När jag körde hybrid kostade den exakt samma som en ren bensinbil att serva, eldelen gör man ju inget med så det kostar inget.
 
Nja, VWs GTEer har halva intervallet på oljebyte.

Själv funderar jag på om en el/vätgashybrid inte kan vara framtiden.
Ett mindre batteri som man laddar ur väggen, och vätgas för långkörning som också går förhållandevis snabbt att ladda.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För att det är en biltyp som kräver att man har både en förbränningsmotor och en elmotor. Dyr att producera, dyr att serva. För mycket kompromiss helt enkelt.
Fast min Outlander hybrid kostar inte mer att serva än den Audi A4 jag hade tidigare. Då har den ändå gått ca 11 000 mil. Snarare mindre. Jag är supernöjd med den, räckvidden kunde fått vara en mil till, vilket den också är på nyare årsmodeller, 56 snarare än 45 km. Det räcker gott och väl för mina behov, med undantag för ett par långresor per år, då får man tanka. Men jag kör som sagt runt 95% på el. Det gör att bensinmotorn och även bromssrna slits betydligt mindre än på en förbränningsbil.
Jag har fyrhjulsdrift, dragkrok och får dra 1500 kg.
Den dagen det kommer en ren elbil med samma specar så byter jag. Skulle vara nöjd med 40-50 mils räckvidd.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Nja, VWs GTEer har halva intervallet på oljebyte.
.
Alla 1.4 TSI har 1500 mil för oljebyte, oavsett hybrid eller inte.
 
  • Wow
13th Marine
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Alla 1.4 TSI har 1500 mil för oljebyte, oavsett hybrid eller inte.
Jag har försökt hitta mer info, men jag hittar bara att de äldre 1.4TSI med kamkedjeproblem, men där hade de upp till 3000mil. Samt att jag läst påståenden om att GTEerna har kortare intervall för att den behöver en fräschare olja iom hårdare kallstarter.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ta det inte för absolut sanning, det var vad VAG sa till mig när jag pratade med dom om intervaller på motorn. Det är ju en helt vanlig motor så varför skulle dom ha nåt annat på den, alla andra startar ju kalla också och en hybrid startar ju bara kall en gång som alla vanliga.
 
hsd
Läste att Toyota klarade 100 mil på en tank vätgas, fem å halft kilogram
 
Här är en snabbt framgooglad artikel om det.
https://newsroom.toyota.eu/toyota-m...or-distance-driven-with-one-fill-of-hydrogen/

Och de körde på vanliga vägar, ingen bana
The 1003 zero-emission kilometres were driven on public roads, south of Paris and in the Loir-et-Cher and Indre-et-Loire areas, and the distance & consumption were certified by an independent authority.
Vätgasbilen går snabbt att tanka också verkar det som. Men det handlar om rätt rejäla tryck...
less than 5 minutes refuelling time at a 700 bar refuelling station
Men det ska kanske påpekas att med dagens bränslepriser verkar det kosta ungefär lika mycket att tanka vätgas som att tanka bensin. Men jag gissar att det främst beror på att det är ganska få ställen att tanka på idag.

Vätgasstationer som producerar sin egen vätgas mha solceller kan nog vara en framtida konkurrent till laddningsstationer som laddar batteribankar med solceller.

Tänk nu på att detta är typ andra generationens vätgasbil. Vad hade andra generationens batteribilar för prestanda?
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Ta det inte för absolut sanning, det var vad VAG sa till mig när jag pratade med dom om intervaller på motorn. Det är ju en helt vanlig motor så varför skulle dom ha nåt annat på den, alla andra startar ju kalla också och en hybrid startar ju bara kall en gång som alla vanliga.
Spännande, för jag vill minnas det var VAG-verkstaden som sa det jag skrev till mig.

Vad jag förstår handlar det om att hybriden kan göra en kallstart i 130 på motorvägen

Edit:syftningsfel
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
@
Det svåra med att köpa elbil - det är att veta om man får miljöbilspremien på 70 000 kr. Den betalas nämligen ut efter att fordonet varit in registrerat i sex månader - dvs. Om det finns pengar kvar att betala ut!
Köper du en bil i dag så levereras den tidigast i höst/slutet av året. Det innebär att premien ska betalas ut nästa år. Finns då miljöbilspremien kvar? Finns några av de (eventuellt) budgeterade beloppen kvar?

Väldigt osmart att ingen uppbokning/avräkning sker då bilen köps så att den som köper bilen vet att hen får bonusen!
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
Även om det skiljer en del så spelar det i verkligheten nån roll en elbil borde väl vara lätt att styra mjukvarumässigt så den inte blir för varm och tex en ID3 som har 200 hk kan ju lätt dra ett hyffsat släp med endast halva effekten och då borde väl risken för att den blir för varm vara liten eller funkar det inte så på elbilar och det bör finnas lite marginal den ska ju fixa körning fullt lastad i rejäla backar.
Jo man kan tycka det. Det finns gränser för vad tekniken klarar av och som du säger borde mjukvaran hålla oss inom gränserna.
Däremot är gränserna mellan tillverkare och kund känsligare. Man kan inte ha en bil som utlovas kunna dra släp men som då och då tappar prestanda. Få kunder skulle förstå.
Även om det är få som inte förstår så får deras klagan stort utrymme. Jag tänker tex på alla dagens bilar vars instrument som tex kylvätsketemp som inte visar motorns kylvätsketemp utan den visar det kunden tror att den ska visa!!?! Hur dumt är inte det?
Men biltillverkaren måste göra så för annars klagar kunden att tempen sjunker vid tomgångskörning och i utförsbackar.
Vi på verkstaden säger att det är helt OK, det är en egenskap, inte ett fel. FEL säger kunden, min gamla bil gjorde inte så.
Hur många gånger har man inte fått in bilar som varnar för överhettad koppling?
Det är inte bilen det är fel på, det är kunden som inte kan hantera sin automatväxlade bils koppling på rätt sätt. Biltillverkaren tvingas lösa problemet och höja gränsen för när varningen kommer....
Så elbilen kan mycket väl dra släp under vissa förutsättningar men kunden är inte mogen för det än.
 
N Nerre skrev:
Dyr att producera spelar väl ingen roll om inte priset till konsument är högre.
Naturligtvis inte, men jag ser ett långsiktigt samband mellan produktionskostnad och utpris på en konkurrensutsatt marknad.

N Nerre skrev:
Dyr att serva, har du siffror på det eller är det bara ett antagande?
Relativt en elbil kostar det mer eftersom att den drar runt på en fossilmotor också. När jag körde en Audihybrid var det därtill tätare oljebyten än på motsvarande bensinare. Om det var motiverat eller ej låter jag vara osagt, men så såg serviceintervallen ut för 3–6 år sen iaf.
 
Min Outlander har 500 mil mer i serviceintervallet än för den rena bensinbilen. Men då har den två drivlibor att fördela det på. Att jag sedan kör runt 90% på el....
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Det svåra med att köpa elbil - det är att veta om man får miljöbilspremien på 70 000 kr. Den betalas nämligen ut efter att fordonet varit in registrerat i sex månader - dvs. Om det finns pengar kvar att betala ut!
Köper du en bil i dag så levereras den tidigast i höst/slutet av året. Det innebär att premien ska betalas ut nästa år. Finns då miljöbilspremien kvar? Finns några av de (eventuellt) budgeterade beloppen kvar?

Väldigt osmart att ingen uppbokning/avräkning sker då bilen köps så att den som köper bilen vet att hen får bonusen!
Det sjuka är väl egentligen att man ger bort 70000 kr av skattepengarna till att köpa bil för och i flera fall lyxiga tunga bilar som förbrukar ganska mycket energi.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
Det sjuka är väl egentligen att man ger bort 70000 kr av skattepengarna till att köpa bil för och i flera fall lyxiga tunga bilar som förbrukar ganska mycket energi.
Det är lite det som stör mig. De som köper dessa bilar har förmodligen kapital tillräckligt för att kunna köpa dessa bilar ändå. Var är familjebilarna för normalt och praktiskt användande? Antingen får man köpa en lådbil för vettiga pengar eller så är kostnaden som en hel fastighet inåt landet. Nu börjar det luckras upp lite men det borde vara mest miljöbonus på de bilar som ligger i prisklassen 300-400k. Ska det vara så svårt att få till så att den med normal inkomst har råd med bilarna?
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.