Har tillgång till flytande kväve, vet ej om eller hur reglerat det är, vilket som.

Har någon erfarenhet av att värma upp sten för att sedan snabbt tillföra kyla, eller tvärtom, för att spräcka? Tänkte främst ett stort hål mitt i.

Snigeldynamit är så värst dyrt och sprängmedel kräver tillstånd.
 
Räcker det inte med värme som förr i tiden när man bröt gruvor med tillmakningsmetoden?
 
useless useless skrev:
Räcker det inte med värme som förr i tiden när man bröt gruvor med tillmakningsmetoden?
Det är hur snabbt man kan sänka temperaturen som är viktigt, så vatten är bra nog att spräcka. (Antagligen bättre än flytande kväve då det är enklare att använda stor mängd).
 
tommib
Hur stor sten rör det sig om? Nog för att det låter ballt men stenen kan spricka våldsamt om du kyler med LN2 och du lär ju behöva stå där ovanpå och hälla det.

Går det inte att använda kilar?
 
Prova att bara elda först. Det var så man gjorde förr i tiden. Men det är kanske svårt att få till så stora spänningar i en sten jämfört med berg?

"Även om enstaka beskrivningar finns om att eldarna släcktes genom vattenbegjutning tillhörde detta undantagen inne i gruvorna. En hastig nedkylning är inte nödvändig för att kunna bryta berget, utan den kraftiga hettan påverkar berget som utvidgar sig av värmen och spricker på grund av de spänningar som uppstår. "
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tillmakning
 
tommib tommib skrev:
Hur stor sten rör det sig om? Nog för att det låter ballt men stenen kan spricka våldsamt om du kyler med LN2 och du lär ju behöva stå där ovanpå och hälla det.

Går det inte att använda kilar?
Borrarna är svindyra och måste nästan vara 2 pers en borrar och ena spolar vatten, stenarna är vad jag spekulerar minimum 1 kubikmeter , 4 -5st och ev. berg säkert en 2 kubik, kanske borde hyra en grävare med hydraulhammare
 
J jesper--- skrev:
Har tillgång till flytande kväve, vet ej om eller hur reglerat det är, vilket som.

Har någon erfarenhet av att värma upp sten för att sedan snabbt tillföra kyla, eller tvärtom, för att spräcka? Tänkte främst ett stort hål mitt i.

Snigeldynamit är så värst dyrt och sprängmedel kräver tillstånd.
Snigeldynamit är inte alls så dyrt. Köpte 40kg från Polen när jag tog bort berget för poolen.

https://www.dynacem.pl/se/snigel-dynamit-dynacem-online-butik.html
 
R Robert-san01 skrev:
Snigeldynamit är inte alls så dyrt. Köpte 40kg från Polen när jag tog bort berget för poolen.

[länk]
R Robert-san01 skrev:
Snigeldynamit är inte alls så dyrt. Köpte 40kg från Polen när jag tog bort berget för poolen.

[länk]
1300 ink moms för 20kg pulver är inte billigt för medelsvensson.
 
Flytande kväve kyler inte så värst bra då det förgasar omedelbart och bildar ett isolerande gasskikt mellan sten och det kalla kvävet. Vatten är mera effektivt.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Är det en i övrigt brytbar sten så är små borrhål och kilar det mest effektiva.
 
H
R Robert-san01 skrev:
Snigeldynamit är inte alls så dyrt. Köpte 40kg från Polen när jag tog bort berget för poolen.

[länk]
polen är inte billigt.
Köpte 100 kg nu för 1250 kr.
Eller jag köpte 400 kg för 5000 för jag ska plocka ett par Sten hemma nu.

så den som ska ha och är i Norge kan köpa billigt.
Normalt är väl kanske 5-600 kanske för 20 kg.
 
H
Byggt mig en rigg nu att ha till grävmaskin så ska jag borra med en tunnel hammare som har bra borrsynk och vatten spolning.
 
1 kbm friliggande sten är normalt enkelt med kilar. Du tar den i omgångar tills bitarna är så stora du kan hantera dem. Hitta slaget, borra 4-5 hål som passar kilarna, och slå lätt tills det sjunger i stenen, så litet till och den faller isär.
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
J jesper--- skrev:
1300 ink moms för 20kg pulver är inte billigt för medelsvensson.
Med tanke på att det kostar typ 300kr för 2,5kg i bygghandeln och vad det kostar att hyra Darda eller få det spräckt så tycker jag det är billigt.
 
  • Gilla
frause
  • Laddar…
Kolla


Detta verkar vara en bra lågkostnadslösning! :surprised:
 
  • Gilla
  • Wow
andersda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.