Nu efter fördröjning pga covid-19 (2v isolering) är VVS jobben klara idag.
-Vatten indraget med 22m värmekabel under mark. -
VVB, WC, handfat och dusch monterade o inkopplode.
Vatten framdraget till kommande diskbänk o diskmaskin.
Återstår LLvärmepump, men installation av den får vänta tills efter att målning inne o ute är klart.

Fråga om LLVP: Mitt beräknade effektbehov för att hålla +20° inomhus vid -20° är 2,9kW.
Vad är lämplig storlek på värmepumpen? Jag vill även att den ska kunna kyla på sommaren.
 
Rekommenderar att kolla på 20 grader.
https://20grader.se/

https://20grader.se/panasonic-cu-nz25vke
är en modell som skulle kunna passa ditt utrymme. Wifi ingår redan i modellen

Annars är väl polarpumpen en bra ÅF med.
Mitshubitshi, Toshiba och Pana är väl de märken jag hört bäst om.
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Rekommenderar att kolla på 20 grader.
[länk]

[länk]
är en modell som skulle kunna passa ditt utrymme. Wifi ingår redan i modellen

Annars är väl polarpumpen en bra ÅF med.
Mitshubitshi, Toshiba och Pana är väl de märken jag hört bäst om.
Tack @Appendix, jag uppskattar dina råd!
 
Titta på pumpar med låg lägsta effekt.

Jag tog till väldimensionerade pumpar för att klara värmen även vid extrem kyla. Kruxet är att större/kraftfullare pumpar har en högre lägstaeffekt. Det gör att mina pumpar går on/off 99,9% av tiden.

Tidigare hade vi en mindre pump och den gick konstant, utom mitt på sommaren. Dock var vi tvungna att stödja med elradiatorerna under vintern för acceptabel innetemperatur.

Så pumpar med en lägsta avgiven värmeeffekt <500W är att rekommendera.
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Titta på pumpar med låg lägsta effekt.

Jag tog till väldimensionerade pumpar för att klara värmen även vid extrem kyla. Kruxet är att större/kraftfullare pumpar har en högre lägstaeffekt. Det gör att mina pumpar går on/off 99,9% av tiden.

Tidigare hade vi en mindre pump och den gick konstant, utom mitt på sommaren. Dock var vi tvungna att stödja med elradiatorerna under vintern för acceptabel innetemperatur.

Så pumpar med en lägsta avgiven värmeeffekt <500W är att rekommendera.
Tack för tips@Oldboy !
Jo det är ju förstås en avvägning mellan att ha effekttäckning vid köldknäppar med många start/stopp eller välja en svagare och använda elvärmetillskott. vid svinkylan....
Nu vill jag ha möjlighet till kyla på sommaren och sätta huset i underhållsvärme +8°C, hur påverkar det valet av lägsta avgiven effekt?
 
Troligtvis inte nämnvärt. Små pumpar brukar generellt ha lägre lägsta effekt.
Problemet med LLVP är ju att de levererar minst effekt när man behöver mest och tvärtom...
Lägsta effekten framgår av databladet/specifikationerna.

Ex)
Panasonic CS-NZ25VKE: min effekt: 0.85 kW (850 W); max effekt: 6.3 kW @ +7C - 2.2 kW @ -25C.
Mitsubishi MSZ-EF25VGK: min effekt: 1.0 kW (1000 W); max effekt: 3.2 kW @ +7C - 1.6 kW @ -20C.
Mitsubishi MSZ-EF35VGK: min effekt: 1.3 kW (1300 W); max effekt: 4.0 kW @ +7C - 1.7 kW @ -20C.

Sedan gäller det också att se upp med ospecificerade/ej kompletta datablad/europamodeller, dvs mätdata anges för klimatzon. Sverige har som bekant kallt polarklimat och kräver pumpar gjorda för det. Pumpar gjorda för varmare klimat såsom kontinenten är ointressanta för vårt vidkommande såvida de inte ska användas som AC eller endast sommaruppvärmning(!).
 
  • Gilla
Bilrog och 1 till
  • Laddar…
B bopakoster skrev:
Nu efter fördröjning pga covid-19 (2v isolering) är VVS jobben klara idag.
-Vatten indraget med 22m värmekabel under mark. -
VVB, WC, handfat och dusch monterade o inkopplode.
Vatten framdraget till kommande diskbänk o diskmaskin.
Återstår LLvärmepump, men installation av den får vänta tills efter att målning inne o ute är klart.

Fråga om LLVP: Mitt beräknade effektbehov för att hålla +20° inomhus vid -20° är 2,9kW.
Vad är lämplig storlek på värmepumpen? Jag vill även att den ska kunna kyla på sommaren.
Oldboy Oldboy skrev:
Troligtvis inte nämnvärt. Små pumpar brukar generellt ha lägre lägsta effekt.
Problemet med LLVP är ju att de levererar minst effekt när man behöver mest och tvärtom...
Lägsta effekten framgår av databladet/specifikationerna.

Ex)
Panasonic CS-NZ25VKE: min effekt: 0.85 kW (850 W); max effekt: 6.3 kW @ +7C - 2.2 kW @ -25C.
Mitsubishi MSZ-EF25VGK: min effekt: 1.0 kW (1000 W); max effekt: 3.2 kW @ +7C - 1.6 kW @ -20C.
Mitsubishi MSZ-EF35VGK: min effekt: 1.3 kW (1300 W); max effekt: 4.0 kW @ +7C - 1.7 kW @ -20C.

Sedan gäller det också att se upp med ospecificerade/ej kompletta datablad/europamodeller, dvs mätdata anges för klimatzon. Sverige har som bekant kallt polarklimat och kräver pumpar gjorda för det. Pumpar gjorda för varmare klimat såsom kontinenten är ointressanta för vårt vidkommande såvida de inte ska användas som AC eller endast sommaruppvärmning(!).
Kom ihåg nu att jag glömde att lägga till typ 20% på energibehovet för ventilation, det gör att VP ska leverera 1,2x2,9= 3,5kW vid -20° utomhus...
Hur på verkar det dina rekommendationer?
 
Ska den helt räcka till vid -20C så behövs hyfsat kraftig pump.
Du vill ändå ha en så låg lägsta effekt som möjligt.
Gissar att normal vintertemp ligger och pendlar runt nollan? Det är inte så ofta som det är kallare än -10C? Om pumpens minsta effekt är t ex 1 kW så är det stor risk att den kommer att slå på och av hela tiden, (som en klassisk on/off-pump, pre inverter) när temp är under -10C. Det gör mina, som har lägsta effekt om 1 resp 1.1 kW.
Ex) Vår ena LLVP sitter i vdgsrummet och täcker även vårt sovrum. Yta >50m2. Med direktel behövdes elradiatorer om sammanlagt ca 3 kW för att klara >+20C @ -15C ute. Den förra LLVPn, (en Panasonic som maxade 3-4 kW och hade en lägsta effekt om ca 500W), gick konstant på vintern, med avbrott efter ett par timmar för avfrostning. Den nya, (som maxar ca 6 kW och levererar 4 kW vid -15C om jag kommer ihåg rätt) har en lägsta effekt om 1 kW och går på och av hela tiden oavsett utetemp vad det verkar. Jag valde den för att den skulle klara 100% av värmebehovet ner till -20 - -25C. Det gör den, men... Den går on ca 5 min sedan off oavsett utetemp. Det är inte pga att den är designad för att småavfrosta hela tiden, för det gör den inte.
Jag är lite bekymrad att pumpen/kompressorn slits pga denna on/off-karaktäristik. Hela poängen med inverterteknologin är ju att pumparna ska kunna gå konstant och bara varva upp/ner efter effektbehov, inte on/off.

Pumparna jag tidigare använde som exempel råkade bara vara lämpliga exempel som jag hittade vid första bästa snabbgoogling. (förtydligande, dvs inte som direkta rekommendationer.) Rekommendation om lägsta effekt är baserat på mina egna erfarenheter. Om du håller dig till de välkända märkena så är det nästan hugget som stucket. De flesta välkända märkens pumpar idag förefaller vara relativt likvärdiga och av betydligt bättre kvalitet än tidigare.
Övrig rekommendation är att anlita en lokal firma om möjligt. Pumparna kan fortfarande krångla, och om det händer så kan man ge sig på att det är när det är kallt och man verkligen behöver värme, och därmed att en snabb utryckning är önskvärd. Det kan bli ett ngt högre inköpspris jmfrt med att köpa via webben, men det får man väga mot behovet av servicemöjligheterna.
Ytterligare viktigt är ljudet från den inre delen. Bortse från de annonserade lägsta värdena. Det är på lägsta fläkthastighet och den ger ynkligt med värme. Det är värdena vid minst medelhastighet som är av intresse. Kom ihåg att pumparnas maxeffekt alltid levereras vid max innefläkthastighet. Att ligga och sova med en LLVP på högsta fläkthastighet är inte kul. (Man kan inte stänga ljudet ute ur sovrummet genom att stänga dörren eftersom då blir det kallt då värmen inte kommer till).
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Tack @Oldboy för alla dina goda råd!
Ja. jag kommer att anlita min rörmokare, samma firma som jag använde när jag skaffade bergvärmpumpen. Sannolikt blir det en Panasonic....
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
"Möblering" av köket.
Jag har ett hopplock av "fådda" beg skåp hyllor, diskmaskin och K/F. Norrmännen som köper hus river alltid ut och sätter in nytt även om inredningen är bara några år gammalt. Så det är ingen svårighet att återvinna här på ön...
Endast diskbänken köper jag, ny har iofs även flera begagnade infällda men jag vill ha hel bänk. Yrkesskadad, jag jobbade innan pensionen i en industri för tillverkning av rostfri plåt. (till bl.a diskbänkar...)
Lite pyssel nu för att få det att stämma med verkligheten och den beställda 2,2m långa diskbänken. Så här blir det på sketchupritning:
SketchUp-ritning av köksmöblering med skåp, hyllor och plats för diskbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
VVS fråga:
Någon som vet om Ikeas avlopp "Lillviken" passar till Intras diskbänk med dubbelho?
 
B bopakoster skrev:
VVS fråga:
Någon som vet om Ikeas avlopp "Lillviken" passar till Intras diskbänk med dubbelho?
Det problemet är löst nu med en ny diskbänk inkl. avloppsprylar. (Kul för mig att den är gjord i Ramnäs med plåt från Nyby i Torshälla, där jobbade jag i 20 år med varm o kallvalsning av bl.a. diskbänksplåt före pensioneringen!)
-----------
Jag ska sätt kakel på väggen bakom spis o diskbänk.
Behöver jag grunda gipsskivorna eller går det att sätt kakelfixet direkt på dem?
 
  • Wow
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
T
B bopakoster skrev:
Det problemet är löst nu med en ny diskbänk inkl. avloppsprylar. (Kul för mig att den är gjord i Ramnäs med plåt från Nyby i Torshälla, där jobbade jag i 20 år med varm o kallvalsning av bl.a. diskbänksplåt före pensioneringen!)
-----------
Jag ska sätt kakel på väggen bakom spis o diskbänk.
Behöver jag grunda gipsskivorna eller går det att sätt kakelfixet direkt på dem?
Jag skulle se till att fuktskydda gipsskivan. Även om det inte står vatten på kaklet är fogen inte tät.
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Eluttaget för diskmaskinen hamnade fel, bakom ett fast bänkskåp, så jag flyttade det till under diskbänken. Enklast möjligt utan att byta kablar, dosan flyttad till nästa stående regel, så här blev det då, under diskbänkens 2 hoar och vattenblandare med DM-anslutning placerad på mitten av det öppna utrymmet.
Min fråga är om det är OK med eluttag för diskmaskinen i denna miljö? Diskmaskinen till höger.

Vägg under diskbänk med flyttat eluttag, vattenrör, och eldosor, före installation av diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttag monterat på vägg under diskbänk med synliga vattenrör och avloppsrör, bredvid hål i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttag placerat under köksdiskbänken med två hoar och rördragning, bredvid vattenblandaren och diskmaskinsanslutningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ja det är det vanliga sättet.

//AA
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.