Är taket helt utan sprickor (kan behövas kolla närmare genom att gå upp på taket), det kanske döljs under mossan. Genomföringar och vindskivor är som andra nämt problemområden.
Är allt helt, luta dig tillbaka och njut! Själv får jag byta 5-10 lertegel varje år på bostadshuset .. På ladan med eternit ovan näver händer inget...
Apropå svart färg, den mörka färgen kan höja temperaturen så det blir varmare på övervåningen.
Har du något foto på taket, med och utan mossa?
 
FreQa FreQa skrev:
Är taket helt utan sprickor (kan behövas kolla närmare genom att gå upp på taket), det kanske döljs under mossan. Genomföringar och vindskivor är som andra nämt problemområden.
Är allt helt, luta dig tillbaka och njut! Själv får jag byta 5-10 lertegel varje år på bostadshuset .. På ladan med eternit ovan näver händer inget...
Apropå svart färg, den mörka färgen kan höja temperaturen så det blir varmare på övervåningen.
Har du något foto på taket, med och utan mossa?
Som jag nämnt så har vi försökt åtgärda två spruckna plattor, men det kan ju behöva göras om så de får vi ha koll på. Hur ser man egentligen om det "ser bra ut" runt genomföringarna? Sen undrar jag hur mycket man kan trava runt på taket utan att riskera att spräcka fler skivor?
Har aldrig tänkt på att ett "färgbyte" skulle göra att det blir varmare inomhus. I dagsläget är det olidligt varmt på övervåningen varma sommardagar...
Jag har bara bild på mossfria sidan.. ska leta upp den.
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
hur mycket man kan trava runt på taket utan att riskera att spräcka fler skivor?
du får trampa där spikläkten sitter då kan kanske du slipper sprickor
 
T tergo skrev:
du får trampa där spikläkten sitter då kan kanske du slipper sprickor
Det lät övertygande... :crysmile:
 
T tergo skrev:
du får trampa där spikläkten sitter då kan kanske du slipper sprickor
Man kan lägga en stege som sitter fast över nocken
T tergo skrev:
du får trampa där spikläkten sitter då kan kanske du slipper sprickor
Takstege
 
Tjena!

Jag ska lägga om mitt tak i höst. Jag har strax över 300 kvm eternittak. Varav både undertak och yttertak av eternit. Som någon nämnde ”dubbelt med skit”. Det ligger även ett lager plåt över skräpet. Mina offerter hamnade i den högre skalan av det span du nämnde. Mitt undertak är sprucket och har fått anmärkningar av besiktningsmannen. Hantverkarna som varit här har haft liknande åsikter som du nämnde ”varför ska du byta?”. Eternit som är gammalt är ett skitmaterial. Det är som kex, är fult och har det börjat spricka eller liknande är svårt att laga. Är det mossa på taket har dessutom porerna i cementen tagit in fukt. Vissa tror att det går att måla över det. Det kan man göra men det förlänger inte livslängden nämnvärt. Eternit är ett material som användes när den som renoverat velat snåla in på material. En annan sak är att folk säger att det håller i en evighet. Det är en gammal myt som namnet antyder. Det finns heller aldrig någon som haft eternit längre än oss husägarna som har det nu. Vi ser hur dåligt det åldras.

du nämner en vit skiva men du nämner även spont. Har du undertak av eternit på den gamla delen? Gå inte på någon som säger att du ska bygga in det. Ta bort det.

Hur stor takarea och lutning har du? Skönt att du har takstolar som är lite mer gedigna. Det öppnar upp möjligheterna lite. Vi kunde bara ersätta vårt tak med plåt.
 
E Eyerash skrev:
Tjena!

Jag ska lägga om mitt tak i höst. Jag har strax över 300 kvm eternittak. Varav både undertak och yttertak av eternit. Som någon nämnde ”dubbelt med skit”. Det ligger även ett lager plåt över skräpet. Mina offerter hamnade i den högre skalan av det span du nämnde. Mitt undertak är sprucket och har fått anmärkningar av besiktningsmannen. Hantverkarna som varit här har haft liknande åsikter som du nämnde ”varför ska du byta?”. Eternit som är gammalt är ett skitmaterial. Det är som kex, är fult och har det börjat spricka eller liknande är svårt att laga. Är det mossa på taket har dessutom porerna i cementen tagit in fukt. Vissa tror att det går att måla över det. Det kan man göra men det förlänger inte livslängden nämnvärt. Eternit är ett material som användes när den som renoverat velat snåla in på material. En annan sak är att folk säger att det håller i en evighet. Det är en gammal myt som namnet antyder. Det finns heller aldrig någon som haft eternit längre än oss husägarna som har det nu. Vi ser hur dåligt det åldras.

du nämner en vit skiva men du nämner även spont. Har du undertak av eternit på den gamla delen? Gå inte på någon som säger att du ska bygga in det. Ta bort det.

Hur stor takarea och lutning har du? Skönt att du har takstolar som är lite mer gedigna. Det öppnar upp möjligheterna lite. Vi kunde bara ersätta vårt tak med plåt.
Oj, det här var en gammal tråd du skakade liv i. Men jag lever kvar med mitt eternittak så frågan är iof högst aktuell. De vita skivorna jag nämnde är ovanvåningens innertak, nån typ av Tretex eller liknande. Jag menade bara att med såpass poröst innertak borde man se om taket läckte in som ett såll.
Vet inte lutning, vi har vanligt sadeltak. Takytan är 190 kvm.
 
Hehe jag tänkte att det var i år men det var ju förra året :D mitt fel. Ser du inte någon läcka i taket lär det vara lugnt. Verkar i många fall som
om man har lite betänketid även om det är en synlig läcka.
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Jag målade om mitt eternittak första gången år 2006. Då var det fullt av mossa på taket, jag tvättade taket och målade med akrylatfärg. Idag har färg släppt på några ställen och vissa sprickor har läckt ut lite kalk. Under de här åren har flera grannar bytt pannor på husen, några av dem har fått mossa och samtliga har förlorat färgen så de är betydligt mattare. Jag har ingen eller snarare otroligt lite mosstillväxt. Jag har väldigt fin svart färg kvar. Jag ska sprutmåla taket själv den här gången med Hagmans takbeläggningsfärg i två lager. Har även hört att man kan måla med kisel vatten tror det hette vatten. Taket blir väldigt glatt och vattnet på taket kan få sådan fart att det åker förbi takrännan om det inte sticker ut tillräckligt. Om taket vore helt svart hade jag behandlat det med kisel idag. Jag har klampat runt på mitt tak massor, allt från att fixa antenner till skorsten, stege, mm mm om nu någon platta är helt trasig går de fint att laga med epoxy och fibermatta, har även lagat med stålspackel som jag hade över, det var för 23år sedan, idag sitter det lika hårt och bra. Är inte eterniten mjölig då kan man ofta fixa den, annars kan man byta några skivor mot ersättnings skivor från bygghandeln. Jag tycker att mitt eternittak är otroligt bra.
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
De eternitpannor som kom röda från början av 70-talet verkar vara bästa Eternitpannorna som gjordes. Vet ej vad det var för färg men jag ser flera tak med denna röda typen från samma årgång som ser riktigt fina ut än idag.

Jag skulle inte orka bråka med mossan men vill man ha kvar sin eternit ska man nog försöka täta det på något sätt och avlägsna mossan.

Hittar föera bitar från pannor när jag gräver i rabatten. Men kan vara något måndagsexemplar jag fick. Snart åker det till tippen iaf :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.