Hej! Köpte vårt hus i juni 2018, där förra ägarna gjort ett ganska stort upphöjt trädäck på ca 40kvm (byggdes 2016) som nu har satt sig, väldigt mycket.. som värst har ena hörnan satt sig ca 5cm på 1m..
när jag öppnar för att se hur det ser ut undertill, så ser jag att de slutat med plint/stöd för bärlinan ca 1-1,5m ifrån änden av trädäcket, så där hänger trädäcket i stort sett i luften.. och på övriga ställen där det inte sitter nergrävda plintar, så ligger det marksten direkt i matjord med en vertikalgående 45x145 som stöd.
Min fråga är, går detta att hävda som ett dolt fel? Man förväntar ju sig att det är gjort på fackmannamässigt vis.
 
Eftersom altanen satt sig så är underarbetet inte tillräckligt bra eller så har markförhållandena ändrats, men detta är inget du kan ta upp som dolt fel. Sådana här reparationer får man räkna med som husägare. Att använda marksten istället för plintar är inget fel men naturligtvis måste underlaget vara tillräckligt bra.
 
Om du kan ta dig ner kanske det räcker att staga upp den delen som hänger i luften? Tror inte man kan förvänta sig att en altan är fackmannamässigt byggd, då det är sånt som var och varannan människa "slänger ihop" utan större förkunskaper, till skillnad från exempelvis badrum där det ju krävs lite mer.
 
  • Gilla
robinnn
  • Laddar…
em72 em72 skrev:
Eftersom altanen satt sig så är underarbetet inte tillräckligt bra eller så har markförhållandena ändrats, men detta är inget du kan ta upp som dolt fel. Sådana här reparationer får man räkna med som husägare. Att använda marksten istället för plintar är inget fel men naturligtvis måste underlaget vara tillräckligt bra.
att bygga på marksten är helt ok, men inte att lägga det i matjord. Något jag tycker alla som ska göra något liknande, borde ta sig tid att ta reda på, att underlaget skall vara av hårt och väldränerade material :)
 
J Jocke Best skrev:
Tyvärr kan man inte förvänta sig saker vid husköp. Eller visst, men det kostar på.

[länk]
tack för länk Verkar som att det blir att åtgärda det själv. Tror jag kan återanvända det mesta av materialet. Men får göra underlaget 100 gånger bättre :)
 
Var det något son gjorde det omöjligt att inspektera altanens uppbyggnad innan köpet? Kunde du inspektera men valde att inte göra det är det inte ett dolt fel

Just altaner när något som många bygger själva, där skulle jag aldrig räkna med att det är fackmannamässigt gjort.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Var det något son gjorde det omöjligt att inspektera altanens uppbyggnad innan köpet? Kunde du inspektera men valde att inte göra det är det inte ett dolt fel

Just altaner när något som många bygger själva, där skulle jag aldrig räkna med att det är fackmannamässigt gjort.
Nej kunde inte ses genom okulärbesiktning, behövde skruva bort trall för att kunna se. Men lutar nog att åtgärda själv utan att försöka hävda dolt fel.

Jag skulle dock ALDRIG göra t.ex en altan utan att göra ordentligt underlag, och särskilt inte lägga marksten i matjord. Då förra ägaren är snickare så är detta extra oroväckande.
 
R robinnn skrev:
Nej kunde inte ses genom okulärbesiktning, behövde skruva bort trall för att kunna se. Men lutar nog att åtgärda själv utan att försöka hävda dolt fel.

Jag skulle dock ALDRIG göra t.ex en altan utan att göra ordentligt underlag, och särskilt inte lägga marksten i matjord. Då förra ägaren är snickare så är detta extra oroväckande.
Det kanske var ägaren innan snickaren som byggde altanen.
Man ska aldrig ta saker för givna, inte i husaffärer, inte annars heller.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
tio_Pepe tio_Pepe skrev:
Det kanske var ägaren innan snickaren som byggde altanen.
Man ska aldrig ta saker för givna, inte i husaffärer, inte annars heller.
Stod i prospekt, nybyggt trädäck 2016.
Förra ägarna köpte huset typ 2008.
Jaja skitsamma, ville bara ha lite tips på om man kunde gå vidare med ärendet på något sätt.
Trevlig helg på er :)
 
Jag hade också blivit besviken om jag köpt ett hus från en snickare och altanen/underlaget inte var ordentligt gjort. Men eftersom dina möjligheter att få igenom detta som dolt fel är försvinnande små så gör du rätt som släpper det och gå vidare. Lycka till med nya altanbygget! ☀️
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Livserfarenhet: Snickare är de värsta när det kommer till grundläggning. Det är som att de har allergi mot att gräva.

Om den amatörmässiga grundläggningen inte gick att hantera inom undersökningsplikten (d v s att en kunnig besiktningsman inte skulle noterat problemet) och säljarna använde argumentet om det nybyggda trädäcket i sin marknadsförening så kan det finnas ett case. Kanske. Att det var ett amatörbygge av ägaren själv och att det framkom vid försäljningen talar emot samma case.

Vill du testa så skicka ett krav till säljarna. Är ni överens om att ersättning för att åtgärda den icke fackmässiga grundläggningen så behöver du inte fundera på hur en domstol skulle bedöma detta.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
En spade, lite singel och en domkraft så har du ordnat det på en halvdag!
 
F freddan83 skrev:
En spade, lite singel och en domkraft så har du ordnat det på en halvdag!
tack, precis det jag tänker göra :) Jag märkte att det antagligen inte blir så mycket jobb, var mest irriterad över hur de hade gjort från början..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.