Jag tror det kan behövas lite bilder för att förstå hur saker hänger ihop här. Du säger att du har mellanrum mellan ditt hus och ditt garage, men att garaget sitter ihop med grannens hus. Såhär?
Schematisk illustration av byggnader som visar ett blått bostadshus, rött garage/bostadshus, och ett grönt garage.

Och de (röda huset) ska bygga ut. Hur kommer det se ut då? Såhär?
Färgkodad skiss som visar hur bostadshus och garage är placerade intill varandra och möjliga utbyggnader.
Där eventuellt garage blir en del av bostadshuset, eller såhär:
Schematisk bild som visar tre scenarion för hus och garage arrangemang med gatan framför och tomtgränser markerade.
Alltså att bara fylla upp mellanrummet mellan garage och bostadshus.

Om det är alternativ 2 så tycker jag det fortsatt uppfyller kraven för att vara ett kedjehus, annars inte.

/Anton
 
  • Gilla
SonnyListon och 22 till
  • Laddar…
Och om du råkade ha haft ett fönster i riktningen mot grannen ovanför garaget? Då skulle en tillbyggnad väsentligt försämra ditt dagsljus. Skulle du tvingas bygga igen fönstret (i ett sådant scenario) för att grannen fått tillstånd att bygga ihop husen? (Kanske lite off topic men nyfiken på svaret)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Är det inte så att bygglovet bara talar om att kommunen accepterar förändringen, inte att det därmed automatiskt betyder att det är fritt fram att bygga ihop sig med grannen utan medgivande? Jag tänker att det är ungefär som att man kan beviljas bygglov för en tomt man inte äger, men det betyder inte att det är fritt fram att bygga...
 
  • Gilla
Pakino
  • Laddar…
E ErikEk skrev:
Hej,

Jag bor i ett kedjehus där grannens garage sitter ihop med mitt hus och mitt garage sitter ihop med nästa grannes osv. Poängen är att vi har inga bostadsytor vägg i vägg. Det är även ett avstånd på ca 1.5-2m mellan garage och bostad.

Nu har grannen ansökt och fått beviljat bygglov att kraftigt bygga ut så att deras bostadshus ska sitta ihop med vår vägg som i dagsläget bara sitter ihop med hans garage. Detta gör ju i praktiken att det blir som att bo i radhus, så jag vill överklaga bygglovet.

I detaljplanen står följande:

"Med R betecknat område får endast bebyggas med kedjehus. Byggnadsnämnden må dock medgiva, att på varje tomtplats få uppföra en bostadsbyggnad och en gårdsbyggnad. Byggnaderna skola dock förläggas så, att på mellantomtplatser, både bostad- och gårdsbyggnad uppföras mot gräns av respektive granntomtplatser och att på ändtomtplatser åtminstone endera av bostads eller gårdsbyggnaderna förlägges i gräns mot granntomtplats."

Det är luddigt, men tanken verkar ju varit att det är just kedjehus som man tänkt sig. Kan verkligen byggnadsnämnden godkänna en bygglovsansökan utan att ens fråga om grannutlåtande? Det känns jättekonstigt att k han ska få bygga ihop med mitt hus hursomhelst.

Är det någon som har koll på vad som gäller? Vilka lagar kan också spela in? Jag tänker att normalt har man ju 4.5m som gräns mot tomtgräns, men inget sådant framgår av detaljplan. Brandskydd och sådana regler? Risken borde väl öka?

Tacksam för hjälp.
Tror inte du kan få hjälp, en kvalificerad gissning är att det är ok att bygga så.

Däremot så måste självklart grannarna uppfylla brand och ljudkrav.

Vad är problemet om de bygger, ni lär inte märka mycket av det?

Men prata med grannen så att ni löser ljudproblematiken. Se till att husen stommar inte byggs ihop.
 
  • Gilla
minitoy och 1 till
  • Laddar…
Prova att skicka in ett bygglov om fasadändring där du vill sätta in ett fönster på den aktuella väggen bara för att se vad som händer :)
 
  • Gilla
  • Haha
Hullefar och 15 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
årt att göra en tolkning utan att se ritningar eller detaljplanen i sin helhet, men på din beskrivning låter det som att grannens projekt är planenligt. Den bedömningen antar jag kommunen gjort eftersom de inte har gett dig tillfälle till yttrande i granskningsprocessen.

Om en åtgärd bedöms vara planenlig hörs inte grannarna utan får besked efter att lov är beviljat (som jag antar du fått). Innebär bygget däremot en avvikelse från detaljplanen ska grannar (du) höras. Vilken paragraf har man angivit i beslutsskrivelsen, Plan- och bygglagen kap 9 paragraf 30? Står det någon motivering till beslutet?

Hur stor tillbyggnad rör det sig om? Ska grannen inreda garaget också? Är det andra i området som gjort något liknande? Är området enhetligt i övrigt?
 
D Dublin skrev:
Prova att skicka in ett bygglov om fasadändring där du vill sätta in ett fönster på den aktuella väggen bara för att se vad som händer :)
I kedjehus brukar den vägg som sitter ihop med grannens garage vara en brandvägg. Prova går ju, men jag är rätt säker på att det blir avslag av den anledningen.
 
Finns det något servitut som ger grannen rätt att beträda er tomt för att underhålla sin fastighet? Om inte så kan du ju alltid neka för jag antar att det är ganska pillrigt och mycket finlir att bygga ihop två hus.
 
I Härryda kommun får vi alltid yttra oss om till-/ombyggnad på närliggande tomter oavsett det är bygglovspliktigt eller inte.
Stå på dig!
 
E ErikEk skrev:
Samtidigt känns det ju konstigt eftersom min fasad borde väl vara min fasad? Kan han verkligen bygga ihop med den hur som helst. Blir väldigt förvånad att man plötsligt får boendeform omvandlad till radhus.
Blir det inte parhus till grannen på andra sidan gör likadant?
 
Är det bostadsrätter eller hur ser boendeformen ut? Är det bostadsrätter är du nog rökt men äger du ditt hus så har de ingen rätt att göra någon åverkan på din fasad vilket han är tvungen till om han ska kunna bygga ihop med ditt hus. Aldrig att det kan vara tillåtet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Från när är detaljplanen? Att det finns någon gyllede 4,5 meters gräns stämmer inte, är planen sen innan ÄPBL (1987) så gäller 4,5 m om det inte står något annat i planen. Är den efter ÄPBL så ska avstånd till fastighetsgränsen stå i planen annars kan man i princip bygga i tomtgräns o det är planenligt. Då får byggnadsnämnden pröva om åtgärden kan vara av betydande olägenhet men det kan va planenligt endå.
 
Bygglov är en sak. Det betyder inte att man faktiskt får bygga något utan att kommunen medger byggandet. Man kan söka och få bygglov på någon annans tomt - men man får såklart inte bygga om man inte kommit överens med tomtägaren om det...
Samma sak i TS fall. Bygglovet ger inte grannen rätt att ens nudda TS fasad - det måste göras i samråd med TS.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
K
Framgår det någonstans att det är ett tvåplanshus och vill grannen bygga till på båda planen? Annars är det väl som vanligt att stå på sig och be att få se och godkänna alla kritiska handlingar som brandskydd och ljudprojektering.

Bestrida kan man ju alltid göra om bygglovet inte fått laga kraft.
 
Hur har det gått med detta?
Vi har hamnat i en snarlik situation.
Vi bor i ett kedjehus där vår nedervåning sitterihop med grannens carport. Nu har grannen beviljats bygglov för att bygga en övervåning som går ihop med vår fasad på övervåningen. Vi har dessutom en inspektionslucka till vinden i den fasaden.
 
  • Wow
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.