Hejsan alla!

Vi har ett hus byggt 2014 med en trapp upp på taket till en terass. Denna färdigställdes samtidigt som huset.

Färgen har börjat flaga på trappen så vi tänkte skrapa och måla om den.
När vi börjar skrapa så är vagnarna alldeles ruttna under varje steg och skruvar som håller ihop trappen har gått av.

När vi kollar närmare så är varje steg infällt i vagnen och vagnarna är av limträ, inte impregnerad. Förmodligen har fukten runnit ner från stegen, in i dom infällda vagnarna och då trappen är målad så kommer fukten inte ut.

Vi är rätt oroliga över detta då trappen är en ordentlig pjäs som hänger upp mot 6-7 meter upp i luften.


Så till min fråga. Jag hade inte förväntat mig en rutten trapp efter 7 år från nyproduktionen.
Har man någon möjlighet i form av garanti eller dyligt?

Jag tänkte kolla med försäkringsbolaget på måndag och villaägarnas jurister och se men tar gärna emot tips och erfarenheter från er.

Ha en fortsatt solig helg!
 
  • Trappkant med flagande färg och synlig röta på limträ vid en husvägg och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nissens
Är den verkligen byggd för utomhusbruk?
 
Vang - inte vagn
 
  • Gilla
Eld och 2 till
  • Laddar…
Har ni låtit hantverkarna måla hela trappan, även undertill? Det ser ju mörkt ut , gör om gör rätt och måla icke, olja!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har ni låtit hantverkarna måla hela trappan, även undertill? Det ser ju mörkt ut , gör om gör rätt och måla icke, olja!
Hej. Trappen var målad när vi flyttade in. Även under. Dock verkar det inte vara målat där man fällt in i vangen
 
Nissens Nissens skrev:
Är den verkligen byggd för utomhusbruk?
Det hoppas jag verkligen, bra fråga till hantverkarna.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Vang - inte vagn
Tack
 
Så det var inte ni som lät bygga huset? Då är det svårt att få garanti.
 
Det är nog fortfarande bra bärighet genom att det verkar vara friska lameller kvar i limträbalken. Skrapa och kolla om det verkligen är på det sätttet.
Sannolikt har dom använt limträ eftersom det inte finns tryckat virke i dom där dimensionerna. Hur lång är trappen?
Dock är det läge att planera in en nybyggnad.

/Göran
 
Nissens Nissens skrev:
Är den verkligen byggd för utomhusbruk?
Rätt fråga. Om det är infällt skapar man ju samlingsplats för vatten utan chans att torka mellan varven.
 
  • Gilla
nsorman och 2 till
  • Laddar…
N nsorman skrev:
Hejsan alla!

Vi har ett hus byggt 2014 med en trapp upp på taket till en terass. Denna färdigställdes samtidigt som huset.

Färgen har börjat flaga på trappen så vi tänkte skrapa och måla om den.
När vi börjar skrapa så är vagnarna alldeles ruttna under varje steg och skruvar som håller ihop trappen har gått av.

När vi kollar närmare så är varje steg infällt i vagnen och vagnarna är av limträ, inte impregnerad. Förmodligen har fukten runnit ner från stegen, in i dom infällda vagnarna och då trappen är målad så kommer fukten inte ut.

Vi är rätt oroliga över detta då trappen är en ordentlig pjäs som hänger upp mot 6-7 meter upp i luften.


Så till min fråga. Jag hade inte förväntat mig en rutten trapp efter 7 år från nyproduktionen.
Har man någon möjlighet i form av garanti eller dyligt?

Jag tänkte kolla med försäkringsbolaget på måndag och villaägarnas jurister och se men tar gärna emot tips och erfarenheter från er.

Ha en fortsatt solig helg!
Vangstycket ser ut att vara limträ medans stegen ser ut att vara tryckat virke som är målat.
Har du alltså köpt huset nytt och nu efter 7 år så undrar du om du kan reklamera trappen eller få ersättning från ditt försäkringsbolag?

Jag kan inte riktigt se framför mig hur du skulle vinna framgång hos varken försäkringsbolaget eller genom reklamation. Du har självfallet ett underhållsansvar själv och med tanke på din bild så ser det ut som att du påbörjat underhållet en aning sent tyvärr.

Men nu till det positiva. Det där går nog att fixa till. Finns nog tillräckligt med friskt virke kvar. Bort med allt som är murket och lusa i med nytt trä.
Olja in allt ordentligt.
På ovansidan måste du foga innan målning så inte vatten kan tränga in så lätt i vangstycket.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Vangstycket ser ut att vara limträ medans stegen ser ut att vara tryckat virke som är målat.
Har du alltså köpt huset nytt och nu efter 7 år så undrar du om du kan reklamera trappen eller få ersättning från ditt försäkringsbolag?

Jag kan inte riktigt se framför mig hur du skulle vinna framgång hos varken försäkringsbolaget eller genom reklamation. Du har självfallet ett underhållsansvar själv och med tanke på din bild så ser det ut som att du påbörjat underhållet en aning sent tyvärr.

Men nu till det positiva. Det där går nog att fixa till. Finns nog tillräckligt med friskt virke kvar. Bort med allt som är murket och lusa i med nytt trä.
Olja in allt ordentligt.
På ovansidan måste du foga innan målning så inte vatten kan tränga in så lätt i vangstycket.
Jag skulle överväga en annan konstruktion.
Beroende på trappans längd finns det säkert 45x220 konstruktionsvirke. Det räcker säkert med tanke på den låga belastningen.
Två sådana som vangstycken, inget infällt för att inte dölja något. På dess skruvar man vågräta bärlister i 45x95, snyggt fasade i ändarna så att de inte ser så klu8mpigt ut. På dessa tre parallella 45x95 som bilda plansteg, med 5 mm springa. Om trappan är bred så kan man lägga till en tredje "vangstycke" i mitten.
 
  • Gilla
Sharky58
  • Laddar…
Det är inte ett försäkringsärende. Men möjligen skulle man kunna hävda byggfel. Det låter inte som en lämplig konstruktion.
 
  • Gilla
nsorman
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag skulle överväga en annan konstruktion.
Beroende på trappans längd finns det säkert 45x220 konstruktionsvirke. Det räcker säkert med tanke på den låga belastningen.
Två sådana som vangstycken, inget infällt för att inte dölja något. På dess skruvar man vågräta bärlister i 45x95, snyggt fasade i ändarna så att de inte ser så klu8mpigt ut. På dessa tre parallella 45x95 som bilda plansteg, med 5 mm springa. Om trappan är bred så kan man lägga till en tredje "vangstycke" i mitten.
Jag skulle också valt en annan konstruktion om jag skulle bygga om trappen. Nu vet jag inte om Ts är beredd att tänka så!
En utomhus trapp ska byggas av tryckat virke enligt mig.
 
  • Gilla
nsorman
  • Laddar…
Det går att bygga utomhustrappor utan tryckimpregnerat virke men då måste man välja en konstruktion där vatten inte blir stående. T.ex. som @Thomas_Blekinge föreslog. Man får heller inte måla på flera sidor med akrylatfärg. Det gäller också att välja virke av hög kvalitet. Lite olja motverkar uttorkning.Tryckimpregnerat har funnits sedan 60-talet men det finns många trappor som är äldre än så som fortfarande håller. Med tryckimpregnerat kan man vara slarvigare, vilket ofta är nödvändigt. Det finns även tryckimpregnerat limträ. Kärnfur och ek är bra material också.
 
  • Gilla
Drömtroll och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.