M maria01 skrev:
spelar ingen roll när inte alla har lika många mandat
du får nog läsa på lite

Hur många sitter i Europeiska rådet?
Alla överens om besluten. När de 27 stats- och regeringscheferna i Europeiska rådet fattar beslut om prioriteringar och riktlinjer gör de vanligen det när alla är överens om beslutet.2 jan. 2021


På ett stort antal områden tas beslut med kvalificerad majoritet, det vill säga att inget land ensamt kan blockera ett förslag (veto). Syftet är att påskynda och effektivisera beslutsfattandet. Vetorätten kvarstår när det bland annat gäller utrikes- och säkerhetspolitiken, skatte- och socialpolitiken.

Lissabonfördraget | EU:s grundlagar | Nyhetssajten ...https://www.europaportalen.se › tema › lissabonfordraget
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Ja mycket skitsnack är det i tråden! Det funkar ALLDELES utmärkt att INTE vara med i EU-cirkusen. Det har Norge visat.
EU är en dyr "klubb" som är tummelplats för högavlönade politiker som är rädda om sina heltidstraktamenten.
Norge betalar mycket till EU genom association utan att ha något att säga till.
 
Y yalazy skrev:
Skulle ut o hämta posten, men poslådan var väck. Såg också att stupröret på garaget var bortslitet med skador på panelen som följd. En skruvmejsel låg kvar på marken. Kanske fick de bråttom. Gemensamt för både postlåda och stuprör var av de var av koppar, som många andra detaljer på vårt 50-talshus.
Surt och jobbigt :/

In på tomten verkar de inte ha vågat gå pga vakthundsskylten, men det finns kopparplåt även på garageportar och tak, så vem vet om de kommer förbi en annan natt. De verkar inte ha dragit sig för att det är full insyn från många grannhus.

Det jag undrar är vilka som gör sånt här? Var kan de sälja stöldgodset till såna priser att det är lönt att köra runt och stjäla stuprör?[bild]
Kopparstölder kostar SJ miljoner varje år i förseningar. Det är så urbota dumma personer/ligor som stjäl koppar utan en tanke på kostnad för samhället.
 
B Bänkt Osten skrev:
Var/hur skulle en missbrukare kränga 72 ton titan? Även i små delar.
Om du läser en gång till så var det missbrukaren som stal på järnvägen.

De där 80 ton titan var i Lund, beställningsjobb och utan tvekan folk från insidan som hjälpte till för de visste ju exakt när där var folktomt och var de skulle köra på gården.
Även de där 72 ton rostfritt misstänkte de insider.

Möjligt att det kunde läsas fel =) Poängen var att varför i helskotta skulle en mindre nogräknad pundare bry sig om att åka fast i en kamera när de stjäler ihop nästa sil.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Långt innan Sverige gick med i EU stals det koppar, bl a jordlinor. På ASEA i Ludvika gick ett talessätt: ett kilo koppar om dagen är min pensionsförsäkring.
Får mig att tänka på vad som hände i Göteborg på 70-talet. Varvsarbetarna åkte till o från jobbet på små pråmar som gick över älven. En herre i överrock var sen och pråmen hade kommit ut lite från kajen.
Han gjorde ett skutt, men missbedömde och nådde inte båten. Till allas förvåning sjönk han som en sten?
Så kan det gå med fickorna fulla av skrot.
Annars är det en folkgrupp som av tradition handlar med metaller. Går långt tillbaka i tiden.
En Svensson skulle nog dra sig för att stjäla kyrktak. Men finns andra
Några händelser:
29 januari 2010: Ett släp lastat med 27 ton koppar, totalt värt 1,5 miljoner kronor, stjäls från ett industriområde i Bulltofta i Malmö.

5 juli 2010: En lastbilschaufför bakbinds och rånas under pistolhot på Hisingen i Göteborg. Rånarna försvinner med hela lasten på 27 ton koppar.

16 september 2010: En 32-årig man bränns till döds när han klipper en strömförandeledning på ett järnvägsspår i Mörarp utanför Helsingborg. Spänningen i kabeln var 36 000 volt. Mannen avled omedelbart.

1 maj 2011: En lastbil med sex ton koppartråd stjäls i Göteborg. Bilen spåras genom GPS och hittas samma natt, drygt sju kilometer bort, innan tjuvarna hade hunnit lasta av koppartråden.

22 april 2012: En lastbil med 29 ton koppar stjäls från en lastterminal i Älmhult. Tjuvarna körde in en dragbil på terminalområdet, kopplade på släpet och försvann från platsen med koppar för 1,5 miljoner kronor.

11-12 augusti 2012: Tre ton kopparkabel stjäls från lokstallet i Vanneboda i Lindesberg.

20 oktober 2012: Tjuvar stjäl stora delar av koppartaket på en byggnad i anslutning till Skee kyrka i Bohuslän. Sedan tidigare hade stuprören och åskledaren stulits.

Hösten 2012: Järnvägsbygget på Skånebanan mellan Åstorp och Hässleholm drabbas av systematiska stölder, vecka efter vecka. På en enda vecka försvann 400 meter kopparkabel. Enbart den stölden kostade 1,5 miljoner kronor i merarbeten och material.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
J Jehu skrev:
Får mig att tänka på vad som hände i Göteborg på 70-talet. Varvsarbetarna åkte till o från jobbet på små pråmar som gick över älven. En herre i överrock var lite sen och pråmen hade kommit ut lite från kajen.
Han gjorde ett skutt, men missbedömde och nådde inte båten. Till allas förvåning sjönk han som en sten?
Så kan det gå med fickorna fulla av skrot.
Annars är det en folkgrupp som av tradition handlar med metaller. Går långt tillbaka i tiden.
En Svensson skulle nog dra sig för att stjäla kyrktak. Men finns andra
[media]Några händelser:
29 januari 2010: Ett släp lastat med 27 ton koppar, totalt värt 1,5 miljoner kronor, stjäls från ett industriområde i Bulltofta i Malmö.

5 juli 2010: En lastbilschaufför bakbinds och rånas under pistolhot på Hisingen i Göteborg. Rånarna försvinner med hela lasten på 27 ton koppar.

16 september 2010: En 32-årig man bränns till döds när han klipper en strömförandeledning på ett järnvägsspår i Mörarp utanför Helsingborg. Spänningen i kabeln var 36 000 volt. Mannen avled omedelbart.

1 maj 2011: En lastbil med sex ton koppartråd stjäls i Göteborg. Bilen spåras genom GPS och hittas samma natt, drygt sju kilometer bort, innan tjuvarna hade hunnit lasta av koppartråden.

22 april 2012: En lastbil med 29 ton koppar stjäls från en lastterminal i Älmhult. Tjuvarna körde in en dragbil på terminalområdet, kopplade på släpet och försvann från platsen med koppar för 1,5 miljoner kronor.

11-12 augusti 2012: Tre ton kopparkabel stjäls från lokstallet i Vanneboda i Lindesberg.

20 oktober 2012: Tjuvar stjäl stora delar av koppartaket på en byggnad i anslutning till Skee kyrka i Bohuslän. Sedan tidigare hade stuprören och åskledaren stulits.

Hösten 2012: Järnvägsbygget på Skånebanan mellan Åstorp och Hässleholm drabbas av systematiska stölder, vecka efter vecka. På en enda vecka försvann 400 meter kopparkabel. Enbart den stölden kostade 1,5 miljoner kronor i merarbeten och material.
inte bara privat personer så får saltade fakturor av elektriker 1.5 miljoner för 400 meter oj vad dom har saltat där
 
M maria01 skrev:
inte bara privat personer så får saltade fakturor av elektriker 1.5 miljoner för 400 meter oj vad dom har saltat där
Är väl merkostnader då tågen står stilla och får ersättas med bussar.
Kabeln är den lilla summan.
 
M maria01 skrev:
inte bara privat personer så får saltade fakturor av elektriker 1.5 miljoner för 400 meter oj vad dom har saltat där
Det medförde att projektet drog över tiden ganska så ordentligt. Gissningsvis var det några som fick lite fler dagar att jobba . Jobbdagar som för de blev ren övertid....

Först jobbar man 12 timmar i 3 dagar och sista dagen jobbar man 7 timmar innan man åker hem men i det här fallet: torsdag 7 timmar först och sedan 5 timmar övertid ... inte klart då ? 12 timmar övertid fredag ... inte klart ? 12 timmar övertid med OB och lördagstillägg .... inte klart ? söndag 12 timmar till .. 41 timmar övertid den veckan sedan börjar man vanlig arbetstid måndag morgon och åker hem onsdag em (4 dagar obruten veckovila ska vi ha !)

41 timmar övertid : då äter man på betald tid exv ... är det riktigt fin helg så är timlönen med OB och övertid
innan skatt en bit över 500 kr i timman....
 
Staffans2000
M maria01 skrev:
inte bara privat personer så får saltade fakturor av elektriker 1.5 miljoner för 400 meter oj vad dom har saltat där
Så tillkommer ny montering. Sex man (eller kvinnor) + deras specialombyggda motorvagnar + försening av nästa projekt där redan x:antal grävmaskiner, ersättningsbussar är inbokade och omledning av godståg med nya tidtabeller och inräknade kostnader för extrapersonal är planerad.
Det plockar på, ganska fort.

Staffan
 
  • Gilla
skaraborgsfakir och 2 till
  • Laddar…
J Jehu skrev:
Får mig att tänka på vad som hände i Göteborg på 70-talet. Varvsarbetarna åkte till o från jobbet på små pråmar som gick över älven. En herre i överrock var sen och pråmen hade kommit ut lite från kajen.
Han gjorde ett skutt, men missbedömde och nådde inte båten. Till allas förvåning sjönk han som en sten?
Så kan det gå med fickorna fulla av skrot.
Annars är det en folkgrupp som av tradition handlar med metaller. Går långt tillbaka i tiden.
En Svensson skulle nog dra sig för att stjäla kyrktak. Men finns andra
[media]Några händelser:
29 januari 2010: Ett släp lastat med 27 ton koppar, totalt värt 1,5 miljoner kronor, stjäls från ett industriområde i Bulltofta i Malmö.

5 juli 2010: En lastbilschaufför bakbinds och rånas under pistolhot på Hisingen i Göteborg. Rånarna försvinner med hela lasten på 27 ton koppar.

16 september 2010: En 32-årig man bränns till döds när han klipper en strömförandeledning på ett järnvägsspår i Mörarp utanför Helsingborg. Spänningen i kabeln var 36 000 volt. Mannen avled omedelbart.

1 maj 2011: En lastbil med sex ton koppartråd stjäls i Göteborg. Bilen spåras genom GPS och hittas samma natt, drygt sju kilometer bort, innan tjuvarna hade hunnit lasta av koppartråden.

22 april 2012: En lastbil med 29 ton koppar stjäls från en lastterminal i Älmhult. Tjuvarna körde in en dragbil på terminalområdet, kopplade på släpet och försvann från platsen med koppar för 1,5 miljoner kronor.

11-12 augusti 2012: Tre ton kopparkabel stjäls från lokstallet i Vanneboda i Lindesberg.

20 oktober 2012: Tjuvar stjäl stora delar av koppartaket på en byggnad i anslutning till Skee kyrka i Bohuslän. Sedan tidigare hade stuprören och åskledaren stulits.

Hösten 2012: Järnvägsbygget på Skånebanan mellan Åstorp och Hässleholm drabbas av systematiska stölder, vecka efter vecka. På en enda vecka försvann 400 meter kopparkabel. Enbart den stölden kostade 1,5 miljoner kronor i merarbeten och material.

Eller 2013 när några körde in på glasbruket utanför Halmstad och stal 1,2 ton silver, kl 8 på morgonen. Silvret användes i produktionen men fabriken var under nedläggning så de höll på att avetablera.
 
S skaraborgsfakir skrev:
det som händer om man klipper fel kabel vid fel tillfälle är att så fort ledningsförmågan igenom kabel (om den just då leder ström) får en potential på 16 kV (dvs kontaktledningens spänning) om enbart den återledare var helt ensam. Då är det även 16 kV i den räl som leder återmatningsströmmen (och även den som är avsedd för signalsystemet... -> 16 kV rakt in i signalställverket...)

Detta om alla andra närliggande återledare är trasiga...
Vad som däremot lätt kan hända är att om det är något fel på isolatorerna i en stolpe (stolparna är anslutna till återledningen på samma vis) så blir det 16 eller 25 kV i stolpen.
I återledningen går det som mest 3kV. Försvinner den går det inte i rälen avsedd för signalsystemet utan det går i den andra.
Går en isolator sönder och stolpjorden är stulen tror jag nog att det löser ut ändå, på samma sätt som när det trillat träd på ledningarna.
 
Var du fick 3kV ifrån vet jag inte. Om återledningen bryts kan väl tåg och räl få i stort sett samma potential som kontaktledningen. Det enda som skulle rädda den situationen är att andra jordförbindelser längre bort fungerar och skenorna inte innehåller några isolerade segment.
 
M MagHam skrev:
Var du fick 3kV ifrån vet jag inte. Om återledningen bryts kan väl tåg och räl få i stort sett samma potential som kontaktledningen. Det enda som skulle rädda den situationen är att andra jordförbindelser längre bort fungerar och skenorna inte innehåller några isolerade segment.
Såhär står det i TDOK_2015_0223 elsäkerhetsföreskrifter järnväg:

Återledning
Ledning, vid BT-system, för kontaktledningens returström [TRV].
Kommentar: Isolationsnivån för ledningen är 3 kV. Återledningen utförs normalt som friledning
alternativt som kabel.

Ena rälen har isoler (isolerade segment)
Den andra rälen har inga isoler.
 
M maria01 skrev:
Inte bara hantverkare dom tar alla jobb som svenskar inte kan tänka sig stora delar av Sverige skulle stå still om det inte fanns arbetare från öst jobbar med sånt som vanliga Svensson inte ser så dumpa fördomarna
Men även polisen varnar ju med jämna mellanrum för inbrottsligor från utlandet som rör sig genom Sverige. Men vi bär ju alla på fördomar.:rolleyes:
 
Men ser ni inte själva att ni skjuter lååångt över TS problem.
TS postlåda var inte gjord av 1.2 ton koppar, inte heller stupröret. Det handlar om några få kilo, som dessutom är lite skrymmande.
Detta är en typiskt svenskt tjuvapackstöld, inget annat. Möjligen kan jag sträcka mig till att tänka mig att det är en knarkande rumän eller annan öststatsbo, men ingen liga.
Det är inga organiserade ligor som kör runt i Sverige o snor en postlåda o river ned enstaka stuprör här o där.
Att de eventuellt gör lite ordentliga jobb med stora mängder värdefull metall kanske, men inte detta.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.