F fireon skrev:
Hej, jag har problem med två stycken Elko 316 GLED dimmers vars ljuskällor är så lättdrivna så att dessa blinkar/flimrar lätt när de är avstängda. Har försökt läsa mig till så gott jag kan och om jag har förstått rätt så ska Elkos transientskydd med kondensator kunna eliminera strömmen som läcker igenom när dimrarna är avstängda.

[länk]

Min första fråga är om ni tror/vet om transientskyddet kan åtgärda problemet?

Min andra fråga är hur den i så fall ska kopplas ihop med Elko 316 GLED?

Jag förstår inte exakt hur transientskyddets kopplingsschema nedan lirar med kopplingsschemat för dimmern...

[bild]

Dimmer är kopplad med 1-polig brytning enligt kopplingsschemat nedan. Hur ska transientskyddet kopplas in i dimmern? Är det så enkelt så att den bara ska kopplas parallellt med lampan genom L ut och N inn? Eller är det L ut och N ut?
[bild]
[länk]

Tack på förhand!
Ja det kan ofta vara en lösning att parallellkoppla en sån eller liknande last med de som blinkar, flimrar. Och i ditt fall ska du lägga den mellan L ut och N in. Har du flera kan du lägga två laster parallellt också om det inte hjälper med en fullt ut.

Ett annat alternativ om du kommer åt att få till det så att nollan för belysningspunkterna enbart är anslutna där och sen dragen ner till dimmern är att du kopplar enligt tvåpoliga principen. Då blir det garanterat blinkfritt om du använder brytningen i dimmern vid avstängt läge.
 
  • Älska
fireon
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Ja det kan ofta vara en lösning att parallellkoppla en sån eller liknande last med de som blinkar, flimrar. Och i ditt fall ska du lägga den mellan L ut och N in. Har du flera kan du lägga två laster parallellt också om det inte hjälper med en fullt ut.

Ett annat alternativ om du kommer åt att få till det så att nollan för belysningspunkterna enbart är anslutna där och sen dragen ner till dimmern är att du kopplar enligt tvåpoliga principen. Då blir det garanterat blinkfritt om du använder brytningen i dimmern vid avstängt läge.
Stort Tack! Då blir det att köpa ett par sådana (y)
 
Liten necro här men.
Ska ha en dimmer till 4st Hide a liteLed-spottar i tak på 6W som har inbyggt drivdon.
Det finns vad jag hittat ingenstans i närheten där jag bor att köpa nån dimmer men hittade en på byggmax.
https://www.byggmax.se/dimmer-för-led-atia-p295193

Det står 3-200w på förpackningen men i instruktionerna står det bla detta under spec.
Glödlampor/Halogen 30 - 200W
Lågvoltshalogenbelysning 30 - 200W
Specifierad LED-Belysning 3-24W

Kan jag använda dimmern? 6*4 blir ju 24 men läste nånstans att man ska inte vara på max utan om nån "20% regel". nån som kan ge klarhet?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om inte någon har provat just denna kombination så finns det inget svar.
Kolla om du hittar nåt här: [länk]
Får väll testa. När jag letar i den där listan är det typ bara utgående varianter som listas, går säkert att lista ut vad dom ersatts med men då måste jag beställa online. Tänkte göra det lätt och köpa lokalt men det fanns ingenstans förutom Byggmax.
Men skulle du säga att det är "ofarligt" att testa om det funkar?
 
Det är ofarligt map elsäkerheten, det är endast farligt för plånboken.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är ofarligt map elsäkerheten, det är endast farligt för plånboken.
Ok så lampor eller dimmer kan gå sönder?
Dom var ju inte gratis precis, får se hur jag gör om jag testar.
 
Skulle säga att glasrörssäkringen ryker vid ev. överbelastning. En pryl för 5 kr.
 
Jag tänkte mer på alla dimmers som inte visar sig fungera. Om man inte kan få dem på öppet köp så hamnar de ju i lådan till ingen nytta. Sedan har vi tiden det tar att prova sig fram, och kostnaden för att åka runt till butiker och köpa/lämna tillbaka.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tänkte mer på alla dimmers som inte visar sig fungera. Om man inte kan få dem på öppet köp så hamnar de ju i lådan till ingen nytta. Sedan har vi tiden det tar att prova sig fram, och kostnaden för att åka runt till butiker och köpa/lämna tillbaka.
ok men då ska jag iaf göra ett försök (y)
 
T TheGame skrev:
Liten necro här men.
Ska ha en dimmer till 4st Hide a liteLed-spottar i tak på 6W som har inbyggt drivdon.
Det finns vad jag hittat ingenstans i närheten där jag bor att köpa nån dimmer men hittade en på byggmax.
[länk]

Det står 3-200w på förpackningen men i instruktionerna står det bla detta under spec.
Glödlampor/Halogen 30 - 200W
Lågvoltshalogenbelysning 30 - 200W
Specifierad LED-Belysning 3-24W

Kan jag använda dimmern? 6*4 blir ju 24 men läste nånstans att man ska inte vara på max utan om nån "20% regel". nån som kan ge klarhet?
Det där är vanliga LED för 230V växelström.
VridDimmer från ByggMax bör fungera då den troligen har en brytare för avstängning.
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Lyfter en fråga efter jag beställt en eltako bottenlast GLE. Har en plejd controler CTR01 och när den är av så har jag kryp ström över mina separata brunnar i uttagen. Så adventsljusstakarna blinkar till när allt ska vara av.

Kan den lösa mitt problem? Om jag lägger mellan N och styrd L
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.