Jag hjälpte en bekant med lite el i en sommarstuga och han hade handlat på malmberg.
När jag kontrollerade materialet så var det inte tveksam kvalitet med dåliga anslutningar och dålig plast utan det var som vilket elko uttag som helst.
Malmbergs nya Delta serie går det inte att ta miste om att de haft elkos uttag som förebild.
Baksida av elektriska uttag från Malmbergs Delta serie, jämfört med Elko-uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.malmbergs.com/Products/1893412
https://www.malmbergs.com/Products/1893400
https://www.malmbergs.com/Products/1893410
https://www.malmbergs.com/Products/1893411

Även twistline dosorna var intressanta
https://www.malmbergs.com/Products/1420401

Jag trodde inte jag skulle säga det men jag kommer troligtvis köpa uttag och dosor från malmbergs nya produkter.
Är det fler som märkt av att kvaliteten förbättrats och finns det andra produkter i sortimentet som är värt att använda eller tipsa om?
 
  • Gilla
Ti4s och 1 till
  • Laddar…
E
F fixarpelle skrev:
Jag hjälpte en bekant med lite el i en sommarstuga och han hade handlat på malmberg.
När jag kontrollerade materialet så var det inte tveksam kvalitet med dåliga anslutningar och dålig plast utan det var som vilket elko uttag som helst.
Malmbergs nya Delta serie går det inte att ta miste om att de haft elkos uttag som förebild.
[bild]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]

Även twistline dosorna var intressanta
[länk]

Jag trodde inte jag skulle säga det men jag kommer troligtvis köpa uttag och dosor från malmbergs nya produkter.
Är det fler som märkt av att kvaliteten förbättrats och finns det andra produkter i sortimentet som är värt att använda eller tipsa om?
Vem vet, allt är möjligt, hur svårt kan det vara att göra ett uttag egentligen.

Prisskillnaden då?
 
E El-Löken66 skrev:
Vem vet, allt är möjligt, hur svårt kan det vara att göra ett uttag egentligen.

Prisskillnaden då?
Detta är mina priser på Malmbergs delta.
Delta infällt 2-vägsuttag 40,32kr+moms
Delta utanpåliggande 1-vägsuttag 31,19kr+moms
Delta utanpåliggande 2-vägsuttag 38,43kr+moms
Delta utanpåliggande 4-vägsuttag 81,2kr+moms
Delta utanpåliggande 6-vägsuttag 120,33kr+moms
Den länkade Twistline appartatdosan 18,27kr+moms
Elbutik tar 68kr inkl moms för Delta infällt 2-vägsuttag
https://www.elbutik.se/product.html/malmbergs-delta-2-vagsuttag

Jo man kan undra hur svårt det ska vara att tillverka ett bra uttag till ett bra pris men min erfarenhet är att uttag till ett lägre pris har dålig plast som lätt spricker vid urspårning och ger en dålig kvalitetskänsla över lag.
En del billigare uttag går det knappt att stoppa in ett kontaktdon i så tydligen så är det inte så lätt.
Malmbergs Delta gav mig ett väldigt bra intryck och det var inga problem med urspårning även utan kulotång.
 
Redigerat:
E
Detta är ju långtifrån billigast, exempelvis har Byggmask uttag för 24+ men å andra sidan en bit ifrån de kända märkena. Så skulle kvaliteten vara nära Schneider m.fl så är det såklart bra. Hur Plasten åldras med tiden är en Anna femma men det borde heller inte vara några problem idag tycker jag.

Sen är en annan sak lite av intresse i alla fall för mig, vilken marknad gynnar vi - EU/Asia, hur produceras den - miljömässigt och arbetsvillkor sen ska det inte glömmas att det är vanligt att gå in med en ny produkt till ett lägre pris för att etablera sig på marknaden för att därefter höja sig ungefär till standard nivå.
 
E El-Löken66 skrev:
Detta är ju långtifrån billigast, exempelvis har Byggmask uttag för 24+ men å andra sidan en bit ifrån de kända märkena. Så skulle kvaliteten vara nära Schneider m.fl så är det såklart bra. Hur Plasten åldras med tiden är en Anna femma men det borde heller inte vara några problem idag tycker jag.

Sen är en annan sak lite av intresse i alla fall för mig, vilken marknad gynnar vi - EU/Asia, hur produceras den - miljömässigt och arbetsvillkor sen ska det inte glömmas att det är vanligt att gå in med en ny produkt till ett lägre pris för att etablera sig på marknaden för att därefter höja sig ungefär till standard nivå.
Vilken marknad gynnar du när du handlar kläder på H&M, Ullared, Lager etc.?
 
  • Gilla
perror
  • Laddar…
E
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Vilken marknad gynnar du när du handlar kläder på H&M, Ullared, Lager etc.?
Samma sak där.
Finns tyvärr inga regleringar idag, flytta tillverkningen till valfritt land så är det återigen Vilda västerns lagar som råder.

Men det är inte lätt för konsumenten att komma från då detta till 99% styrs av priset, om det var det du menade?
 
E El-Löken66 skrev:
Samma sak där.
Finns tyvärr inga regleringar idag, flytta tillverkningen till valfritt land så är det återigen Vilda västerns lagar som råder.

Men det är inte lätt för konsumenten att komma från då detta till 99% styrs av priset, om det var det du menade?
Som konsument vill man ha funktionella prylar som håller över tid till ett vettigt pris.

En villaägare som ska byta ut 10 st. eluttag i villan som exempel känner sig lurad om han har köpt exxakt uttag för 1300 kronor och samtidigt betala en elektriker för 2 timmar x 600 kr om elektrikern kunde få vettiga uttag på malmbergs för 700 kronor.

Om exxakt uttagen kostar 1300 + montering 1200 - Rot blir totalkostnad för kund 1300 för material och 840 för arbete totalt 2140 kr

Om kunden väljer Malmbergs med liknande kvalité för 700 kr och elektrikern behöver 2 timmar för bytet blir kostnaden efter rot för kund 700 för materialet och 840 för arbete. Totalt 1540 kr för kund.

Jag tror att det blir svårt att motivera kunden att behöva betala 600 kr mer för exxakt även om man som elektriker vet att de håller lite högre kvalitet
 
E
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Som konsument vill man ha funktionella prylar som håller över tid till ett vettigt pris.

En villaägare som ska byta ut 10 st. eluttag i villan som exempel känner sig lurad om han har köpt exxakt uttag för 1300 kronor och samtidigt betala en elektriker för 2 timmar x 600 kr om elektrikern kunde få vettiga uttag på malmbergs för 700 kronor.

Om exxakt uttagen kostar 1300 + montering 1200 - Rot blir totalkostnad för kund 1300 för material och 840 för arbete totalt 2140 kr

Om kunden väljer Malmbergs med liknande kvalité för 700 kr och elektrikern behöver 2 timmar för bytet blir kostnaden efter rot för kund 700 för materialet och 840 för arbete. Totalt 1540 kr för kund.

Jag tror att det blir svårt att motivera kunden att behöva betala 600 kr mer för exxakt även om man som elektriker vet att de håller lite högre kvalitet
Men hur står sig olika uttag efter 5-10 år?
Det som ingen vet med nya Malmbergs.
Troligen inga problem. Den har vi de andra aspekterna.

Kan inte se att det skulle vara svårt att få kunder att betala mer för ett beprövat och välrenommerat märke.

Medan andra såklart bara tittar på prislappen, och då finns ju betydligt billigare än Malmbergs.

Men måhända är det en bra kompromiss, tiden får utvisa.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
S-märke på det? Om inte kan man fortsatt tvivla på om de är av bra klass.
 
H haglunddaniel skrev:
S-märke på det? Om inte kan man fortsatt tvivla på om de är av bra klass.
S-märket är frivilligt men ja dom har s-märke, postar länk till en bild från en av länkarna till malmbergs i första inlägget där S-märket (Intertek) syns samt länkar certifikatet.
https://malmbergsprod.blob.core.windows.net/web/ImagesV3/MS1893400/1893400f_l.jpg
Om du klickar på dokument när du följer länkarna i första inlägget så finns även Semko (Intertek) certifikatet att ladda ned.
https://malmbergsprod.blob.core.windows.net/web/documents/fe0e24de-35c9-4a12-88b6-75201eca16dc.pdf
Jag tror många skulle släppa sina tvivel om de testat ett uttag.
 
Redigerat:
  • Gilla
haglunddaniel
  • Laddar…
E
F fixarpelle skrev:
S-märket är frivilligt men ja dom har s-märke, postar länk till en bild från en av länkarna till malmbergs i första inlägget där S-märket (Intertek) syns samt länkar certifikatet.
[länk]
Om du klickar på dokument när du följer länkarna i första inlägget så finns även Semko (Intertek) certifikatet att ladda ned.
[länk]
Jag tror många skulle släppa sina tvivel om de testat ett uttag.
Kan mycket väl vara acceptabelt.
Men den viktiga frågan är vilket uttag som ger mest för pengarna.
Det finns även en del tyska som går att skicka efter ganska billigt.

Frågorna tidigare förblir obesvarade, vilken marknad stöder vi, enligt vilka villkor är prylarna tillverkade osv.
 
F fixarpelle skrev:
S-märket är frivilligt men ja dom har s-märke, postar länk till en bild från en av länkarna till malmbergs i första inlägget där S-märket (Intertek) syns samt länkar certifikatet.
[länk]
Om du klickar på dokument när du följer länkarna i första inlägget så finns även Semko (Intertek) certifikatet att ladda ned.
[länk]
Jag tror många skulle släppa sina tvivel om de testat ett uttag.
jo precis, jobbade där på den tiden det hette Semko, testade div uttag och annat. Skrämmande resultat ibland. Och då hade tillverkaren ändå tryckt dit CE-märkning
 
E El-Löken66 skrev:
Kan mycket väl vara acceptabelt.
Men den viktiga frågan är vilket uttag som ger mest för pengarna.
Det finns även en del tyska som går att skicka efter ganska billigt.

Frågorna tidigare förblir obesvarade, vilken marknad stöder vi, enligt vilka villkor är prylarna tillverkade osv.
Hur vet du att schneider uttagen har fabriker med bättre arbetsvillkor? Mycket kvalitetsprylar tillverkas också i Kina.
 
E
N nezze skrev:
Hur vet du att schneider uttagen har fabriker med bättre arbetsvillkor? Mycket kvalitetsprylar tillverkas också i Kina.
Har inte skrivit dylikt.
Folk tror.. Men inte många vet.

Det kan såklart finnas fabriker i Kina som går på miljövänlig el och har acceptabla arbetsvillkor för sina arbetare också.

Men hur kollar du detta?

Schneider har säkerligen fabriker i många delar av världen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.