Har precis köper en Shelly dimmer 2 för att ersätta en trasig mekanisk dimmer. Den gamla dimmern var direktkopplad till en annan strömbrytare för att tända/släcka (se översta 2 bilderna.

Jag får strömbrytaren och Shellydimmern att funka men en trappa/strömbrytare (bild 4). Däremot vill jag kunna tända/släcka med den andra brytaren (bild 3) också men funkar inte? Jag kan stänga av strömmen men inte starta den. De vita trådarna är de som kommer från brytaren utan dimmer som inte funkar. En är kopplad till Ledare och den andra till Switch 2. Vad har jag gjort för fel?
 
  • En öppen väggdosa med synliga kablar och en delvis urkopplad elektrisk dimmer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk anslutning av en väggströmbrytare med öppen väggen och synliga ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En öppen väggbrytare med installerad Shelly dimmer 2 och vita kopplingstrådar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av en Shelly Dimmer 2 med synliga kopplingar och ledningar i en väggdosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är väl fortsättningen på tidigare strul med dimmer och knappar?
Dina kopplingar ser inte bra ut. Dåligt anslutna ledare på Shelly-dimmern.

Hur har du programmerat shelly-dimmern? Brytarna måste vara återfjädrande och ge styrspänning på ingång SW1 och SW2 vid tryck. Har du mätt att detta fungerar (mät mellan N och SW1 och SW2).
 
E etompau skrev:
Detta är väl fortsättningen på tidigare strul med dimmer och knappar?
Dina kopplingar ser inte bra ut. Dåligt anslutna ledare på Shelly-dimmern.

Hur har du programmerat shelly-dimmern? Brytarna måste vara återfjädrande och ge styrspänning på ingång SW1 och SW2 vid tryck. Har du mätt att detta fungerar (mät mellan N och SW1 och SW2).
Jag har bara satt in ledarna temporärt för att se om det funkar. Det för det inte trots att jag har återfjädring på båda brytarna. Har prövat att fabriksårerställa Shellyn utan någon skillnad. Mellan sw1 och n visar den 12v. Mellan sw2 och n visar den 220v.
 
Toblin77 Toblin77 skrev:
Jag har bara satt in ledarna temporärt för att se om det funkar. Det för det inte trots att jag har återfjädring på båda brytarna. Har prövat att fabriksårerställa Shellyn utan någon skillnad. Mellan sw1 och n visar den 12v. Mellan sw2 och n visar den 220v.
OK, om du har 230 V på ingång Sw2 och du har återfjädrande brytare så är det någon felkoppling.
Kolla hur fjädern sitter på brytaren som är kopplad mot sw2.
Sedan vet jag inte hur en shelly funkar när en ingång ligger permanent aktiv, men inte omöjligt att det skapar dina problem.
 
E etompau skrev:
OK, om du har 230 V på ingång Sw2 och du har återfjädrande brytare så är det någon felkoppling.
Kolla hur fjädern sitter på brytaren som är kopplad mot sw2.
Sedan vet jag inte hur en shelly funkar när en ingång ligger permanent aktiv, men inte omöjligt att det skapar dina problem.
Det är svårt att veta vad problemet är. Är det så att Melkan sw1 och n visar ska det vara 12v? Antingen är problemet Shellyn i sig eller så har jag kopplat fel. Det konstiga är att det funkar om jag bara använder en knapp och ställer in i Shellys app. Men om jag ska ha min andra trappbrytare inkopplad vill det inte funka. Måste den också gä
 
Att du kan mäta 12 V mellan Sw1 och N kan beror på inducera spänning från närliggande och spänningssatta ledare.

Som sagt, om en brytare ligger med spänning in på Sw2 så blir det sannolikt fel. Du får kolla upp kopplingarna bättre.
 
Känns lite som du kopplar på chans, rita upp ett komplett schema hur det skall kopplas så får du en annan överblick och kan jämföra med kopplingsexemplen från Shelly.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Chansar kan jag inte säga att jag gör. Jag är noga med att slå av strömmen. Jag har dock svårt att förstå logiken och har nog gett mig ut på ljupt vatten. Skickar med kopplingsschema och hur det är inkopplat nu. Kopplar jag såhär så fungerar det. Men då har jag bara en trappknapp att dimra med. Den andra är inte inkopplad alls (bild 2) Misstänker att Shellyn bara är gjord för att du ska ha två knappar på en trappbrytare och att det är därför det inte fungerar?

Brytaren på bild 2 blir jag fundersam på. Den är/var bara jord för att funka med den gamla mekaniska dimmern. Minna options just nu verkar vara att antingen får jag sätta ett blindlock dä brytaren på bild 2 och inte använda denna sitter eller koppla in en annan mekansik dimmer. Något annat man skulle kunna testa?
 
  • En bild av ett kopplingsschema för Shelly Dimmer Smart Dimming med fyra olika anslutningsdiagram och en förklarande legend.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkopplingsdimmer (Shelly Dimmer 2) monterad i dosa med exponerade anslutna kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon jord är inte involverat i dina kopplingar.
Vanligtvis lägger man de återfjädrande brytare parallellt och använder en styringång på dimmern.
Så var det väl på tidigare dimmer och borde kunna användas även på den nya dimmern.
Hur shellyn funkar med två knappar är oklart.

Har du säkerställt att brytarna i återfjädrat viloläge inte ligger slutna och lämnar spänning till styringångarna?
Det är en fundamental sak att kolla upp och ev. fixa till.

Handritad schematisk bild av en elektrisk koppling med en dimmer och återfjädrande brytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag ger faktiskt upp. Jag har prövat alla möjliga konstiga kombinationer och kollat på video utan reslutat, tom kopplar ledarna från brytarna till bara en ingång mha en wago. Jag kan hitta skellypucken och den går att kalibrera. Men oavsett hut jag kopplar in brytarna så får jag det inte att funka. Har tom tagit bort fjädrarna för återfjädringen utan resultat. Har nog säkert lagt ner 10-12 timmar på detta. Jag brukar inte ge mig men det här får jag inte ihop. Blir till att köpa en "vanlig" dimmer och glömma bort shellypuckarna tills vidare.
 
Du behöver flytta en av de vita trådarna på den bortre brytaren så den ligger rakt ovanför L. Märkt "1"

Sedan måste sw2 konfigureras för vad den ska styra, enklast är nog att lägga båda knapparna på sw1 om de ska styra samma lampa.
 
Du har kollat konstiga kombinationer, men har du ritat ett komplett schema över din installation så du verkligen förstår vad varje enskild tråd gör?
 
A alfista skrev:
Du har kollat konstiga kombinationer, men har du ritat ett komplett schema över din installation så du verkligen förstår vad varje enskild tråd gör?
Såhär har jag kopplat. Ett problem jag har är att jag inte vet vilken av de vita trådarna som är sw2 respektive ledare längre.

Har satt Shellyn till att vara 2 knappar men den borde kunna vara 1 knapp om jag kopplat ihop ledarna från båda brytarna i en Wago eller hur.

På vilken sida av brytarna ska fjädern sitta? Vad ska vara permanent på?
 
  • Handritad kopplingsskiss med två strömbrytare och ledningar markerade för L-ledare och SW1/SW2.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Toblin77 Toblin77 skrev:
Såhär har jag kopplat. Ett problem jag har är att jag inte vet vilken av de vita trådarna som är sw2 respektive ledare längre.
Spelar egentligen ingen roll om du kopplar enligt bilden, du är bara ute efter en slutande funktion, men det går ju att mäta sig till.

Toblin77 Toblin77 skrev:
Har satt Shellyn till att vara 2 knappar men den borde kunna vara 1 knapp om jag kopplat ihop ledarna från båda brytarna i en Wago eller hur.
Japp, men då måste du hålla koll vilken tråd som är vad.

Toblin77 Toblin77 skrev:
På vilken sida av brytarna ska fjädern sitta? Vad ska vara permanent på?
Fjädern skall sitta så att du får en momentan slutning av de poler du kopplat in. Ingen brytare skall vara permanent "på".
 
A alfista skrev:
Spelar egentligen ingen roll om du kopplar enligt bilden, du är bara ute efter en slutande funktion, men det går ju att mäta sig till.


Japp, men då måste du hålla koll vilken tråd som är vad.


Fjädern skall sitta så att du får en momentan slutning av de poler du kopplat in. Ingen brytare skall vara permanent "på".
Enligt kopplingsschemat på bild 8 så ska Ledaren från brytaren in i den första L porten (Tredje från vänster) som det ser ut från båda trappbrytarna. Jag skulle kunna pröva detta och sätta en wago och bara ha 1 ledare in här. Är annars resten rätt kopplat? Jag tog väck fjädrarna för att pröva min andra Shellypuck så jag får sätta tillbaka dessa och pröva igen ikväll.

Hur kan jag mäta att strömmen är rätt på de olika ingångarna? Jag har en voltmätare nämligen. Är det mellan Sw och N? Vad ska jag ha för spänning då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.