A
Högalid Högalid skrev:
[länk]

Som ni ser i klippet så stannar gräsklipparen efter 10 sek. Kan inget om motorer. Bensin och olja ok. Funkat utmärkt i flera år. Inget särskilt som hänt nu.
Kolla botten på flottörkoppen... tror det finns skit där..
 
Den kan uppföra sig liknande om det är vatten i bensinen.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Högalid Högalid skrev:
Ok. Jag kan som sagt ingenting. Så var hittar jag flottörhuset och hur åtgärdar jag detta?
Antingen så skruvar du isär eller så sprayar du in bränsle genom luftburken och kör så ett tag tills förgasaren har blivit ren.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A
A Avemo skrev:
Den kan uppföra sig liknande om det är vatten i bensinen.
Ja eller gammal bensin..
 
Claes Sörmland
Maskintok skrev:
Antingen så skruvar du isär eller så sprayar du in bränsle genom luftburken och kör så ett tag tills förgasaren har blivit ren.
Det har funkat för mig. Stor envishet genom att gång på gång spreja in bränsle och starta och typ 78:e gången så släppte skiten.
 
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det har funkat för mig. Stor envishet genom att gång på gång spreja in bränsle och starta och typ 78:e gången så släppte skiten.
Japp prova E85 om det händer igen..
Låt stå över natten.. gärna med hel syntetisk olja i... Det löser upp beläggningar som tusan.
(y)
 
Maskintok skrev:
Ja eller gammal bensin..
Med bensin som stått i tanken länge tycker jag att den kan bli svårstartad. Denna går ju igång men stannar. Sedan har jag inte märkt detta med startproblem med gammal soppa om det är alkylatbensin. Det ju för övrigt ofta i samband med att den stått länge som det också kommit vatten i bensinen.
 
A
Man läser faktiskt ofta om att gammalt bränsle skulle vara problem,det är iaf inte min erfarenhet,körde tex lfjol upp en 20L dunk minst 7-8år gammalt bränsle i åkklipparen utan minsta problem,har även haft bilar stående i många år utomhus med samma bränsle som sen startar och går utan problem,väldigt skeptisk till dom teorierna faktiskt,att bränslet försämras med åren tror jag säkert stämmer men lite överdrivet kan jag tycka.
 
Handyman 1 skrev:
Man läser faktiskt ofta om att gammalt bränsle skulle vara problem,det är iaf inte min erfarenhet,körde tex lfjol upp en 20L dunk minst 7-8år gammalt bränsle i åkklipparen utan minsta problem,har även haft bilar stående i många år utomhus med samma bränsle som sen startar och går utan problem,väldigt skeptisk till dom teorierna faktiskt,att bränslet försämras med åren tror jag säkert stämmer men lite överdrivet kan jag tycka.
Om det står i tanken på en småmotor så är det inte helt tätt. Då dunstar de mer lättflyktiga beståndsdelarna vilket kan göra motorn mer svårstartad. Står bensinen i en dunk med tättslutande lock är det som du märkt inga problem. Och ja. Problemet överdrivs ofta kraftigt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
A Avemo skrev:
Med bensin som stått i tanken länge tycker jag att den kan bli svårstartad. Denna går ju igång men stannar. Sedan har jag inte märkt detta med startproblem med gammal soppa om det är alkylatbensin. Det ju för övrigt ofta i samband med att den stått länge som det också kommit vatten i bensinen.
Ja vad vet jag efter 20 år som proffs mekaniker över dessa maskiner..
Alkylat bränsle ger sällan dessa problem.
Eller lagringsproblem..
men 95 oktan..
vore det vatten i soppan så är det bara att blanda i k sprit och vänta tills dagen efter så ska den fungera igen..
 
A
Handyman 1 skrev:
Man läser faktiskt ofta om att gammalt bränsle skulle vara problem,det är iaf inte min erfarenhet,körde tex lfjol upp en 20L dunk minst 7-8år gammalt bränsle i åkklipparen utan minsta problem,har även haft bilar stående i många år utomhus med samma bränsle som sen startar och går utan problem,väldigt skeptisk till dom teorierna faktiskt,att bränslet försämras med åren tror jag säkert stämmer men lite överdrivet kan jag tycka.
Det är skillnad på bränsle och bränsle hos tillverkare..
 
Vad jag vet har det bla med blyersättningsmedel att göra, nuvarande blyersättning ger små problem men den första blyfria 95 hade lagringsproblem och ställde till det över en vinter.
 
Med andra ord kan man vänta sig startproblem om man har kvar en dunk blyfri 95 från mitten av 80-talet?
 
  • Haha
Nyfniken
  • Laddar…
A
A Avemo skrev:
Med andra ord kan man vänta sig startproblem om man har kvar en dunk blyfri 95 från mitten av 80-talet?
vet du inte förens du provat.
Och inte nödvändigtvis... bensinen förr var bättre än dagens...
 
Maskintok skrev:
bensinen förr var bättre än dagens...
Hur märker du det? Jag tycker att bensinen mycket sällan orsakar problem. Och jag förutsätter att i den mån det gjorts förändringar så är det i alla fall någon aspekt av bensinen som blivit bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.