J
kolla med nån lokal mekanisk verkstad...så kan dem göra ett åt dig..kan inte bli så dyrt
 
Har inte Crawford-Allhabo reservdelar till gamla portar?
 
  • Gilla
therider
  • Laddar…
Lyfter denna då jag är i samma sits. Gamla plastgångjärn håller inte så bra..varav två av mina nu är paj. Konstigt om det inte skall gå att köpa dem lösa nånstans...

Nån som har tips alltså på var jag hittar gångjärnen ovan :) ?
 
  • Gilla
therider
  • Laddar…
hittade en garageportsförsäljare som hade ett par till övers. Finns tydligen inte nya längre men de hade beggade hemma till mig som tur var. Lite dyra men är de svåra att få tag i så blir det väl så .. Jaja..jag får i alla fall ihop porten igen :)
 
skall kolla med yrkesskolans industriella fräs/svarv avdelning och se om de kan tillverka dessa i metall, som ett litet projekt för eleverna. Borde inte kosta många kronor då de vill ha lite udda uppgifter att testa sig fram på emellanåt.Då håller de ju i alla fall ett tag kan man hoppas :)
 
Lyfter denna tråd igen då jag har trasiga gångjärn på samma typ av port. Mina gångjärn har brustit på den plastdelen som sitter med två skruvar. Då jag är smått desperat så är även trasiga gångjärn med den delen hel även intressant. För jag antar att nya eller beg gångjärn är ganska kört att hitta mera.
 
  • Gilla
Mighty_Ted
  • Laddar…
Säg till om du hittar något, för jag skulle också vilja ha ett par sådana.
 
  • Gilla
byggarebobben
  • Laddar…
A
Det är snart 20 år sen Allhabo/Crawford slutade tillverka reservdelar till Car-In portarna. Det innebär att de begagnade gångjärn man ev. kan hitta på nätet är 20-45 år gamla, och plasten blir bara sprödare med åldern.

Jag tröttnade på att köpa begagnade gångjärn som bara höll några månader, och tillverkade istället egna i mässing till mina garageportar. De verkar funka helt ok, och excenterrörelsen verkar stämma på någon mm när. Enda förändringen jag behövde göra var att korta av skruvarna, eftersom mässingen är tunnare än plasten i originalet. Det går säkert att fixa med brickor också men det blir inte lika snyggt. Ska måla dem i samma färg som porten till sommaren så de smälter in bättre.

Jag tillverkade även några primitiva bock- och borrjiggar, så om någon är intresserad så kan jag tillverka några fler. Obs, eftersom det är rent hantverk och tar någon timme per gångjärn så tänker jag inte tillverka några mängder, utan det blir i så fall när jag har tid och lust i rent hobbysyfte.

...Eller så tillverkar ni själva och utgår från mina bilder nedan. Lycka till! ;)

Hantillverkat mässingsgångjärn monterat på en svart garageport, ersätter spröd plastdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handtillverkat mässingsgångjärn för garageport med närbild på skruvar och detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hansaking och 3 till
  • Laddar…
Hur mycket skulle du vilja ha för dem? :)
 
Raghnar Röök skrev:
Det är snart 20 år sen Allhabo/Crawford slutade tillverka reservdelar till Car-In portarna. Det innebär att de begagnade gångjärn man ev. kan hitta på nätet är 20-45 år gamla, och plasten blir bara sprödare med åldern.

Jag tröttnade på att köpa begagnade gångjärn som bara höll några månader, och tillverkade istället egna i mässing till mina garageportar. De verkar funka helt ok, och excenterrörelsen verkar stämma på någon mm när. Enda förändringen jag behövde göra var att korta av skruvarna, eftersom mässingen är tunnare än plasten i originalet. Det går säkert att fixa med brickor också men det blir inte lika snyggt. Ska måla dem i samma färg som porten till sommaren så de smälter in bättre.

Jag tillverkade även några primitiva bock- och borrjiggar, så om någon är intresserad så kan jag tillverka några fler. Obs, eftersom det är rent hantverk och tar någon timme per gångjärn så tänker jag inte tillverka några mängder, utan det blir i så fall när jag har tid och lust i rent hobbysyfte.

...Eller så tillverkar ni själva och utgår från mina bilder nedan. Lycka till! ;)

[bild] [bild]
Raghnar Röök skrev:
Det är snart 20 år sen Allhabo/Crawford slutade tillverka reservdelar till Car-In portarna. Det innebär att de begagnade gångjärn man ev. kan hitta på nätet är 20-45 år gamla, och plasten blir bara sprödare med åldern.

Jag tröttnade på att köpa begagnade gångjärn som bara höll några månader, och tillverkade istället egna i mässing till mina garageportar. De verkar funka helt ok, och excenterrörelsen verkar stämma på någon mm när. Enda förändringen jag behövde göra var att korta av skruvarna, eftersom mässingen är tunnare än plasten i originalet. Det går säkert att fixa med brickor också men det blir inte lika snyggt. Ska måla dem i samma färg som porten till sommaren så de smälter in bättre.

Jag tillverkade även några primitiva bock- och borrjiggar, så om någon är intresserad så kan jag tillverka några fler. Obs, eftersom det är rent hantverk och tar någon timme per gångjärn så tänker jag inte tillverka några mängder, utan det blir i så fall när jag har tid och lust i rent hobbysyfte.

...Eller så tillverkar ni själva och utgår från mina bilder nedan. Lycka till! ;)

[bild] [bild]
Jag är intresserad av att köpa 12 stycken gångjärn
 
A
Eftersom intresset för gångjärnen har varit nästan noll (i alla fall fram tills nu), och jag behövde jiggbitarna till annat, så sitter de sedan en tid svetsade som förstärkning på gräsklipparen. Det innebär att jag inte kan tillverka några fler gångjärn. Jag har heller inga ritningar för dessa, utan allt provades ut mekaniskt genom att hamra till några prototyper och testa på mina befintliga portar, och sen gjorde jag jiggar efter den bästa.

Innan jag svetsade fast jiggarna, så hamrade jag dock till de sista ämnena jag hade kvar, så det som finns kvar är 5 st. gångjärn + den bästa prototypen (något ojämnt bockad). Det är först till kvarn som gäller. Är de inte borta tills semestern så får de gå i metallåtervinningen, för det här är ett avslutat kapitel för mig.
 
Raghnar Röök skrev:
Eftersom intresset för gångjärnen har varit nästan noll (i alla fall fram tills nu), och jag behövde jiggbitarna till annat, så sitter de sedan en tid svetsade som förstärkning på gräsklipparen. Det innebär att jag inte kan tillverka några fler gångjärn. Jag har heller inga ritningar för dessa, utan allt provades ut mekaniskt genom att hamra till några prototyper och testa på mina befintliga portar, och sen gjorde jag jiggar efter den bästa.

Innan jag svetsade fast jiggarna, så hamrade jag dock till de sista ämnena jag hade kvar, så det som finns kvar är 5 st. gångjärn + den bästa prototypen (något ojämnt bockad). Det är först till kvarn som gäller. Är de inte borta tills semestern så får de gå i metallåtervinningen, för det här är ett avslutat kapitel för mig.
Hej

Jag köper dem gärna. Jag har skickat pm till dej.

Raghnar Röök skrev:
Eftersom intresset för gångjärnen har varit nästan noll (i alla fall fram tills nu), och jag behövde jiggbitarna till annat, så sitter de sedan en tid svetsade som förstärkning på gräsklipparen. Det innebär att jag inte kan tillverka några fler gångjärn. Jag har heller inga ritningar för dessa, utan allt provades ut mekaniskt genom att hamra till några prototyper och testa på mina befintliga portar, och sen gjorde jag jiggar efter den bästa.

Innan jag svetsade fast jiggarna, så hamrade jag dock till de sista ämnena jag hade kvar, så det som finns kvar är 5 st. gångjärn + den bästa prototypen (något ojämnt bockad). Det är först till kvarn som gäller. Är de inte borta tills semestern så får de gå i metallåtervinningen, för det här är ett avslutat kapitel för mig.
 
A
För att ytterligare förtydliga:

Det jag har att sälja är alltså mittgångjärn till Car-In takvikportar. De passar inte till sidovikportar, slagdörrar eller andra typer/fabrikat av portar. Det fanns normalt bara ett mittgångjärn på dessa portar oavsett bredd, så har du fler än ett mittgångjärn, så har du troligtvis någon annan typ/fabrikat av port. Se bilderna i början av denna tråd.

Jag vill inte att någon köper fel och blir besviken.
 
  • Gilla
Putte Johansson
  • Laddar…
Raghnar Röök skrev:
För att ytterligare förtydliga:

Det jag har att sälja är alltså mittgångjärn till Car-In takvikportar. De passar inte till sidovikportar, slagdörrar eller andra typer/fabrikat av portar. Det fanns normalt bara ett mittgångjärn på dessa portar oavsett bredd, så har du fler än ett mittgångjärn, så har du troligtvis någon annan typ/fabrikat av port. Se bilderna i början av denna tråd.

Jag vill inte att någon köper fel och blir besviken.
Jag har Car-In takviksport. Gångjärnen är av den modellen som det det finns bild på i tråden. Det är tre gångjärn som håller det nedre portbladet samman med det övre. Det är det mittersta gångjärnet som ryker först har jag märkt, då jag har fyra portar och det är slut på alla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.