Hej!

vi har en liten fråga, vi har precis köpt ett hus och det är utanpåliggande el, dom har fixat elen så det är jordfelsbrytare och bytt ut elcentralen men all el sticker ut sladdar från väggen och ner så det syns synligt liksom.
Allt blir svårt, om man ska måla, tapetsera etc. Och främst för att det inte ser så snyggt ut.

vi vill få in elen så den inte syns, som det är för det mesta, men hur gör man det lättast? Är det att ta bort dom befintliga gipsskivorna och sätta in elen i rör och sen på med nya gipsskivor eller är det att sätta ny regel och gips direkt och låta elen va där den är?

och HUR gör man då vid element och vid fönster och dörrar?

tacksam för svar:)
 
Det beror på hur huset är byggt. Men, nej man slänger inte på gips på befintliga ledningar.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Är det bästa att ta bort gamla väggar och sätta upp nya då?
Vet inte hur det är byggt, ett hus från 1949 så det säger inte mig så mycket precis
 
Har du tur är det råspont på stående regel.
Kan även vara massiv plankväggar.
Då blir det svårare.
Idag bygger man med stående regel o gips utanpå i innerväggar.
Ytterväggar med stående regel ,plast liggande 45 regel som installationskikt.
Där kan man dra el mm sen mdf o sen hips eller annat ytskikt.
Googla på vägg konstruktioner.
Allt går o lösa,men till vilket pris?
 
  • Gilla
Rustibuzz
  • Laddar…
Alla väggar känns ihåliga om man säger så, så det känns ju som det är gipsväggar, det är inte hårt när man knackar på väggarna iallafall.

nä det kanske är dyrt, men det är sjukt fult när elen sticker ut från väggen, och vi vill göra huset till vårt och trivas, även om det kanske kostar lite mer, men vill samtidigt lära mig så jag vill ta red på så mycket som möjligt, även om det kanske blir att vi tar in snickare istället:)
Massiv trä borde vara hårda väggar då eller?
 
R Rustibuzz skrev:
Alla väggar känns ihåliga om man säger så, så det känns ju som det är gipsväggar, det är inte hårt när man knackar på väggarna iallafall.

nä det kanske är dyrt, men det är sjukt fult när elen sticker ut från väggen, och vi vill göra huset till vårt och trivas, även om det kanske kostar lite mer, men vill samtidigt lära mig så jag vill ta red på så mycket som möjligt, även om det kanske blir att vi tar in snickare istället:)
Massiv trä borde vara hårda väggar då eller?
Ja,stående plank,grova i tjocklek.
 
Jag kan inte låta bli att fundera på hur illa det ser ut ... Menar, det finns ju massor av utanpåliggande installationer som inte stör (enligt min åsikt), och sedan finns det såklart grader av slarv, felaktigt utförande, felaktigt material och allmän "fulhet" (och för detta finns ingen gräns, så det är inte som jag misstror dig). Poängen är: Det är inte så att det bara är lite dåligt gjort och hade gått att lösa genom att göra om det men snyggare och med smidigare material?

Vågar man be om en bild eller två på något som du tycker är ett talande exempel, där det är "fult"?

Att göra om en lite omfattande elinstallation från utanpåliggande till infälld är att bygga om det aktuella rummet. Det är liksom inget man gör "bara med elen", tyvärr ...
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Det är mycket jobb att fälla in all el. För en elektriker så räkna med 1500kr per uttag, tryckknapp mm du vill ha infällt. Då ingår allt förutom att återställa sen. Beroende på väggkonstruktion så kan det bli rätt svårt. Det enklaste är då att sätta gips rakt över allt. 13mm gips är då att föredra, sen tillkommer målare. Så... det är ett hon för några hundra tusen om ni ska leja bort allt. Byggt 1949, jag tror då inte ni har gipsväggar.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
R Rustibuzz skrev:
Alla väggar känns ihåliga om man säger så, så det känns ju som det är gipsväggar, det är inte hårt när man knackar på väggarna iallafall.

nä det kanske är dyrt, men det är sjukt fult när elen sticker ut från väggen, och vi vill göra huset till vårt och trivas, även om det kanske kostar lite mer, men vill samtidigt lära mig så jag vill ta red på så mycket som möjligt, även om det kanske blir att vi tar in snickare istället:)
Massiv trä borde vara hårda väggar då eller?
Jag hade tidigare ett hus byggt 1948. Det var spån, plank (ibland stående, ibland liggande spåntad) och sen innerst en skiva som kallas tretex som är mjuk. Har du en rackarns tur går det att skjuta in vp-elrör i spånutrymmet på en del av ställena och borra för rotdosor. Sen ska du in med matningar från centralen och ut till kopplingsdosor som ska in i väggarna och vidare till uttag/strömbrytare/takuttag etc etc. Känns som du får sänka taken för att lägga matningarna där och regla på en tum. Väggarna från fall till fall beroende på hur respektive vägg är gjord. Vilket arbete, skulle inte ge mig på det på ett helt hus. Går att göra utanpåliggande snyggt och prydligt.
 
Ja tretex är troligt. Jag hade gett mig på det men har en mångårig bakgrund som elinstallatör så det blir ju förhållandevis billigt för mig men otroligt mycket jobb.

I TS fall, gör rum för rum och jobba er igenom på sikt. Får du kontakt med en bra elektriker så kanske hen tillåter att du göra stora delar av jobbet själv.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Jag sällar mig till skaran som säger att snyggt utanpåliggande el i ett äldre hus inte behöver vara fult.
Är det draget som i en industribyggnad, hängande kabel, plastklammer, stora plastdosor osv så är det fult.

Jag har när jag bodde hemma hjälpt farsan att fräsa in el i väggar, de hade ett hus byggt 1924 med infälld el, men det var typ en lampa och ett uttag per rum samt ett signalsystem med fallklaffar så "pigan" på den tiden skulle veta vilket rum hon skulle springa till (alltså när huset byggdes, när jag plingade så kom inte ens morsan). Det är ett gigantiskt jobb. Jag minns speciellt när han stod och fräste källarväggar för att sen mura in rören. Jag har för mig vi kopplade rätt mycket själva (även om han garanterat tog hjälp för större jobb) - det är väl preskriberat nu, 35 år senare.

Jag bor nu i ett hus från 1909 där det inte fanns el när det byggdes. På vissa ställen är det dock infällt, jag har fällt in el på några ställen, bla köket, då det var så otroligt mycket el som behövdes läggas till. Jag hade faktiskt hjälp av elektriker, men fick för honom göra endel själv (nu har de väl försökt stänga även den dörren). I sovrum har jag lagt till ett extra uttag, jag tycker belysning och 2 uttag per rum räcker, går att köra en skarvdosa om man vill ha mer. På ett par ställen har jag lyckats fälla in elen, men inte överallt. Jag har tänkt efter lite och dragit om elen så det utanpåliggande inte går några långa sträckor. Jag skulle tro att farsan tycker det helst ska fällas in, men nu är det mitt hus och inte hans och han är för gammal för att hjälpa till. Och med redan allt infällt från början men för få uttag håller jag nog med, då hade jag inte lagt till utanpåliggande. I mitt fall är det ju dock utanpåliggande från början som till viss del är infällt. Men arbetsmängden och kostnaden för det är inte värt det. Hade jag en oändligt djup plånbok skulle jag lejt bort för det. Hade jag oändligt med tid skulle jag gjort det själv. Men jag har varken eller... ;)

Ska du fräsa in el lär du göra om alla ytskikt, dessutom måste du ju komma med elen nånstans ifrån, så du kommer troligtvis sluta med att du rivit upp alla ytskikt i hela huset.

Om kabeln är gammal "blykulo" eller "dödskulo" så kan det vara så att isoleringen är torr och då bör du absolut byta, och byta allt.

Är det dock modernt men fult är mitt råd är, där det ser mest förjäkligt ut, dra om det utanpåliggande till snyggare utanpåliggande. Renova har ganska slimmade uttag (renova surface) som är billiga. Strömbrytare är svårare hitta snygga, jag gillar inte renovas, men finns andra som är OK. Klammer av "letti" typ. Dosor; de små fyrkantiga alternativt porslin. Kabel, EKRK ("kulo"). En sådan installation kan bli rätt diskret. Googla lite så kommer du hitta "snygga" installationer. De går att få rätt billigt. Vissa menar att om man bara byter kabel och uttag så är det inte behörighetskrävande, bara underhåll. Jag tror att det egentligen inte är så, men vet man vad man håller på med och inte utvidgar anläggningen så tror jag många kan lyckas göra detta, dvs snygga till men inte utvidga. Läs på så du vet vad du gör och vet vad du får göra om du ska göra det själv. Skrivs sidor upp och sidor ned om detta.
 
Redigerat:
E
Det är lite bakvänt att bygga huset, spika upp Ellen för att sedan försöka fälla in den i väggen, men vill du lägga stora summor på detta så kan du ju givetvis.

I detta fall kan det ju vara bra att komplettera för att få en bättre standard.

Men mycket jobb till liten nytta känns det som, lite bilder hade sagt mer.
 
  • Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
Det som förvånar mig är att man inte drog infälld el i ett hus från 1949. Mitt barndomshem från 1924 hade ju infälld el. Den el vi har infälld i vårt hus är när de byggde om år 1940, tyvärr så bytte de fina dörrar och flyttade en trappa. Men det gjordes nog seriöst, elen är bra gjord. 1949 måste väl de flesta haft el? Eller kanske inte ute på landet?
 
En bild vore kul!
 
Mkt jobb ja det låter sig ju inte göras på en kafferast. Däremot gäller det att använda rätt maskiner och material, dammsugare, dammfälla mm. Då är det ett ganska tillfredsställande jobb. Jag har renoverat några hus och fällt in mkt el i både betongväggar och betongbjälklag samt i princip alla konstruktioner. Jag hatar utvändig el men vissa kan leva med det.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.