Huddingebo Huddingebo skrev:
Ni har inte övervägt en högre sockel och högre väggliv/byggnaddhöjd för att få ett mera autentiskt sekelskiftesutseende?
Tänkte exakt samma
 
T Turbo123 skrev:
Tänkte exakt samma
Jo precis, förstår samtidigt att detaljplaner ofta omöjliggör byggande av hus så som de såg ut 1900-1940.
Men sockelhöjden kan man ju alltid lösa genom att sänka marken runt huset 0.5m efter slutbesiktning.
0.5m får man ändra marknivån utan marklov
 
L larka742 skrev:
Om ni är i det stadiet att kunna välja och kunna förbereda, så antar jag att ni gör våtutrymme av groventrén?

Varför inte ha tvättmaskin både uppe och nere? En inbyggd nere så man kan kasta i träningskläderna, eller utekläderna som barnen skitat ned på förskolan.... sedan ett torkskåp som man kan torka dem direkt, eller så har man möjlighet att bara hänga ut dem.

Torkskåp är sjysst oavsett, (eller bra vattenburna element som iofs inte alltid är varma).

Avseende utrymme, ser jag en groventré så är det ju förvaring som sagt, regnkläder, ridkläder, fotbollsgrejerna, stövlarna, verkstadsoverallen - det kan man inte direkt hänga med finkläderna ;)

Så "tar" man lite utrymme för att ha en tvättmaskin kan en del av ovanstående kläder bli rena fräscha och kan hängas som vanligt... går lite plus/minus noll. Beroende på mängden sådant.
Absolut, det kommer vara våtrum, helt färdigkittat med avsättning för tvättmaskin. Smart idé att ha både uppe och nere och kombinerat med torkskåp! Den idén tar vi absolut med oss!
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jo precis, förstår samtidigt att detaljplaner ofta omöjliggör byggande av hus så som de såg ut 1900-1940.
Men sockelhöjden kan man ju alltid lösa genom att sänka marken runt huset 0.5m efter slutbesiktning.
0.5m får man ändra marknivån utan marklov
T Turbo123 skrev:
Tänkte exakt samma[/QUOTE ]

FSH
Precis som @Huddingebo skriver så är det detaljplanen som primärt sätter stopp för högre väggliv och sockel. Sen hade jag faktiskt inte tänkt på att man kan sänka marknivån efter slutbesiktning.

Då kommer nästa dilemma, tomten ligger på andra rad med hus framför mot vatten. Vår tanke var att fylla ut tomten så pass mycket att vi får utsikten över taken på husen nedanför oss. Vi lyckades få igenom FSH så oss högt att vi kommer över, men sänker vi ner resten av tomten så tappar vi det på utemiljön..:thinking:

Bilden är från tomten på från nuvarande marknivå i ögonhöjd.
 
  • Utsikt från en ögonhöjds-marknivå över en tomt mot hus och vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Ramnemark och 2 till
  • Laddar…
K KungAnka skrev:
Flaggfönster är snyggt. Är det med separata lufter överst (4 luft), tvåluft med spröjs eller bara spröjs och en enda luft? Hur stora är dom? Ser ut som rätt proportioner, våra från 1922 är 1150*1600.
Men det ser inte så sekelskifte ut att ha flera fönsterkarmar kloss mot varandra på bredden. Kan man inte ha ett större trippelfönster istället? (Vi har ett på 1712*1600 så att lufterna är lika stora som på övriga fönster). Eller fyrdubbelt?
Fönstrena är 10x15 så proportionerna känns sjysst utifrån de sekelskifteshus jag har varit och mätt på. Kul att det stämmer mot ert också!:)

Oj, vad vi velar mellan riktiga flaggfönster och lösa spröjs och fasta poster. Just nu är det som är uppritat vridfönster med mitt- och tvärpost.

Men budgeten börjar redan bli nog tight som den är utifrån de senaste tidernas prishöjningar har bygget blivit styvt 10% dyrare :cry: så just nu lutar det mot lösa utvändiga spröjs :confused:
 
Ni kanske ska ändra er vad gäller sekelskifte? Det känns inte som något kommer vara sekelskifte - om ni nu menar ca 1900. Då skulle ni också kunna göra en bättre lösning av entrén, där en flytt av ytterdörren skulle kunna hjälpa nu när ni vill ha in ett litet duschrum.
 
1 16386 skrev:
Ni kanske ska ändra er vad gäller sekelskifte? Det känns inte som något kommer vara sekelskifte - om ni nu menar ca 1900. Då skulle ni också kunna göra en bättre lösning av entrén, där en flytt av ytterdörren skulle kunna hjälpa nu när ni vill ha in ett litet duschrum.
Är inte helt med på hur du menar?
 
Med planlösningen för hallen menar du?
 
1 16386 skrev:
Ni kanske ska ändra er vad gäller sekelskifte? Det känns inte som något kommer vara sekelskifte - om ni nu menar ca 1900. Då skulle ni också kunna göra en bättre lösning av entrén, där en flytt av ytterdörren skulle kunna hjälpa nu när ni vill ha in ett litet duschrum.
1 16386 skrev:
Med planlösningen för hallen menar du?
Egentligen hela ditt svar, att det inte kommer vara sekelskifte och att vi ska ändra oss?

Sen också vart du menar med att flytta ytterdörren för en bättre lösning?
 
Om ni flyttar ytterdörren närmare grovingången och tar bort sidofönstren alt. byter till en enkeldörr kan ni göra ett duschrum av hela utrymmet mellan yttervägg och trappa. Ett fönster balanserar ytterdörren och är dessutom trevligt att ha i badrum. Eventuellt kan man till och med göra det tillgängligt, och då slippa två duschrum på nedervåningen. Ni har en idé om sekelskifte men då huset kommer se helt och hållet nybyggt ut så föreslår jag att ni tar ett omtag och ser vad som kan förbättras.
 
1 16386 skrev:
Om ni flyttar ytterdörren närmare grovingången och tar bort sidofönstren alt. byter till en enkeldörr kan ni göra ett duschrum av hela utrymmet mellan yttervägg och trappa. Ett fönster balanserar ytterdörren och är dessutom trevligt att ha i badrum. Eventuellt kan man till och med göra det tillgängligt, och då slippa två duschrum på nedervåningen. Ni har en idé om sekelskifte men då huset kommer se helt och hållet nybyggt ut så föreslår jag att ni tar ett omtag och ser vad som kan förbättras.
Då förstår jag hur du menar. Ja att huset inte blir ett autentiskt sekelskifteshus visste vi redan från början och det har nog inte heller varit målsättningen heller, utan vi har försökt att iallafall få med element av sekelskiftesstilen. Sen om det är ett helgerån för att vi inte prickar in alla punkter som ska vara på ett ”riktigt” så retar det nog mer andra än oss :)

Tack för ditt förslag!
 
Det är helt upp till er hur ni vill bygga, och vad ni uppfattar som "element av sekelskiftestilen" och vad ni tycker är snyggt. Jag tror att ni får till en bättre och mer effektiv planlösning om ni ändrar den centrerade ytterdörren, men som sagt är det upp till er.
 
1 16386 skrev:
Det är helt upp till er hur ni vill bygga, och vad ni uppfattar som "element av sekelskiftestilen" och vad ni tycker är snyggt. Jag tror att ni får till en bättre och mer effektiv planlösning om ni ändrar den centrerade ytterdörren, men som sagt är det upp till er.
Absolut är det så! Men blir ju så klart nyfiken, jag uppfattar det som att du tycker huset är fult. Vad skulle du mer ha ändrat på?
Är ju så klart inte immun mot kritik, varken positiv eller negativ och det finns självklart massor med människor med bättre och smartare idéer än mig (y)

Ska absolut prova skissa att sätta dörren asymmetrisk, men min symmetrihjärna skriker när jag fantiserar om det :crysmile:
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Jag tycker inte huset är fult. Jag tycker vissa lösningar är mindre bra. Jag personligen tycker moderna fönster med fuskspröjs och fuskmittpost ser precis ut som det jag kallar dem - fusk / fejk. Jag förstår inte poängen med dem - antingen har man riktig spröjs och riktiga mittposter, eller så har man moderna fönster. Moderna fönster behöver inte vara fula. Men min huvudsakliga åsikt är att inget i huset är sekelskifte - inte planlösning, inte fönster, inte byggnadshöjd, inte sockelhöjd, inte takvinkel, etc. Så varför låsa in er i en centrerad ytterdörr om ytan kan användas bättre utan den? Se huset som byggt i er egen stil, den ni tycker om, och hitta en planlösning som så väl som möjligt passar er tomt, budget och behov. Om det är vad ni kommit fram till så ska ni naturligtvis strunta fullständigt i mina åsikter och förslag.
Vad gäller mitt förslag på flytt av ytterdörren skulle dörren placeras symmetriskt med ett fönster. En tänkt mittlinje i dörren skulle linjera med en tänkt mittlinje i fönstret.
 
  • Gilla
Jakobk
  • Laddar…
sjöström sjöström skrev:
Fönstrena är 10x15 så proportionerna känns sjysst utifrån de sekelskifteshus jag har varit och mätt på. Kul att det stämmer mot ert också!:)

Oj, vad vi velar mellan riktiga flaggfönster och lösa spröjs och fasta poster. Just nu är det som är uppritat vridfönster med mitt- och tvärpost.

Men budgeten börjar redan bli nog tight som den är utifrån de senaste tidernas prishöjningar har bygget blivit styvt 10% dyrare :cry: så just nu lutar det mot lösa utvändiga spröjs :confused:
Japp, det är svindyrt. Jag såg att någon tillverkare tog 6000/m2 plus 2000 per extra luft, så ett 1m*1,5m flaggfönster med separata öppningsbara lufter upptill skulle gå på 9000+3*2000=15.000 st. Det drar iväg rätt snabbt.
Jag skulle nog strunta i flaggspröjs på dom stora fönsterdörrarna, det ser kstaloghusigt/arkitektfritt ut. Stora fönster på sekelskifteshus, antingen skulle jag bara låta dom var stora utan spröjs, eller tänka punchveranda. En bra tumregel för spröjs är att rutorna som bildas aldrig får vara bredare än vad dom är höga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.