och sen 2st 5m och 2 skarvar, så det borde ju funka?
Det borde fungera och även om varje "onödig" skarv rent allmänt är av ondo så ser jag inte att antalet borde vara ett problem utan jag tror du har en skarv som helt enkelt inte fungerar.
 
T.ex Direktronic har ett tång och testkit. Köp sedan kabel på metervara och tillverka eget kablage.
Smidigt och inga skarvar.
 
Kabel och tång har jag, klämde om en kontakt på bef kabeln.

Cat6 skarvar från Clas Olsson
 
Tanten kör en Facebook stream till tv via chromcast och inte ett hack eller nåt men min telefon tappar nätet ibland?

Hur kan det bli så?
 
nino nino skrev:
Tanten kör en Facebook stream till tv via chromcast och inte ett hack eller nåt men min telefon tappar nätet ibland?

Hur kan det bli så?
För mycket flytspackel i telefonen
 
  • Haha
nino
  • Laddar…
Kan det ju vara... fast den här har jag nog inte tappat i nåt spackel :)
 
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
Ni som kan det här
Kan jag montera antennen på tv antenn röret och ha bra täckning på verandan?

Huset är ca 8m, brett så det är väl 4m dit och 4m upp dit
En oavslutad träverandan med grovkapat virke framför en enplansvilla. Roterande tv-antenn syns på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Obs allt är bara grovkapat, allt ska kapas rakt och osv :D
 
Verkar svårt att hitta hur den täcker...
I horisontalplanet är det väl 360grader men vertikalt vette tusan
Risken är väl bra täckning på gräsmattan men dåligt på trallen?
Måste klippa kontakten om jag ska prova...
 
Har lite strul med den nya antennen...

Kan vara uppkopplad mot den men utan internet, rätt vad det är kommer internet tillbaka och funkar ibland nån minut ibland längre...
bytte till den runda antennen istället och då funka det klockrent, ska jag prova byta kabel först eller vad tror ni?
 
  • Gilla
Eklanda6
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.