Har ni vaccinerat Er mot Covid-19 (Corona)?

  • Antal röster
    873
Inte så mycket en omröstning, mer en nyfiken koll på hur det går för vaccinationståget i Sverige. Det verkar vara ”spridda skurar” på hur mycket vaccin som rör sig i de olika regionerna (vilket gör att de släpper på olika åldrar i olika regioner).

Härnere (mitten av Skåne) kom vi ner till ”min” åldersgrupp för två dagar sedan :)
 
  • Gilla
RövarLilja
  • Laddar…
Du kanske skulle ha ett alternativ för
Nej, jag vill men har inte lyckats boka än trots rätt åldersgrupp.

Det öppnas för yngre åldersgrupper innan pågående grupp är färdig.
Jag kan få en gnutta dåligt samvete när jag vet att personer äldre än mig väntar på vaccin, men det känns okay när jag tänker på att yngre än mig också kan ”gå före i kön”.
Det finns ju ingen kö i bokningssystemet...
 
  • Gilla
remrag och 2 till
  • Laddar…
E
blackarrow blackarrow skrev:
Du kanske skulle ha ett alternativ för
Nej, jag vill men har inte lyckats boka än trots rätt åldersgrupp.

Det öppnas för yngre åldersgrupper innan pågående grupp är färdig.
Jag kan få en gnutta dåligt samvete när jag vet att personer äldre än mig väntar på vaccin, men det känns okay när jag tänker på att yngre än mig också kan ”gå före i kön”.
Det finns ju ingen kö i bokningssystemet...
Är det verkligen så?
Att de äldre fortfarande köar, vilka regioner är detta?
 
Tittade på resultatet efter att jag röstat. 2 personer har angivit att "de inte blivit erbjudna något än".
Lite beklagligt att informationen inte nått alla trots alla kampanjer, nyhetsmedia osv.

Man kommer aldrig att bli erbjuden vaccination, man får söka tid själv.
Såvida det inte är personer inom vård & omsorg. Personal och vårdtagare.
 
  • Gilla
rayab och 2 till
  • Laddar…
Jag röstade på "Nej, har inte blivit erbjuden något än."
Av den enkla anledningen att vaccinet inte erbjuds min åldersgrupp än.
 
  • Gilla
remrag och 6 till
  • Laddar…
Från imorgon ska jag kunna få boka blir spännande se hur fort man får tid och om de blir av (regionen har haft lite problem med de man handlat upp )
 
E El-Löken66 skrev:
Är det verkligen så?
Att de äldre fortfarande köar, vilka regioner är detta?
Det finns ingen kö.
Som jag uppfattat systemet.
För fas 1 - 3 har vårdcentralerna ansvar att berörda vaccineras.
För fas 4 så bokar man själv.

På min VC har man svarat: Om vi får vaccin så måste vi vaccinera de XX-åringar som väntar på dos 2.
Och alltså inte den den ålders grupp som regionen öppnat upp för.

Sen inom fas 4, så öppnar man ju också åldersgruppsvis. Där finns ingen åldersprioritetingskö.

Jag vet personer i min närhet som fått hjälp av sina barn att boka eller som har fingrar som inte passar smarta telefoner som börjar bli lite trötta på att ringa och få höra att det inte går att boka eller ställa sig i kö.

P.S. Äldre än mig skrev jag. Det betyder inte 85 år. :p
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
blackarrow blackarrow skrev:
Det finns ingen kö.
Som jag uppfattat systemet.
För fas 1 - 3 har vårdcentralerna ansvar att berörda vaccineras.
För fas 4 så bokar man själv.

På min VC har man svarat: Om vi får vaccin så måste vi vaccinera de XX-åringar som väntar på dos 2.
Och alltså inte den den ålders grupp som regionen öppnat upp för.

Sen inom fas 4, så öppnar man ju också åldersgruppsvis. Där finns ingen åldersprioritetingskö.

Jag vet personer i min närhet som fått hjälp av sina barn att boka eller som har fingrar som inte passar smarta telefoner som börjar bli lite trötta på att ringa och få höra att det inte går att boka eller ställa sig i kö.

P.S. Äldre än mig skrev jag. Det betyder inte 85 år. :p
Har vi inget vaccin?
Var är vaccinet?

Tycker det hela verkar mysko.

Läste häromdagen att Norge skulle börja vaccinera med Jensen, detta tyder på en brist av Pfizer och Moderna?
 
E El-Löken66 skrev:
Har vi inget vaccin?
Var är vaccinet?

Tycker det hela verkar mysko.

Läste häromdagen att Norge skulle börja vaccinera med Jensen, detta tyder på en brist av Pfizer och Moderna?
Visst finns det vaccin, det vaccineras ju folk hela tiden.
 
E
S Strontus skrev:
Visst finns det vaccin, det vaccineras ju folk hela tiden.
Tycker det.
Men @blackarrow skrev om vi får vaccin. Och Norge ska köra med Jensen, har till och med för mig att Danmark skulle införa AZ igen.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Det finns ingen kö.
Som jag uppfattat systemet.
Det är olika system i olika regioner.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Tycker det.
Men @blackarrow skrev om vi får vaccin. Och Norge ska köra med Jensen, har till och med för mig att Danmark skulle införa AZ igen.
Vår region fick vaccin V23, men det är inget jag märkt när jag försöker boka tid. Ok, vi hittade en VC 2h bort som hade ny-släppt lite tider på fredag, annars vart tiderna i stort sett slut i hela VG men det släpps lite nya tider här och var.

Just nu finns det betydligt fler som får och vill vaccinera sig än vad det finns vaccin.
 
De utlyste nog fler åldrar här pga tider som fanns kvar.. för makens åldersspannet öppnade fredag kväll och mitt åldersspannet (näst på tur efter hans) öppnades tisdag kväll (inte mycket tid därimellan.. inte så de direkt kan ha hunnit vaccinerat alla i hans ”åldersspann” innan nästa öppnade!).

Såg att flertalet kommuner runt om oss inte hade några vaccinationer/inget vaccin.

Jag kikade när maken blev erbjuden, men då varken fick eller kunde jag boka :) så här verkar det fungera.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Vår region fick vaccin V23, men det är inget jag märkt när jag försöker boka tid.
Just nu går väldigt mycket av leveranserna till alla som ska få dos 2.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag röstade på "Nej, har inte blivit erbjuden något än."
Av den enkla anledningen att vaccinet inte erbjuds min åldersgrupp än.
Du kan ändra sedan när du blivit erbjuden/har vaccinerat dig.. :) (tror jag :thinking:, stod iaf ”ändra din röst” under resultaten.. på min lista nu.. men det kanske försvinner)
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.