Halloj
Lite bakgrund. Jag köpte en bostadsrätt 2018 som investering och att mina pojkar så småningom ska kunna använda den. En nära vän blev utsparkad av tanten, min lägenhet stod tom så han fick bo där tillfälligt och med ett muntligt avtal ( idioti jag vet)
2019 Januari slutar han betala helt. Inte en krona sedan dess. Sa upp det muntliga avtalet skriftligt och med 2 närvarande vittnen i Juni 2019.
Nu efter x antal månader och en vända hos kronofogden där han bestrider vår ansökan om vräkning då det enl hans advokat ”inte föreligger ett hyresförhållande”
Så tingsrätt here we come.
Någon som har några kloka råd??
 
Låter ju som du bara borde begära handräckning. Jag är osäker på om det är polis eller kronofogden som gäller då. Finns inget hyresförhållande så har han ingen rätt att vistas i lägenheten.
Möjligt ( men kolla med advokat) att t.o.m. kan byta lås och ”vräka” honom själv i det läget.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Kronofogden gör inget när han bestridit detta. Kanske kan kronis ta över om vi vinner i tingsrätten.
Hur ska jag formulera mig till tingsrätten med ansökan? Är vanligtvis duktig med ord, men har hjärnsläpp och lite panik
H hempularen skrev:
Låter ju som du bara borde begära handräckning. Jag är osäker på om det är polis eller kronofogden som gäller då. Finns inget hyresförhållande så har han ingen rätt att vistas i lägenheten.
Möjligt ( men kolla med advokat) att t.o.m. kan byta lås och ”vräka” honom själv i det läget.
 
Men vad är det du tagit till fogden nu?
Det är skillnad på att få en hyresgäst vräkt, och att få handräckning för avhysa en inkräktare/ockupant.
Jag har dock ingen personlig erfarenhet av det.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
M Mörby Handen skrev:
Nu efter x antal månader och en vända hos kronofogden där han bestrider vår ansökan om vräkning då det enl hans advokat ”inte föreligger ett hyresförhållande”
Med den ståndpunkten hos "hyresgästen" skulle jag polisanmäla en fullkomligt obehörig inkräktare.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
M Mörby Handen skrev:
...
Nu efter x antal månader och en vända hos kronofogden där han bestrider vår ansökan om vräkning då det enl hans advokat ”inte föreligger ett hyresförhållande”
...
Min reaktion är.

Finns ingen hyresförhållande finns inget besittningsskydd. Personen är då gäst och kan slängas ut. Sånt hanterar du själv handgripligen eller polisen, inte kronofogden.

Men vänta en dag och se om någon med bättre kunskap säger emot mig.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Vi har begärt handräckning för avhysning hos Kronis
 
Staffans2000
Varför inte bara byta lås. Som sagts. Så får parasiten gå till tinget om han skulle få för sig det.

Staffans
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Jag var med om en situation med viss likhet. När det var dags att ordna efter mammas bortgång. Så hade vi problem med ett av våra syskon. Låååång story. Vi fick låta tingsrätten utse en boutredningsman. En sådan tar då över helt, säljer fastigheter osv. I ett läge gav han problemsyskonet tillträde till villan för att hämta en sak. Det blev en tre månaders ockupation. Vi hade varnat advokaten för det.
Advokaten beställde till slut dit en låssmed som fick byta lås. De prylar vår syster hade släpat dit placerades i förråd. Som fick bekostas av dödsboet i ytterligare typ två år.
Men detta kunde alltså advokaten göra utan kronofogde, och utan ytterligare mandat från domstolen. Han hade ju redan mandat som boutredningsman.
Eftersom vi hade varnat för vad som skulle ske om han gav henne tillträde, så valde han att kreditera de advokattimnar han spenderade på att försöka få ut henne.
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Äntligen har vi hittat en vettig advokat som kan hjälpa oss. Håller er uppdaterade
 
  • Gilla
Lasrberglund och 4 till
  • Laddar…
Kasta inte pengar efter en girig advokat, byt lås när ockupanten är ute så kommer det lösa sig snabbt. Billigare sa Bull!
 
  • Gilla
Mörby Handen och 2 till
  • Laddar…
M Mörby Handen skrev:
En nära vän
Hur "nära vänner" var ni egentligen?
Och är ni fortfarande "nära vänner"?
 
  • Gilla
Mörby Handen
  • Laddar…
I över två år har han bott där och du har betalat avgiften hela tiden och din vän ingen hyra?
Du borde ha sett till att din vän blev avhyst redan för två år sen.

Byt lås omgående.
 
  • Gilla
Mörby Handen och 1 till
  • Laddar…
Ser inte heller nått problem med att bara byta lås osv.
Personen hyr ju inte eller har nått kontrakt.
Byt lås.
Behövs inga advokater
 
  • Gilla
Mörby Handen och 1 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Ser inte heller nått problem med att bara byta lås osv.
Personen hyr ju inte eller har nått kontrakt.
Byt lås.
Behövs inga advokater
+ på den. Vill du ha ut honom är det en fördel att ingen hyra har betalats då kan inte bättre rätt en åberopas. Hitta 3-4 riktiga kompisar , bär ut honom och byt lås.
 
  • Gilla
Mörby Handen
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur "nära vänner" var ni egentligen?
Och är ni fortfarande "nära vänner"?
Vi var väldigt nära, åkte på semestrar ihop, bestman mm
Inte vänner längre då Idioten visat sin sanna natur
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.