Hej! Jag behöver lite hjälp att koppla vår ny Induktionshäll. Se bilderna nedan.. Sista bilden visar hur den kopplades till vår gamla Induktionshäll.
 
  • Etikett på en inbyggd induktionshäll med teknisk information och modellbeteckning, modell IN 8284 TF.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen anslutningslåda för induktionshäll med kopplade elkablar och skruvanslutningar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kabelanslutningar i en öppen induktionshäll med märkta anslutningspunkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en elkabel med kontakt nära en ny induktionshälls elkopplingsplint.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk anslutning till en gammal induktionshäll med märkta kablar och terminaler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får lägga till en bild som visar inkopplingsschema på nya hällen.
 
E
Nej.
Gör om, gör rätt.

Bort med bygeln, in med brun L1, svart L2 och grå L3 och likadant i andra änden.

Eftersom du hade häll innan fungerar troligen allt men det är viktigt att säkerställa att neutralledare (blå) och jord/PE (grön-gul) är framme.

Gör av dig om du behöver vidare instruktioner gällande detta.
 
Om du skall ha den kopplad till två faser vilket det ser ut som du tänkt bör du ta bort bygeln mellan L1 och L2.
 
Tack för svaret, se bifogad elschema.
 
  • Ett elschema på en skärm som visar anslutningstyper och säkringar för olika installationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
S Scottak skrev:
Tack för svaret, se bifogad elschema.
Understa bilden som sagt.

Har du bara 2 faser fram så mellersta.

Får inte finnas spår av tvivel här, då kommer det gå åt pipan.
 
E El-Löken66 skrev:
Nej.
Gör om, gör rätt.

Bort med bygeln, in med brun L1, svart L2 och grå L3 och likadant i andra änden.

Eftersom du hade häll innan fungerar troligen allt men det är viktigt att säkerställa att neutralledare (blå) och jord/PE (grön-gul) är framme.

Gör av dig om du behöver vidare instruktioner gällande detta.
E El-Löken66 skrev:
Nej.
Gör om, gör rätt.

Bort med bygeln, in med brun L1, svart L2 och grå L3 och likadant i andra änden.

Eftersom du hade häll innan fungerar troligen allt men det är viktigt att säkerställa att neutralledare (blå) och jord/PE (grön-gul) är framme.

Gör av dig om du behöver vidare instruktioner gällande detta.
Tack så mycket! Den grå kabel var inte inkopplad sist, behöver den vara inkopplad i L3? Ser det rätt ut nu annars?
 
  • Eluttag med osäker inkoppling av en grå kabel, märkt för fas L3.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Observera först att jag inte är elektriker.

Men jag skulle överväga inkopplingsalternativ 3, om jag kunde verifiera att den tredje gråa terminerade kabeln är tredje fasen. Detta skulle göra att man klarar sig på mindre kabelarea jfr alternativet att ansluta via två faser som nu. Noterar att du har FK, i motsvarande installationer i våra fastigheter körs det Ek dvs enkelledare. Känner inte till om detta är något att beakta bara konstaterar faktum, som installerat av de elektriker vi anlitat.
 
Om jag förstår instruktionen rätt så är det bara två faser som används av hällen. L3 är bara en plint för att parkera den oanvända ledaren i stället för att avsluta i en ubåt som nu.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E
A Avemo skrev:
Om jag förstår instruktionen rätt så är det bara två faser som används av hällen. L3 är bara en plint för att parkera den oanvända ledaren i stället för att avsluta i en ubåt som nu.
Troligen så.

Jag hade kopplat det på plint enligt anvisning ifall det var 3 faser fram men det lär inte göra någon praktisk skillnad.
 
Kanon, tack för hjälpen. Då borde detta vara rätt alltså?
 
  • Eluttag med korrekt anslutna kablar och terminaler enligt en byggprojektsinstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som amatör på detta är det litet motsägelsefulla scheman, hade väntat mig en bygling vid tvåfasanslutning som skulle tas bort vid trefasanslutning.

Är tredje fasen bara en ”parkering” för inaktiv fas så förstår jag inte hur kabelarean skulle skilja mellan 2- rep 3-fas alternativen.
 
E
H Harald Blåtumme skrev:
Som amatör på detta är det litet motsägelsefulla scheman, hade väntat mig en bygling vid tvåfasanslutning som skulle tas bort vid trefasanslutning.

Är tredje fasen bara en ”parkering” för inaktiv fas så förstår jag inte hur kabelarean skulle skilja mellan 2- rep 3-fas alternativen.
Detta med spisar och hällar är ett mysterium.

Går ju alltid att chansa att koppla in sista och hoppas på att någon superfunktion dyker upp . Men mest troligt är den nog ändå parkerad.

Denna häll kan ju koppla samman olika zoner så funkar allt som det ska med 3 faser är det ju bra så.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Är tredje fasen bara en ”parkering” för inaktiv fas så förstår jag inte hur kabelarean skulle skilja mellan 2- rep 3-fas alternativen.
Det anges 16a för båda varianterna. Så det går inte ihop med olika kabelareor. 16 A och två faser går ihop med den uppgivna effekten.
 
E
A Avemo skrev:
Det anges 16a för båda varianterna. Så det går inte ihop med olika kabelareor. 16 A och två faser går ihop med den uppgivna effekten.
Nu vore det kanske på sin plats med en förklaring hur allt hänger samman?

Vad händer om du kopplar L1 och L3 då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.