G gusvo085 skrev:
Bara klippa, jag förstår inte heller allas skräck för denna växt. Jag har utrotat två bestånd på ca 4 år genom att klippa ner dem hela tiden.
Okej, och ingenting kommer upp nu? Vet du hur djup jordmån du hade ungefär?
 
Kirrepi Kirrepi skrev:
Kruxet är att i många fall så har de som kämpat med växten trott att de har utrotat den bara för att den flera år senare kommer igen. Den kan nämligen "vila" i upp till 8 år om jag inte minns helt fel för att få bättre förhållanden ovan mark.
Har du något exempel på där det faktiskt har hänt? Det låter osannolikt.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
V Viktorssons skrev:
Sugen på detta men gäller att kravställa det jobbet på rätt sätt så att de inte sprider. Och därtill - jag har ingenstans att göra av kontaminerade massor, i Göteborg tas dessa inte emot någonstans. Funderar på att upprätta en slags form med sargar och markduk där man lägger jorden efter uppgrävning och håller extra koll.
Tankar?
Gräv bort det nu medan du har chansen. När huset är på plats blir det jobbigare. Lägg massorna på markduk, plocka bort det värsta rötterna och forsla successivt bort jorden i säckar, alternativt vik ihop duken och gräv ner minst 3m och täck med duk. Sprider det sig så tar du dom skotten som kommer innan ett nytt kraftig rotsystem hinner etableras.
 
Varför förorena marken med en masa syntetfibrer?
 
N Nacka3 skrev:
Jag har hört att man ska klippa av skott och hälla kokande vatten på roten för att döda den.

om någon testat just det kokande vattenrådet här på forumet så får ni gärna berätta hur det gick för växten efteråt :)
Vill minnas att vår förening testat hetvatten. Ingen succé men det gjordes bara ett år och var ett stort bestånd (som nu är tillbaka helt efter tre år).
 
Att det inte utrotar beståndet på en insats betyder ju inte att det inte funkar. Den är seg att bli av med.
 
D Daniel 109 skrev:
Att det inte utrotar beståndet på en insats betyder ju inte att det inte funkar. Den är seg att bli av med.
Nej, precis. Det man kan konstatera är väl möjligen att hetvatten inte är en quickfix. Och att det, precis som för maskrosor, krävst långt och återkommande arbete för att få bort den.
 
  • Gilla
Missmorris
  • Laddar…
Det skulle kunna vara det, om man verkligen värmet upp alla rötter. Men det kräver mer än att hälla vatten.
 
Staffans2000
D Daniel 109 skrev:
Det skulle kunna vara det, om man verkligen värmet upp alla rötter. Men det kräver mer än att hälla vatten.
Det krävs att man inventerar vattnet i jorden. Att hälla ovanpå jorden med en spänn, fungerar säkert inte alls, för vattnet kyls omedelbart ner när det sakta sipprar genom jorden.

Staffans
 
  • Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
Jag tänker mig en sån militär lågtryckspanna på traktorkärra....som säljs på överskott ibland.
Till dessa gick det ju att koppla flera ångslangar och ångspjut.
Då kan man ju trycka ner flera ångspjut i marken, sedan är det bara att elda och pumpa vatten så länge man orkar.

Detta som växer på kanten till en berghäll måste ju vara aningen enklare att utrota än många andra bestånd.
 
Ja, det borde definitivt vara en framkomlig väg. Om man accepterar att allt annat också dör.
 
  • Haha
MrXman
  • Laddar…
Nu har jag klippt ett tag och tycker det sprider sig men begränsat. Däremot tätnar antalet skott inom den befintliga ytan. Vad är era erfarenheter?
 
Det är inte helt förvånande. Det finns mycket energi kvar i riten och den vill snabbt få till grönmassa. Men det medför bara att den tömmer sig på energi snabbare. De som avråder från att göra något misstolkar den här reaktionen och får för sig att beståndet blivit starkare.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
S
V Viktorssons skrev:
Nu har jag klippt ett tag och tycker det sprider sig men begränsat. Däremot tätnar antalet skott inom den befintliga ytan. Vad är era erfarenheter?
Det tydligaste tecknet brukar annars vara att den sätter tunnare skott som sätter blad tidigare. Ett välmående bestånd skickar gärna upp grova skott över en halvmeter upp innan första bladet slår ut. Läs gärna stycket om nedkapning i mitt dokument.
http://bit.ly/parkslide
 
  • Gilla
johnjensen och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
S STB skrev:
Det tydligaste tecknet brukar annars vara att den sätter tunnare skott som sätter blad tidigare. Ett välmående bestånd skickar gärna upp grova skott över en halvmeter upp innan första bladet slår ut. Läs gärna stycket om nedkapning i mitt dokument.
[länk]
Just det. Det finns ett dokument också :D.

Maskrosor uppför sig på samma sätt. Första blomningen på lång stjälk. Andra direkt på marken.

Staffans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.