Hej!

Räknar med snabbare svar i den här tråden än under "Referenser hantverkare..."

Vårkänslorna bubblar i kroppen, dräneringen av gräsmattan påbörjad (*aj*stel*i*kroppen*) och det är snart dags att asfaltera uppfarten.

Är det någon som kan rekommendera någon bra markfirma som utfört asfaltering/stenläggning på ett bra och prsivärt sätt?

Tyvärr är det ju lättare att hitta folk som är missnöjda än nöjda med sin entreprenör när man söker i forumet, men någon kanske har haft tur och hittat en rekorderlig firma? Dela med er av era positiva erfarenheter!
 
anna o: Ringde till barnomsorgschefen gurkvägen ska öppnas augusti 2008 är det tänkt, men kommunen jobbar på att de ska öppna tidigare jan 2008. Det står 70 st i kön, och vi har plats 58 och 59 till våra barn, och då sa hon räkna med att ni får åka in till stan eller tallboda till en början.

Någon som vet vad det kostar att göra i ordningen en tomt?? Börjar bli dags för det snart, men jag bävar för vad det kommer att kosta! Vad kostar matjord, dränering, gräsfrö alt. färdigt gräs och allt vad man behöver??? Samt tänkte jag fråga om någon vet vad en gundställning kan kosta?? Är det någon större skillnad på färdigt gräs och gräsfrö?
 
någon som har tips på en bra kille som kan finplanera tomten, vad kostar det tror ni??
 
linda m skrev:
Det står 70 st i kön, och vi har plats 58 och 59 till våra barn, och då sa hon räkna med att ni får åka in till stan eller tallboda till en början.
Får jag fråga ungefär hur länge ni har stått i kö? Tänkte att det kan ge en hint om vår placering (även om jag kanske helst inte vill veta... ;) ).

/Jenny
 
linda m skrev:
någon som har tips på en bra kille som kan finplanera tomten, vad kostar det tror ni??
Vi tog in 2 offerter, Bergs Mark, runt 150.000 & Samuel Lundgrens Entreprenad, ca 60-80k med matjorden. Den största skillnaden är att Bergs Mark lägger ett lager sand mellan marken & matrjorden, men jag har hört mig för med lite olika personer & trädgårsmästare, e säger att det inte behövs.
Vi valde Samuel Lundgrens Entreprenad, de var sissådär, när de väl var här o jobbade så gick det skitbra och blev bra, däremot hade de så löjligt mycket att göra att det tog 3 månader för dem att färdigställa allt...
Men man kan ju alltid skriva in att arbetet ska vara klart till ett visst datum osv.
Vi hamnade mitt i den blöta vintern också så det spelade in en bit i tiden, men hade de arbetat hela tiden med vår tomt så hade de hunnit färdigt innan "vintern" började.
 
Jenny_P skrev:
Får jag fråga ungefär hur länge ni har stått i kö? Tänkte att det kan ge en hint om vår placering (även om jag kanske helst inte vill veta... ;) ).

/Jenny
Gå in på Linköpings kommuns hemsida -> Barnomsorg. De har nu lanserat en "24-timmars" portal där man kan logga in och kolla kötider, placering etc. Jag väntar på att få mina inloggningsuppgifter så jag kan inte betygssätta tjänsten ännu... :)
 
linda m skrev:
Är det någon större skillnad på färdigt gräs och gräsfrö?
Kostar ungefär 10 ggr mer att rulla ut gräset, men då får man å andra sidan en färdig gräsmatta. Den sådda kan ju ta något år till på sig...

Kom förbi någon dag så kan ni spana in skillnaden, vi har båda varianterna. Ring gärna innan och kolla så att vi är hemma och kan visa!
 
Jag kommer o rullar upp er gräsmatta o tar med den hem o testar o ser om det blir bra här nere ;)

Hemma för Vård av barn idag, skönt med lite ledigt från jobbet, bara synd att det är dottern som är krasslig :(
 
A.Nygren skrev:
Jag kommer o rullar upp er gräsmatta o tar med den hem o testar o ser om det blir bra här nere ;)
Du kan få några gräsfrön och testså lite om du vill... ;)
 
A.Nygren skrev:
Vi tog in 2 offerter, Bergs Mark, runt 150.000 & Samuel Lundgrens Entreprenad, ca 60-80k med matjorden. Den största skillnaden är att Bergs Mark lägger ett lager sand mellan marken & matrjorden, men jag har hört mig för med lite olika personer & trädgårsmästare, e säger att det inte behövs.
Vi valde Samuel Lundgrens Entreprenad, de var sissådär, när de väl var här o jobbade så gick det skitbra och blev bra, däremot hade de så löjligt mycket att göra att det tog 3 månader för dem att färdigställa allt...
Men man kan ju alltid skriva in att arbetet ska vara klart till ett visst datum osv.
Vi hamnade mitt i den blöta vintern också så det spelade in en bit i tiden, men hade de arbetat hela tiden med vår tomt så hade de hunnit färdigt innan "vintern" började.
Samuel Lundgren gör ett bra jobb och är tillförlitliga, men tyvärr som Nygren säger så har de ständigt mycket att göra.

Bergs Mark är ej tillförlitliga och jag rekommenderar inte någon att använda sig av dem. Vill ni veta varför så säg till.
 
janbo skrev:
Samuel Lundgren gör ett bra jobb och är tillförlitliga, men tyvärr som Nygren säger så har de ständigt mycket att göra.

Bergs Mark är ej tillförlitliga och jag rekommenderar inte någon att använda sig av dem. Vill ni veta varför så säg till.
Nisse "Kommer nästa vecka" Åberg på Tegneby Åkeri är väldigt bra också, men som sagt... ingen har tid! Han tumlade bl a våra befintliga jordhögar så att vi slapp köpa in jord för hela tomten. Leo 2,5 år fick hjälpa till o sitta i grävmaskinen! :D Det är Nisse som plogar o ska se till att det inte ryker från grusvägen i sommar. Kan även användas till att hämta grus, fyll, forsla bort stubbar, gräva plinthål, gräva mur/häckdiken, putta ner tippade träd åt rätt håll under stormar mm. :)
 
jenny p: vi har stått i barnomsorgskön i ca en månad.
Som jag tolkar det ska man inte anlita Bergs mark, varför inte?
Vad kostar dränering, sand (som läggs under matjorden), matjord samt gräsfrö, någon som har en uppfattning. Kan man göra allt detta själv tror ni?
 
linda m skrev:
jenny p: vi har stått i barnomsorgskön i ca en månad.
Som jag tolkar det ska man inte anlita Bergs mark, varför inte?
Vad kostar dränering, sand (som läggs under matjorden), matjord samt gräsfrö, någon som har en uppfattning. Kan man göra allt detta själv tror ni? För pengarna börjar tryta.
Bergs Mark:
* Pratar jättemycket innan om hur fint allt ska bli och att man i lugn och ro ska diskutera igenom saker på plats. När det väl gäller jobbar de på utan att fråga, så när man kommer hem ser det inte ut som man tänkt sig.
* Jens (ägaren) påstår att man sagt saker som man inte har sagt.
* De utför inte jobbet enligt de markeringar Jens själv ritar upp på marken innan de börjar.
* De levererar dålig matjord med mycket sten i.
* De tjuvåker på andra hantverkare för att slippa egna utgifter ("Ni som ändå är här med grävskopa, kan inte ni snabbt fixa detta också.")
* När man ber om ett stenparti dumpar bumlingar i något som påminner om ett forntida gravröse och säger sen att man själv har godkänt dessa stenar (medans de som vanligt har kört på utan att fråga när man själv är på jobbet).

Gräsfrö kostade oss ca.2-3.000kr för 1400 m2 och då har vi kvar en hel del till kompletteringar i år. Matjord kommer jag inte ihåg, men det blir väl en 15-20.000?
 
linda m skrev:
Kan man göra allt detta själv tror ni? För pengarna börjar tryta.
Att själv dränera och lägga flera lager (sand, matjord etc) är nog visserligen görbart men man bör nog ha vigt semesterveckorna åt att få det gjort isåfall.
 
janbo skrev:
Att själv dränera och lägga flera lager (sand, matjord etc) är nog visserligen görbart men man bör nog ha vigt semesterveckorna åt att få det gjort isåfall.
Provkör med en lastad skottkärra och multiplicera detta arbete med ca 800 ggr... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.