T tanaris skrev:
Om de söker och får bygglov är de inom reglerna, oavsett vad du säger och tycker.
Ja, och jag har väl rätt att plantera vad jag vill var jag vill på min fastighet? Då är vi båda inom reglerna, med skillnaden att de inte får vad de önskar.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
De godkända placeringarna är redan föreslagna i föreskrifterna; 4,5 meter från tomtgräns.
Nej, du får bygga var du vill. Men är det nära gränsen får grannen säga ifrån. Grundregeln är inte att det är förbjudet.
 
  • Gilla
ajonss32 och 3 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag förstår TS mycket väl.
Ta inte upp insynsproblemet som lätt kan misstolkas av grannen (liksom flera tidigare inlägg i denna tråd) . Säg vänligt att 4,5 metersgränsen gäller och att du tycker att det är en vettig regel.
Varför tycker du inte att TS ska ta upp insynsaspekten? Det är ju precis det som är anledningen till att TS inte vill ha växthuset nära tomtgräns. Grannen kommer med stor sannolikhet fråga varför TS inte tycker om placeringen och då tycker jag man mycket väl kan säga något i stil med vad @TrädgårdsBjörnen föreslår ovan. Det är bättre att vara ärlig med att man är av privat natur och vill minimera insyn än att komma med ”av princip vill jag inte att du bygger..” eller ”PBL säger att du inte får...”. Det retar upp grannskapet mera.

TS, har grannen ställt frågan till dig om placering eller har du ”hört rykten” om projektet?
 
Redigerat:
  • Gilla
Polyester och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, du får bygga var du vill. Men är det nära gränsen får grannen säga ifrån. Grundregeln är inte att det är förbjudet.
Fel. Du får inte (utan bygglov eller ok från granne) bygga närmare än 4,5 meter från tomtgränsen om inte granntomtens ägare har sagt ok. Så grundregeln är att antingen ansöka om bygglov, eller fråga granne. Innan något av dem gett ok, så får du inte lov att bygga i det området. Längre från gränsen får du lov att bygga omnämnda byggnad precis bäst du vill utan vare sig bygglov eller grannes ok. Så är reglerna.
 
  • Haha
  • Gilla
Peken och 1 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
De godkända placeringarna är redan föreslagna i föreskrifterna; 4,5 meter från tomtgräns.
Trams. Reglerna är dispositiva för att vuxna människor ska kunna komma överens om en rimlig kompromiss. Du har uppenbarligen noll kompromissvilja, och i och med det kommer du sannolikt att få din vilja igenom här. Men du beter dig oförskämt och småskuret om du inte har bättre argument än ”jag vill inte”.
 
  • Gilla
  • Älska
Incoog och 8 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Varför tycker du inte att TS ska ta upp insynsaspekten? Hur menar du att det skulle misstolkas? Det är ju precis det som är anledningen till att TS inte vill ha växthuset nära tomtgräns. Grannen kommer med stor sannolikhet fråga varför TS inte tycker om placeringen och då tycker jag man mycket väl kan säga något i stil med vad @TrädgårdsBjörnen föreslår ovan. Det är bättre att vara ärlig med att man är av privat natur och vill minimera insyn än att komma med ”av princip vill jag inte att du bygger..” eller ”PBL säger att du inte får...”. Det retar upp grannskapet mera.

TS, har grannen ställt frågan till dig om placering eller har du ”hört rykten” om projektet?
Han nämnde det i förbifarten häromdagen. Det var ingen diskussion, fråga eller annat. Jag är helt övertygad om att de inte känner till 4,5-metersregeln.
 
M MetteKson skrev:
växthuset
Det är en friggebod vi pratar om, som sannolikt skulle ha en solid vägg mot TS. Inte ett växthus.
 
  • Haha
Anna_H
  • Laddar…
Det finns alltså inget illvilligt från deras sida I placeringen.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är en friggebod vi pratar om, som sannolikt skulle ha en solid vägg mot TS. Inte ett växthus.
Nej, det är ett växthus.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Nej, det är ett växthus.
Ok. Det skrev du inte från början, men det ryms förstås i konceptet friggebod.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Trams. Reglerna är dispositiva för att vuxna människor ska kunna komma överens om en rimlig kompromiss. Du har uppenbarligen noll kompromissvilja, och i och med det kommer du sannolikt att få din vilja igenom här. Men du beter dig oförskämt och småskuret om du inte har bättre argument än ”jag vill inte”.
Och det säger jag är skitsnack. Hur andra resonerar och tycker kring liknande frågor bryr jag mig inte om, men mitt boende är viktigast för mig. Vill andra vara andra till lags så får det stå för dem.
 
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ok. Det skrev du inte från början, men det ryms förstås i konceptet friggebod.
Ja, jag tror storleksmässigt så gör det det i alla fall.
 
Varför skulle det öka insynen?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle det öka insynen?
För att det gör det...
 
  • Haha
  • Gilla
ajonss32 och 3 till
  • Laddar…
Jag trodde inte jag skulle behöva säga detta, men INGEN kan övertala mig till att ändra mig i denna frågan. Det jag söker är ett milt, vänligt och fredligt uttryck för att hävda min rätt. Ingenting annat. Inga föreläsningar om hur dålig människa jag är, hur elak jag är eller annat. Tack.
 
  • Gilla
Sala08 och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.