15 760 läst · 53 svar
16k läst
53 svar
Ni som har installerat laddboxar.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 826 inlägg
Det är nog väldigt olika. Skulle jag resonera så skulle jag behöva en 22kW DC laddare.Nötegårdsgubben skrev:Jag skulle fundera på om jag verkligen behöver det om jag vore du. Hur vanligt är det att du kör tomt ett 80 kWh-batteri en dag och ska ut med bilen direkt på morgonen dagen efter?
Jag tycker absolut att det är den typen av laddare man bör ha, men jag kan tänka mig att laddhastigheten sällan behöver vara mer än hälften av maximala 11 kW, alltså 8 ampere per fas. Då tar det 15 istället för 7,5 timmar att ladda full, men som sagt, hur ofta behöver man göra det från dag till annan?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 826 inlägg
Kolla så Easee fått igång leveranserna av lastvakten och att det går koppla in den hos dig. Det var strul i vinter och jag förstod det som att tillverkaren lagt ner och övertagits av Easee sjäkva. Den nya ansluts via HAN porten på mätaren och de första var med "Norsk" kontakt och alla har inte fått nya mätaren eller fått porten aktiverad.S Stabbsson skrev:
Jo det har jag hört om mycket, därav lutar jag mer åt charge amps som det ser ut just nuR Robert-san01 skrev:Kolla så Easee fått igång leveranserna av lastvakten och att det går koppla in den hos dig. Det var strul i vinter och jag förstod det som att tillverkaren lagt ner och övertagits av Easee sjäkva. Den nya ansluts via HAN porten på mätaren och de första var med "Norsk" kontakt och alla har inte fått nya mätaren eller fått porten aktiverad.
Någon nämnde i denna tråd ovan att det skulle gå att ställa in laddströmmen inne i en elbil. Går det verkligen? För vilken elbilar då?
Elbilens ombordladdaren tar väl så mycket effekt den kan få ut ur en väggladdbox. Om ombordladdaren har en maxeffekt på 22 kW, dvs 32A på de 3 faserna och elbilen är ansluten till den väggladdboxen som förmår att ge 22 kW, och den fasta laddkabeln förmår 32A, ja då tar väl elbilen det, i alla fall i början av laddningen. Det går väl inte att bromsa laddeffekten?
Jag tänker på en Nissan Leaf 40 kWh och 62 kWh. I dessa går det inte att påverka laddströmmen med bilens omborddator. Vad man brukar kunna ställa in i en elbil vad gäller laddning, är klockslag för start laddning och klockslag för stopp laddning. T.ex. om man vill ladda med billig ström med nattariff.
Varför jag undrar är för att en firma erbjuder väggladdbox 3-fas med 22 kW, dvs 32 A på varje fas. Men det finns ingen inställning inne i laddboxen(ej heller utanpå väggladdboxen) vilken max-ström som ska tillåtas. Den väggladdboxen är därmed oanvändbar i ett ordinärt enfamiljshus i Sverige, där det maximalt går att ha 25A huvudsäkringar på mätartavlan. Serviskabeln är också på max 25A. Även om man säkrar upp huvudsäkrigarna till maxströmmen 25A, smälter de av när bilen tar 32 A och om inte annars när dammsugaren, eller kaffekokaren startas. Den säljaren på denna svenska firma verkar inte förstå att den väggladdboxen inte går att använda i ett vanligt enfamiljshus. Men han kanske saknar erforderlig teknisk utbildning för att kunna förstå.
Elbilens ombordladdaren tar väl så mycket effekt den kan få ut ur en väggladdbox. Om ombordladdaren har en maxeffekt på 22 kW, dvs 32A på de 3 faserna och elbilen är ansluten till den väggladdboxen som förmår att ge 22 kW, och den fasta laddkabeln förmår 32A, ja då tar väl elbilen det, i alla fall i början av laddningen. Det går väl inte att bromsa laddeffekten?
Jag tänker på en Nissan Leaf 40 kWh och 62 kWh. I dessa går det inte att påverka laddströmmen med bilens omborddator. Vad man brukar kunna ställa in i en elbil vad gäller laddning, är klockslag för start laddning och klockslag för stopp laddning. T.ex. om man vill ladda med billig ström med nattariff.
Varför jag undrar är för att en firma erbjuder väggladdbox 3-fas med 22 kW, dvs 32 A på varje fas. Men det finns ingen inställning inne i laddboxen(ej heller utanpå väggladdboxen) vilken max-ström som ska tillåtas. Den väggladdboxen är därmed oanvändbar i ett ordinärt enfamiljshus i Sverige, där det maximalt går att ha 25A huvudsäkringar på mätartavlan. Serviskabeln är också på max 25A. Även om man säkrar upp huvudsäkrigarna till maxströmmen 25A, smälter de av när bilen tar 32 A och om inte annars när dammsugaren, eller kaffekokaren startas. Den säljaren på denna svenska firma verkar inte förstå att den väggladdboxen inte går att använda i ett vanligt enfamiljshus. Men han kanske saknar erforderlig teknisk utbildning för att kunna förstå.
Redigerat:
Jodå det går att ändra i bilen. Jag har inte koll på alla elbilar men skulle se det som en stor brist om det fanns elbilar där det inte går att ställa laddströmmen.A Arnodt skrev:Någon nämnde att det skulle gå att ställa in laddströmmen inne i en elbil. Går det verkligen?
Elbilens ombordladdaren tar väl så mycket effekt den kan få ut ur en väggladdbox. Om ombordladdaren har en maxeffekt på 22 kW, dvs 32A på de 3 faserna och elbilen är ansluten till den väggladdboxen som förmår att ge 22 kW, och den fasta laddkabeln förmår 32A, ja då tar väl elbilen det, i alla fall i början av laddningen. Det går väl inte att bromsa laddeffekten?
Jag tänker på en Nissan Leaf 40 kWh och 62 kWh. Vad man brukar kunna ställa in i en elbil vad gäller laddning, är klockslag för start laddning och klockslag för stopp laddning. T.ex. om man vill ladda med billig ström med nattariff.
Varför jag undrar är för att en firma erbjuder väggladdbox 3-fas med 22 kW, dvs 32 A på varje fas. Men det finns ingen inställning inne i laddboxen(ej heller utanpå väggladdboxen) vilken max-ström som ska tillåtas. Den väggladdboxen är därmed oanvändbar i ett ordinärt enfamiljshus i Sverige, där det maximalt går att ha 25A huvudsäkringar på mätartavlan. Serviskabeln är också på max 25A.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 309 inlägg
På vissa går det, på andra går det inte. Men att ha en laddbox som försöker ta dubbla säkringsströmmen (gissar att matningen är nedsäkrad till 16 A även om huvudsäkringen inte är det) verkar vara en dålig idé.A Arnodt skrev:
Ja verkligen, laddboxen ska ju programmeras för den säkring den är ansluten under. Oavsett vilken maxström den är byggd för.
EDIT Om du hittat en laddbox som inte går att ställa ner så kan den omöjligt få installeras på en mindre säkring. Det är ju grundläggande elsäkerhetsregler.
EDIT Om du hittat en laddbox som inte går att ställa ner så kan den omöjligt få installeras på en mindre säkring. Det är ju grundläggande elsäkerhetsregler.
Jag tänker på denna väggladdbox,
https://greencell.global/en/ev-char...arging-electric-cars-and-plug-in-hybrids.html
Den svenska säljaren påstår att det finns ingen inställning att göra på eller i denna väggladdbox, han har hört med kines-tillverkaren som säger det.
De påstår oriktigt i texten till väggladdboxen att man framtida kan "växa i" den om elinstallationen är idag för klen för 32A. Men eftersom saknar inställning av maxström, kan den inte användas i en vanlig svensk villa. Alltså i framtiden om man byter servis-kabel till 64 A och mätartavla också till 64A. Men vem gör det, skulle kosta ohemult mycket.
Jag förmodar att den är av låg kvalitet, dålig beständighet mot UV-strålning(plasten gulnar, blir spöd och spricker) och låg kvalitet på metall i kontaktdonen(slits då fort, blir glappkontakt). Den är kina-produkt.
https://greencell.global/en/ev-char...arging-electric-cars-and-plug-in-hybrids.html
Den svenska säljaren påstår att det finns ingen inställning att göra på eller i denna väggladdbox, han har hört med kines-tillverkaren som säger det.
De påstår oriktigt i texten till väggladdboxen att man framtida kan "växa i" den om elinstallationen är idag för klen för 32A. Men eftersom saknar inställning av maxström, kan den inte användas i en vanlig svensk villa. Alltså i framtiden om man byter servis-kabel till 64 A och mätartavla också till 64A. Men vem gör det, skulle kosta ohemult mycket.
Jag förmodar att den är av låg kvalitet, dålig beständighet mot UV-strålning(plasten gulnar, blir spöd och spricker) och låg kvalitet på metall i kontaktdonen(slits då fort, blir glappkontakt). Den är kina-produkt.
Redigerat:
Jag kan det på min Polestar 2.A Arnodt skrev:Någon nämnde i denna tråd ovan att det skulle gå att ställa in laddströmmen inne i en elbil. Går det verkligen? För vilken elbilar då?
Elbilens ombordladdaren tar väl så mycket effekt den kan få ut ur en väggladdbox. Om ombordladdaren har en maxeffekt på 22 kW, dvs 32A på de 3 faserna och elbilen är ansluten till den väggladdboxen som förmår att ge 22 kW, och den fasta laddkabeln förmår 32A, ja då tar väl elbilen det, i alla fall i början av laddningen. Det går väl inte att bromsa laddeffekten?
Jag tänker på en Nissan Leaf 40 kWh och 62 kWh. I dessa går det inte att påverka laddströmmen med bilens omborddator. Vad man brukar kunna ställa in i en elbil vad gäller laddning, är klockslag för start laddning och klockslag för stopp laddning. T.ex. om man vill ladda med billig ström med nattariff.
Varför jag undrar är för att en firma erbjuder väggladdbox 3-fas med 22 kW, dvs 32 A på varje fas. Men det finns ingen inställning inne i laddboxen(ej heller utanpå väggladdboxen) vilken max-ström som ska tillåtas. Den väggladdboxen är därmed oanvändbar i ett ordinärt enfamiljshus i Sverige, där det maximalt går att ha 25A huvudsäkringar på mätartavlan. Serviskabeln är också på max 25A. Även om man säkrar upp huvudsäkrigarna till maxströmmen 25A, smälter de av när bilen tar 32 A och om inte annars när dammsugaren, eller kaffekokaren startas. Den säljaren på denna svenska firma verkar inte förstå att den väggladdboxen inte går att använda i ett vanligt enfamiljshus. Men han kanske saknar erforderlig teknisk utbildning för att kunna förstå.
Har du räknat på det?S Stabbsson skrev:
22 mil om dagen ger ca 30kWh som ska fyllas på i batteriet.
Med en 11kW laddare tar det 3h, men du har ju kanske 9h på dig att ladda över natten. Du borde alltså klara dig med en tredjedel av effekten.
Hej!
Jag lägger till en fråga jag funderar på och som jag tänker kan vara relevant för de som installerar laddbox, den anknyter till TS inlägg #8. Jag köper också en ren elbil med ombord-laddare om upp till 11kW via AC trefas. Oavsett om man oftast ställer in laddning med lägre effekt än 11kW (typiskt nattetid) så kommer det säkerligen komma tillfällen när man verkligen vill fullt ut kunna ladda med 11kW under ett antal timmar, dvs det är fördelaktigt om ladd-installationen helt säkert klarar en sådan belastning. Jag har inkommande säkringar om 25A, så lastbalansering känns rätt lämpligt att komplettera med.
Husets inkommande säkringsskåp byttes ut till modern standard för 18 år sedan och garaget byggdes för 10 år sedan. Till garaget drogs trefas avsäkrat 16A i husets inkommande säkringsskåp, 2.5 kvadratmillimeter-ledningar med en total längd av närmare 20 meter. Laddboxen kommer installeras i anslutning till garaget.
Min fundering; är det lämpligt att återanvända sådana (relativt nyinstallerade) 2.5-kvadrats-ledningar av 20 meters längd för en 11kW-laddbox? Eller ska jag be elektrikern byta ut dem till säg 4- eller 6 kvadratmillimeter för att få bättre marginal mot värmeutveckling och effektförluster? Han kommer säkert ha en åsikt i ärendet, och självklart kan han komma fram till att det finns något problem i nuvarande elanläggning som behöver åtgärdas, men jag skulle vilja ha en övergripande second opinion om hur man borde tänka? Hur skulle ni göra? ”Bo.Siltberg” indikerar i inlägg #9 att det normalt ska räcka med sådana ledningar, fast den kommentaren gällde kanske för den kortare ledningsdragning som TS hade (”5 meter fågelvägen”)?
Jag räknar ut att med koppars resistivitet, 2.5 kvadratmillimeter tvärsnittsarea och 16A strömstyrka, så blir det drygt 2 V spänningsfall över 20 meter (3-fas balanserad, ingen returledare som bär ström), dvs nästan 1% av eleffekten hamnar i mitt fall i kabeln? Med reservation för evt tankefel. Tar en laddbox-installatör hänsyn till sådana här överväganden? Med tex 3000kWh bil-elförbrukning per år blir det i och för sig i så fall bara 30kWh värmeförluster via kabeln, dvs en kostnad om ~en femtiolapp årligen, så det i sig motiverar ju inte installationskostnaden för en dyr kabel som antagligen går på bortåt ett par tusenlappar i bara materialkostnad (delar av sträckan går via markförläggningsrör under jord). Dvs återstår antagligen framförallt en eventuell el-säkerhetsaspekt för att motivera en uppgradering?
Jag lägger till en fråga jag funderar på och som jag tänker kan vara relevant för de som installerar laddbox, den anknyter till TS inlägg #8. Jag köper också en ren elbil med ombord-laddare om upp till 11kW via AC trefas. Oavsett om man oftast ställer in laddning med lägre effekt än 11kW (typiskt nattetid) så kommer det säkerligen komma tillfällen när man verkligen vill fullt ut kunna ladda med 11kW under ett antal timmar, dvs det är fördelaktigt om ladd-installationen helt säkert klarar en sådan belastning. Jag har inkommande säkringar om 25A, så lastbalansering känns rätt lämpligt att komplettera med.
Husets inkommande säkringsskåp byttes ut till modern standard för 18 år sedan och garaget byggdes för 10 år sedan. Till garaget drogs trefas avsäkrat 16A i husets inkommande säkringsskåp, 2.5 kvadratmillimeter-ledningar med en total längd av närmare 20 meter. Laddboxen kommer installeras i anslutning till garaget.
Min fundering; är det lämpligt att återanvända sådana (relativt nyinstallerade) 2.5-kvadrats-ledningar av 20 meters längd för en 11kW-laddbox? Eller ska jag be elektrikern byta ut dem till säg 4- eller 6 kvadratmillimeter för att få bättre marginal mot värmeutveckling och effektförluster? Han kommer säkert ha en åsikt i ärendet, och självklart kan han komma fram till att det finns något problem i nuvarande elanläggning som behöver åtgärdas, men jag skulle vilja ha en övergripande second opinion om hur man borde tänka? Hur skulle ni göra? ”Bo.Siltberg” indikerar i inlägg #9 att det normalt ska räcka med sådana ledningar, fast den kommentaren gällde kanske för den kortare ledningsdragning som TS hade (”5 meter fågelvägen”)?
Jag räknar ut att med koppars resistivitet, 2.5 kvadratmillimeter tvärsnittsarea och 16A strömstyrka, så blir det drygt 2 V spänningsfall över 20 meter (3-fas balanserad, ingen returledare som bär ström), dvs nästan 1% av eleffekten hamnar i mitt fall i kabeln? Med reservation för evt tankefel. Tar en laddbox-installatör hänsyn till sådana här överväganden? Med tex 3000kWh bil-elförbrukning per år blir det i och för sig i så fall bara 30kWh värmeförluster via kabeln, dvs en kostnad om ~en femtiolapp årligen, så det i sig motiverar ju inte installationskostnaden för en dyr kabel som antagligen går på bortåt ett par tusenlappar i bara materialkostnad (delar av sträckan går via markförläggningsrör under jord). Dvs återstår antagligen framförallt en eventuell el-säkerhetsaspekt för att motivera en uppgradering?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 092 inlägg
Du har räknat rätt såvitt jag kan se Det kommer att ta bra många år innan en 6 mm² kabel betalar sig.
Jag avstår från att kommentera vad laddbox-installatörer tar hänsyn till...
Jag kan inte se några tekniska eller säkerhetsmässiga skäl till att byta kabel annat än att garaget inte får belasta nämnvärt när elbilen tar sina 11 kW. Effektvakter mäter bara den totala förbrukningen i hela anläggningen.
Jag avstår från att kommentera vad laddbox-installatörer tar hänsyn till...
Jag kan inte se några tekniska eller säkerhetsmässiga skäl till att byta kabel annat än att garaget inte får belasta nämnvärt när elbilen tar sina 11 kW. Effektvakter mäter bara den totala förbrukningen i hela anläggningen.
Du måste inse skillnaden mellan en montör och den som dimensionera den hela.Bo.Siltberg skrev:Du har räknat rätt såvitt jag kan se Det kommer att ta bra många år innan en 6 mm² kabel betalar sig.
Jag avstår från att kommentera vad laddbox-installatörer tar hänsyn till...
Jag kan inte se några tekniska eller säkerhetsmässiga skäl till att byta kabel annat än att garaget inte får belasta nämnvärt när elbilen tar sina 11 kW. Effektvakter mäter bara den totala förbrukningen i hela anläggningen.
Personen med hammaren i handen ska inte skyllas för detta, arbetet kan mycket väl vara hur fint som helst.
Men vilka instruktioner fick hen?
Laddboxen tar inget. Den skickar bara strömmen rakt igenom till bilen.Nötegårdsgubben skrev: