J jonaserik skrev:
Är nog lite fel text där, men för att göra en lång historia kort peta ut dom 2 ryttare så dom är lika med alla andra. Normalt så är det Hand = manuell shuntning Sol = samma temp dygnet om Ur = olika temp i huset på dygnet Måne = ständig sänkning , sista syns inte ett finger i vägen.
tack för svar!

Jag var nog lite otydlig..
Avs energiförbrukningen. Om vi ökar värmekurvan men samtidigt drar ner alla termostater för att värmen enbart ska märkas i golvvärmen. Går det åt högre energi som vi då inte "använder" fullt ut? Är den här lösningen dyrare jämfört med om man skulle haft egen matning till golvet och en egen matning till radiatorerna?
 
H Hallb skrev:
tack för svar!

Jag var nog lite otydlig..
Avs energiförbrukningen. Om vi ökar värmekurvan men samtidigt drar ner alla termostater för att värmen enbart ska märkas i golvvärmen. Går det åt högre energi som vi då inte "använder" fullt ut? Är den här lösningen dyrare jämfört med om man skulle haft egen matning till golvet och en egen matning till radiatorerna?
Det borde vara tvärt om. I golvet skall du max ha 27-28°. I dina radiatorer brukar man köra ut runt 50° vid en utetemp på 0° (som riktvärde). Det som händer om du stänger termostaterna till radiatorerna, OCH ökar framledningstemperaturen är att du 'pumpar runt' värme i onödan. I själva matarrören är det dock bara några liter, så det blir inte 'megadyrt'.
Dock borde govlvärmen starta upp långt tidigare än dina radiatorer, och skulle du nu råka köra ut 'för varmt' i golvet så är det inte bra, då riskerar betongen att spricka.
 
Som sagt var; Vad betalar ni per kWh för el respektive fjärrvärme?
 
Jonas Persson
Magnus1968 Magnus1968 skrev:
Det borde vara tvärt om. I golvet skall du max ha 27-28°. I dina radiatorer brukar man köra ut runt 50° vid en utetemp på 0° (som riktvärde). Det som händer om du stänger termostaterna till radiatorerna, OCH ökar framledningstemperaturen är att du 'pumpar runt' värme i onödan. I själva matarrören är det dock bara några liter, så det blir inte 'megadyrt'.
Dock borde govlvärmen starta upp långt tidigare än dina radiatorer, och skulle du nu råka köra ut 'för varmt' i golvet så är det inte bra, då riskerar betongen att spricka.
Finns det en shunt för golvvärmen som sänker temperaturen på vattnet? En vanlig vinterdag vill du ha kanske 50 grader till elementen, men samtidigt aldrig varmare än säg 27-28 grader till golvet.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
aldrig varmare än säg 27-28 grader till golvet.
Jo, man vill ha varmare än så. Det är yttemperaturen på golvet som inte ska överstiga 28 grader, vilket i många fall innebär en farmledningstemp på uppemot 40 grader.
 
Jonas Persson
useless useless skrev:
Jo, man vill ha varmare än så. Det är yttemperaturen på golvet som inte ska överstiga 28 grader, vilket i många fall innebär en farmledningstemp på uppemot 40 grader.
Beror nog mycket på hur golvet ser ut och hur välisolerat det är.

Oavsett så är vattnet svalare än i elementen.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Finns det en shunt för golvvärmen som sänker temperaturen på vattnet? En vanlig vinterdag vill du ha kanske 50 grader till elementen, men samtidigt aldrig varmare än säg 27-28 grader till golvet.
Om du tittar på bilden i inlägg #5 så hade du sett att där är en shunt med temperaturer regeringen till golvslingan.
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Som sagt var; Vad betalar ni per kWh för el respektive fjärrvärme?
Jag betalar till E.On 126.46 öre / kWh med moms överföringsavgift samt skatt + årsavgift tillkommer !!!
Jag betalar 25,5 öre / kWh med moms för Fjärrvärme + 3700kr\ år i fast avgift Maj-Aug
Jag betalar 72,85 öre / kWh med moms för Fjärrvärme + 3700kr\ år i fast avgift Sep-April

Alltså El är nästan 5 ggr dyrare än Fjärrvärme på sommaren !!! Därför värmer jag poolen med fjärrvärme samt mitt golv i uterummet. (Pensionärskuvösen)
 
  • Gilla
Jeppson
  • Laddar…
Tack alla för ert engagemang. Tänkte uppdatera:
Arbetsledaren/chefen fick komma in och öka på fjärrvärmen, typ skruva på rattarna som ni skrev och sedan dess funkar det.

Vi har dock blivit fakturerade 4 felsökningstillfällen samt material för felsökning. Och avseende installationen har vi nästan dubbla priset på allt material jämfört om man köpt det själv.
Vi får se hur vi löser den biten..
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.