Hej.

Vi tänkte bygga ett sommar-uterum nu i vår som ska vara oissolerat.
Det ska ligga i en vinkel på huset som syns på bilden.
3,5x5m stort med pulpetak.

Efter att ha pratat med diverse "experter" har jag kommet fram till följande:
Jag tar bort befinliga bya-stenar och bygger ett fackverk direkt på sättgrusen med tryckt virke 45x90mm.
Därpå lägger jag trätrall av 28x120mm.
Stolpar för att bära upp taket blir 3st 115x115x2100.
Som ram till taket bygger jag limträ 56x270, detta för att slippa ha en mitttenstolpe på längden (5m).
Bärliner till taket blir 6st 42x180 som fästes i befinlig taklåda på huset.
Som tak lägger jag 16mm kanalplast.
Glasdörrarna beställer jag från "Glasin" måttanpassade, enkelglas (6mm).
Fördelen med dessa är att vi kan skjuta hela långsidan på ett håll för maximal öppning. (4st dörrar).

Priser:
Trätrall: 4000:-
Limträ: 7800:-
Tak: 8400:-
Glas: 20300:-
Hängränna: 1400:-
Diverse ca: 3000:-

Summa: 45000:-

Nu till mina frågor:
Har ni några synpunketer/förslag på förbättringar?
Vad tycker ni om budgeten?
Tips & Trix ?

MVH Fredrik
 
  • uterum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • end_15.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Fredrik,
Kan du förklara lite mer var du stulle fästa in Bärliner till taket som fästes i befinlig taklåda på huset. Det blir inte någon hör takhöjd då jag ser på bilderna. Hur högt blir det längst ut?
 
pgillner skrev:
Hej Fredrik,
Kan du förklara lite mer var du stulle fästa in Bärliner till taket som fästes i befinlig taklåda på huset. Det blir inte någon hör takhöjd då jag ser på bilderna. Hur högt blir det längst ut?
Höjden längst in mot väggen blir 2400 i underkant på takbalken.
Höjden längst ut mot glaset blir 2100 i underkant på takbalken.
(Takbalken = 180)
Lutning 100mm/m

Låter detta för lågt?

MVH Fredrik
 
Jag har liknande funderingar hemma hos mig. Är 2100 för lågt i underkant på takbjälke. Om du kommer fram till något svar så tar jag gära emot det.

Själv funderar jag på att ha transparant plast eller glas som tak, det förhöjer känslan lite. Utöver detta har jag funderat på att svetsa hela taket, då går det bra med mindre dimensioner.
 
Du har inte funderat på att ha ett valmat tak, liknande huset. Sätt glas även i taket och gör det öppningsbart som för ett växthus med automatisk öppning då det blir för varmt. Överväg även att göra ett större uterum med plats för en badtunna eller mindre pool. Bygg sen ut altanen ytterligare, så du inte tappar så mycket altan yta utan tak. Värm upp poolen med pellets eller gasol... Oj nu svävade jag iväg.
/CC
 
Se till att det blir vindtätt, även underifrån. Isolera gärna med skumplats under trallen och fundera på om ni inte ska ha lite bättre isolering i glasmodulerna.
/CC
 
chris47 skrev:
Du har inte funderat på att ha ett valmat tak, liknande huset.
Hur menar du? Huset har ju inte valmat tak, och hur skulle man göra det i så fall på uterummet? Känns som att det skulle bli lite konstigt.
 
Något isolerat uterum blir det inte och taket kommer att bli som planerat.

MEN... som de säger på "lets dance"....

Kommer jag att behöva lägga något under trätrallen som förhindrar att det bildas kondens i rummet ?

Behöver jag grundolja det tryckta virket för säkerhets skull eller är det "over kill" ?

Tacksam för hjälp // Zkaning
 
zkaning skrev:
Behöver jag grundolja det tryckta virket för säkerhets skull eller är det "over kill" ?
Menar du för rötskyddets skull? Nej, det behövs absolut inte. Man oljar tryckt virke mest för att undvika fula sprickor, inte av några hållbarhetsskäl.
 
Sadeltak menar jag såklart. Skulle se modernt ut.
/CC
 
chris47 skrev:
Sadeltak menar jag såklart. Skulle se modernt ut.
/CC
Hur skulle ett sadeltak se ut när det skall ansluta mot 2 väggar i vinkel?
 
Jag byggde en liknande lösning för ett antal år sedan. Jag tyckte att taket skulle bli för lågt och flyttade upp altanens tak på husets och gjorde en valmning i 16mm kanalplast som sedan övergår i falsat plåttak när jag kom in över huset. detta gav en luftig känsla istället för en känsla av att vara instängd.

Ligger detta i söderläge så vill jag varna dig för att det kommer att bli väldigt varmt, därför satte jag rökfärgad kanalplast, det är jag väldigt nöjd med!

Jag tog hjälp av två olika arkitekter för att komma fram till denna lösning och rekommenderar dig detsamma. Jag fick en lösning som höjer känslan av hela huset där altanen blev en del av huset och inte ett bihang som igentligen inte passar in...
För arkitekternas + ritare som tog fram bygglovsritningar betalade jag 12' + en wiskey ;-)
Sedan kostade resten ~80'
 
jimnor skrev:
Jag byggde en liknande lösning för ett antal år sedan. Jag tyckte att taket skulle bli för lågt och flyttade upp altanens tak på husets och gjorde en valmning i 16mm kanalplast som sedan övergår i falsat plåttak när jag kom in över huset. detta gav en luftig känsla istället för en känsla av att vara instängd.

Ligger detta i söderläge så vill jag varna dig för att det kommer att bli väldigt varmt, därför satte jag rökfärgad kanalplast, det är jag väldigt nöjd med!

Jag tog hjälp av två olika arkitekter för att komma fram till denna lösning och rekommenderar dig detsamma. Jag fick en lösning som höjer känslan av hela huset där altanen blev en del av huset och inte ett bihang som igentligen inte passar in...
För arkitekternas + ritare som tog fram bygglovsritningar betalade jag 12' + en wiskey ;-)
Sedan kostade resten ~80'
Låter som en perfekt och snygg lösning.
Har du lust att lägga in en bild (eller skicka till mig via e-mail: patrik.gillner@comhem.se )
 
pgillner skrev:
Låter som en perfekt och snygg lösning.
Har du lust att lägga in en bild (eller skicka till mig via e-mail: patrik.gillner@comhem.se )
Jag vill oxå se en bild tack!
 
Jag med, är i husbyggartankar på ett likande hus och att få till ett SNYGGT uterum med ett vinkelhus har varit ett av mina STORA funderingar...

Vore SÅÅÅÅ tacksam för att få se hur du löste det.

Tack på förhand
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.