Trädgårdsredskap, gräsklippare, vinterdäck, cyklar, grill och möblerna till uteplatsen. Det verkar alltid finnas behov för lite mer förvaringsutrymme.

Du kan läsa artikeln här: Bygg ett förråd på tomten - gör det själv
 
Någon som har koll på hur man utformar förrådet så det inte blir en byggnad, och därmed inte friggebod eller annan byggnadsyta (jag har nämligen slut på det)?

Jag minns att jag läst (men hittar inte nu) att en lekstuga t.ex. Inte är en byggnad då den inte har ståhöjd. Stämmer det?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Någon som har koll på hur man utformar förrådet så det inte blir en byggnad, och därmed inte friggebod eller annan byggnadsyta (jag har nämligen slut på det)?

Jag minns att jag läst (men hittar inte nu) att en lekstuga t.ex. Inte är en byggnad då den inte har ståhöjd. Stämmer det?
Jo det stämmer.
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Någon som har koll på hur man utformar förrådet så det inte blir en byggnad, och därmed inte friggebod eller annan byggnadsyta (jag har nämligen slut på det)?

Jag minns att jag läst (men hittar inte nu) att en lekstuga t.ex. Inte är en byggnad då den inte har ståhöjd. Stämmer det?
Här är en klipp från Boverket som rör lekstuga.
Utdrag ur Boverkets dokument som definierar varaktigt placerade lekstugor som byggnader enligt PBL.

Bifogar länk till Boverket där det finns mer att läsa om vad som räknas som byggnad (lekstuga finns omnämnt).

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/byggnader/nybyggnad/
 
  • Gilla
nevinator
  • Laddar…
N nevinator skrev:
Enligt boverket kan lekstuga vara en byggnad. Snårigt regelverk som beskrivs ned exempel här [länk]
Vi hade tydligen samma tanke samtidigt. :)
Och ja, regelverket är snårigt.
 
M MetteKson skrev:
Här är en klipp från Boverket som rör lekstuga.
[bild]

Bifogar länk till Boverket där det finns mer att läsa om vad som räknas som byggnad (lekstuga finns omnämnt).

[länk]
Bra länk! Förstår jag det rätt som att så länge mitt förråd inte är "avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den.", så blir det ingen byggnad? Typ däckförrådet i artikeln, eller en låda för att förvara gräsklippare, eller kanske en hundkoja. Sånt är ju både praktiskt och kul att bygga :p
 
  • Gilla
magnuse74
  • Laddar…
Jag byggde mitt förråd för ett antal år sen. Har aldrig byggt något riktigt eget förr så blev ett perfekt första försök.
Det fanns ett pyttelitet förråd på platsen som var rasvarning på som stod på plattor radan så ställde lite mindre plattor som stolp och byggde på det.
Letade upp ritning på Jabo:s hemsida och åkte sen iväg till den lokala brädgården och sa till att jag ville bygga modellen på ritningen men med andra mått och riktigt virke istället för 45x45 reglar som var i deras paket.
Fick hem en packe brädor och sen var det bara att sätta igång.
Efter detta har det också kommit till ett skärmtak bredvid för att ställa in skottkärra och lite annat som inte behöver stå lika skyddat.

Klart nöjd och det var ett kul projekt som fortfarande står upp efter fem år iallafall. Undrar man något så finns det massor av beskrivningar på nätet och youtube hur man ska göra saker och ting.
Hemmabyggt träförråd under konstruktion, med regelverk och golv synligt, intill en bostad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grått hembyggt förråd med vita dörrar och ett svart tak, bredvid hemmet, inkluderar en röd snöskyffel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonas_123 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.