Jag svarar mig själv: det finns några blåsare i Sverige, bland annat i Stockholmstrakten. Ekovilla i Finland kan upplysa om var de finns: Ekovilla Oy - Elämän ehdoilla
 
Här verkar man kunna svara sig själv ;) så jag fortsätter på mitt förra inlägg...
Varför vill ni spruta cellulosa på en timmervägg? Det funkar nog bäst på stenväggar där det finns viss eller betydande fuktvandring. Kan ni inte regla upp på insidan, isolera och slå skivor istället? Cellulosaväggar ger lite pizzeriakänsla, om du förstår vad jag menar. Den traditionella metoden att täta en timmervägg är i o f s inte så långt ifrån, man limmade ofta på tidningar för att det skulle bli dragfritt i skarvarna.
Nakna timmerväggar som nu är så populärt hörde till det riktiga fattigfolket, breda golvplankor var också tecken på taskig ekonomi...
 
Jag gillar ju iofs pizza, men jag förstår kanske vad du menar. I Finland kör dom mycket med att spruta cellulosa, och jag gillar tanken, eftersom det i princip liknar lerklining, bara att man lägger på mycket mer. Cellulosan tätar då effektivt alla ojämnheter på stockväggen, till skillnad från ex. mineralullsskivor.

Mitt första alternativ är dock regla, sätta isoleringsskivor, och sedan innervägg. Spruta funkar inte eftersom vi bara ska ha 45mm.
 
Vi bor i Finland och kommer antagligen att våtspruta cellull på väggarna. Vi resonerade som så att vi hellre har "pizza" på utsidan som ändå blir beklädd med panel istället för på insidan som vi tänkte beklä med spännpapp. Då får man också mer stockkänsla invändigt.

Fast man hör till fattigfoket kan man ha ett rikt hjärta :)
 
Hej,

Om man sprutar Ekofiber (eller EkoVilla) på vägg... skall man ha förhydningspapp närmast timret eller närmast in mot rummet om man vill undvika att det blåser igenom?

Snickar'n sade till mig att sätta pappen mot timret för att hindra att det blåser in i isoleringen.

MVH
/Daniel
 
D djagelund skrev:
Hej,

Om man sprutar Ekofiber (eller EkoVilla) på vägg... skall man ha förhydningspapp närmast timret eller närmast in mot rummet om man vill undvika att det blåser igenom?

Snickar'n sade till mig att sätta pappen mot timret för att hindra att det blåser in i isoleringen.

MVH
/Daniel
Hej! 13 år senare undrar jag om du hittade svar på din fråga :)
 
  • Gilla
djagelund
  • Laddar…
Nej, fick aldrig det.
Gjorde inte så heller, men det kanske hade varit bättre. Har lite olika lösningar. Bäst har blivit byggplast och gullfiber. Blev så på övervåningen.
Undervåningen drar det igenom och där har jag 50 mm ekofiber från Claessons trätjära. Borde gjort tjockare där, men vågade inte då pga risken för att flytta kondenspunkten.
Får bli att stärka upp utifrån på sikt.
 
  • Gilla
Timmerö
  • Laddar…
D djagelund skrev:
Nej, fick aldrig det.
Gjorde inte så heller, men det kanske hade varit bättre. Har lite olika lösningar. Bäst har blivit byggplast och gullfiber. Blev så på övervåningen.
Undervåningen drar det igenom och där har jag 50 mm ekofiber från Claessons trätjära. Borde gjort tjockare där, men vågade inte då pga risken för att flytta kondenspunkten.
Får bli att stärka upp utifrån på sikt.
Tack för svar!
Har nyligen köpt ett hus som har timmer, gullfiber och plast - har blivit mögel på timrets insida efter det blåst in fukt mellan stockarna så nu måste jag sanera och göra om :(

Prio för mig känns att det blir vindtätt denna gången!
 
Förhydningspapp eller vindduk ska helst sitta på utsidan av timret. Men sitter det redan en panel där så brukar det gå bra att sätta den på timrets insida. Däremot så ska den aldrig sitta mellan isolering och invändig väggbeklädnad i huset.
 
  • Gilla
Timmerö
  • Laddar…
Byggnadsvårdare Byggnadsvårdare skrev:
Förhydningspapp eller vindduk ska helst sitta på utsidan av timret. Men sitter det redan en panel där så brukar det gå bra att sätta den på timrets insida. Däremot så ska den aldrig sitta mellan isolering och invändig väggbeklädnad i huset.
Hej! Vi har ingen panel, timret är ytterst. Drevningen är gjord med mineralull och det verkar inte vara tillräckligt tätt - man ser spår av vatten på insidan av timret på vissa ställen där stockarna möter varandra. Sen har pe-plasten som sitter längst in mot invändning väggbeklädnad hindrat uttorkning inåt och mikrobiella skador har det blivit. Riktigt trist och vi måste riva o sanera. Frågan är hur man gör sen med återuppbyggnaden.
 
Går det att se om det är gammal eller ny fukt som tagit sig igenom timret?
Drevningens funktion är att först och främst att täta mot luft. Om det kommer in vatten så bör det vara något fel med långdraget (den vågräta skarven mellan timmerstockarna).
 
  • Gilla
Timmerö
  • Laddar…
Byggnadsvårdare Byggnadsvårdare skrev:
Går det att se om det är gammal eller ny fukt som tagit sig igenom timret?
Drevningens funktion är att först och främst att täta mot luft. Om det kommer in vatten så bör det vara något fel med långdraget (den vågräta skarven mellan timmerstockarna).
Fuktangrepp på timmervägg med synlig mineralullsisolering och PE-plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror inte det är så att det runnit in utan snarare att fuktig luft strömmat in utifrån och fukten sen blivit kvar pga PE- plasten längst in mot invändig väggbeklädnad som har fördröjt uttorkning.

Utsida/5”Timmer/70mmMineralull/PE-plast/spånskiva/insida

När det upptäcktes mätte snickaren över 30% luftfuktighet på ett ställe som såg ut som på bilden. Detta var precis efter vintern och det låg fortfarande snö men var töväder. Några veckor senare när vi gjorde en skadeutredning var det torrt, även i de andra 6 hål vi öppnade upp. Då hade det varit fint väder 4v i sträck.

Fasaden har inte sett eller känts blöt, så tror inte det runnit in.

Bilderna nedan visar utsidan.

Mörkmålad timmervägg med synliga skarvar och utan tecken på yttre fuktskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vertikala svarta timmerbrädor på en vägg med synbar sprickbildning och kvistar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svartmålat timmerhus med sprickor nära avloppsrör, misstänkt fuktproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av utvändig timmervägg med synliga tecken på fukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husfasad med svart stuprör och träpaneler, indikation på fukthandläggning framför grönskande bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sätt inte dit plast igen bara!
 
  • Gilla
Timmerö
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.