Det finns en reglercentral i FJV-centralen, ta ett par foton på den , 1 tidigt på morgonen när det är varmt och 1<på kvällen när det kallt. Det kan vara att det är så varmt ute att FIJV stänger ned. Hur var det, har du element med, blir dom ömsom varma och kalla dom med.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Nu har vi fått svar från vvs att vi behöver installera en elpatron i fjärrvärmecentralen om vi vill ha konstant värme eller styra det separat eftersom fjvc stänger av när det blir varmt ute.

I två veckor har dom felsökt och installerat ny utegivare m.m för att sen säga att ja.. är de varmt ute så stänger den av.

Jag känner att det är lite konstigt att ingen informerat om att vi kan få ett golv som pendlar beroende på värmen ute.. men jag kanske är för novis om detta också.

Iallafall, någon annan som har erfarenhet av elpatron? Är det de du har Leif?
 
Elpatron.... du har ju fjärrvärmen att ta värme ifrån å vem vill ha värme på köksgolvet på sommaren....
 
H Hallb skrev:
Nu har vi fått svar från vvs att vi behöver installera en elpatron i fjärrvärmecentralen om vi vill ha konstant värme eller styra det separat eftersom fjvc stänger av när det blir varmt ute.
Det borde väl gå att ändra inställningarna i fjärrvärmecentralen istället för att installera ännu fler prylar?

Jag tycker ni ska ta dit någon annan VVS'are med lite mer erfarenhet...
 
V Vector skrev:
Elpatron.... du har ju fjärrvärmen att ta värme ifrån å vem vill ha värme på köksgolvet på sommaren....
Mina frusna fötter vill ha det :rofl:
 
L Leif i Skåne skrev:
Det kan inte bli varm på golvvärme om inte Fjärrvärme centralen lägger ut minst 28˚C
Och det gör det inte om utetemperatur är över 12-15 grader, då är värmen ut från FVC stängd och hela systemet intar rumstemperatur och ett klinkergolv upplevs kallt!
Mina golv ligger på 27˚ året runt i uterummet.
Är det elpatron du har?
 
H Hallb skrev:
Är det elpatron du har?
Vad är det för skitsnack om att sätta in en EL-patron. Dessa rörisar är klart inkompitenta och vet NADA om värme och FJV. Ni har ju varmvatten så FJV tillverkar det och dom levererar alttid så det räcker att värma VV.
Som jag skrev förut , ta ett foto på insidan av FJV-skåpet så allt kommer med. Det behövs foto för att ge info om hur ni ska ställa in reglercentralen och få värme på golvet.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Vad är det för skitsnack om att sätta in en EL-patron. Dessa rörisar är klart inkompitenta och vet NADA om värme och FJV. Ni har ju varmvatten så FJV tillverkar det och dom levererar alttid så det räcker att värma VV.
Som jag skrev förut , ta ett foto på insidan av FJV-skåpet så allt kommer med. Det behövs foto för att ge info om hur ni ska ställa in reglercentralen och få värme på golvet.
 
  • Komplex installation med rör, cirkulationspump, värmesystemregulator och olika mätare i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
Vad är det för skitsnack om att sätta in en EL-patron. Dessa rörisar är klart inkompitenta och vet NADA om värme och FJV. Ni har ju varmvatten så FJV tillverkar det och dom levererar alttid så det räcker att värma VV.
Som jag skrev förut , ta ett foto på insidan av FJV-skåpet så allt kommer med. Det behövs foto för att ge info om hur ni ska ställa in reglercentralen och få värme på golvet.
Här kommer bild!
Stort tack för all hjälp ni ger.. (y)
 
Det står en beteckning ( syns inte , men kanske på lockets utsida ) på den svarta lådan med klockan nu lite långt ifrån, ta en närmare så det går att se alla rattar inställningar, sen kommer ni att få värme. PS har du någon manual till den.
 
Jonas Persson
J jonaserik skrev:
PS har du någon manual till den.
Är det inte manualen du ser direkt till vänster om klockan?
 
Titta i manualen hur du justerar kurvan så kan du få regulatorn att leverera värme trots att det är kallt ute.

Dock så blir hela systemet varmt och du har radiatorer i övriga delar av huset så det är ingen långsiktig lösning. Kan gå att få till det med termostater på alla radiatorer förutom shunten till golvvärmen
 
H Hallb skrev:
Nu har vi fått svar från vvs att vi behöver installera en elpatron i fjärrvärmecentralen om vi vill ha konstant värme eller styra det separat eftersom fjvc stänger av när det blir varmt ute.

I två veckor har dom felsökt och installerat ny utegivare m.m för att sen säga att ja.. är de varmt ute så stänger den av.

Jag känner att det är lite konstigt att ingen informerat om att vi kan få ett golv som pendlar beroende på värmen ute.. men jag kanske är för novis om detta också.

Iallafall, någon annan som har erfarenhet av elpatron? Är det de du har Leif?
Det var de jag sa i inlägg #44 :geek:



Jag har ett poolkit till min FV som lägger ut 40˚C det matar en slinga med brine til poolen som håller en grad mindre = 39˚C samtidigt matar den en likande golvvärme som din från LK. Mina golv håller 28˚ om jag vill året runt. Utan att någon värme till övriga huset.

När jag byggde min anläggning 2015 så fick jag förklara för VVS killen men han var snabbt med på noterna, och då jag drog och kopplade allt själv utom rören med FV de måste hårdlödas samt provtrycka i ett antal timmar.
Samtidigt drog jag 20mm pex som både kunde leverera varmt eller kallt vatten för att fylla poolen och barnbarnens minipool med 36˚ vatten.
 
Redigerat:
L Leif i Skåne skrev:
Det var de jag sa i inlägg #44 :geek:

[bild]

Jag har ett poolkit till min FV som lägger ut 40˚C det matar en slinga med brine til poolen som håller en grad mindre = 39˚C samtidigt matar den en likande golvvärme som din från LK. Mina golv håller 28˚ om jag vill året runt. Utan att någon värme till övriga huset.

När jag byggde min anläggning 2015 så fick jag förklara för VVS killen men han var snabbt med på noterna, och då jag drog och kopplade allt själv utom rören med FV de måste hårdlödas samt provtrycka i ett antal timmar.
Samtidigt drog jag 20mm pex som både kunde leverera varmt eller kallt vatten för att fylla poolen och barnbarnens minipool med 36˚ vatten.
Det var smart av dig! Vi vill ha pool i framtiden men har inte alls tänkt på det.

Nu har företaget sagt att dom ska kolla med en expert på elpatroner och återkomma. Vi har inte hört något än..

Anser du att det är förväntat av oss att vi ska veta att fjärrvärme innebär en pendlande värme?
Eller borde entreprenören informerat om detta när vi beställde golvvärme?
 
J Jeppson skrev:
Titta i manualen hur du justerar kurvan så kan du få regulatorn att leverera värme trots att det är kallt ute.

Dock så blir hela systemet varmt och du har radiatorer i övriga delar av huset så det är ingen långsiktig lösning. Kan gå att få till det med termostater på alla radiatorer förutom shunten till golvvärmen
Vi har radiatorer med termostater i hela huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.