Hej! Vi har köpt en tomt som har ett äldre parkslidebestånd 10-15 m bort från där vi ska bygga. Vi är inte så bekymrade men vill gärna börja arbeta bort det, folks rädsla för den här ihärdiga växten verkar ha spårat ut helt så trots att vi tycker den är vacker får den ryka. Ett par grannar har ett bestånd (ursprungligen i present från samma person som vårt) som de nästan fått ihjäl helt på tre säsonger med klippning och markduk. Så med andra ord: ryktet om växtens utomjordiska förmågor verkar överdrivna.

Vi började klippa ner vårt bestånd förra året och inget särskilt har hänt. Det kommer mycket skott nu under maj men inga utlöpare som drar iväg långt. Det jag främst funderar över nu är de tre stora rotklumparna på bilderna. De är välmående och skjuter rejälare skott än resten. Hur ska vi hantera dem? Gräva bort, salt, RoundUp (vi har äkta), bara klippa, osv.

Medveten om att jag ger mig in i ett potentiellt getingbo med det här ämnet, hoppas vi kan hålla diskussionen konstruktiv!
Nedklippt parkslide med synlig rotklump intill berg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nedklippt parkslidebestånd med stora rotklumpar intill en klippa, en gammal vattenkanna framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tomt med nedklippt parkslide vid sten och nyväxt grönska runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nedsågade skott av parkslide vid en stor rotklump framför en klippformation, med nya skott som spirar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
StaBen och 1 till
  • Laddar…
Låt grävarn gräva bort skiten och rensa noga.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Myrstacken
Diesel.... Mycket Diesel
 
  • Haha
  • Arg
  • Gilla
  • Wow
henric78 och 13 till
  • Laddar…
Det viktigaste är att ni inte råkar sprida den till andra lokaler med jordmassor.

Det lättaste är ju att bara fortsätta klippa ner den. Att sätta en massa skott tar mycket energi från den. Annars ser det ju ut att vara hyfsat lätt att gräva bort den.
 
  • Gilla
henric78 och 3 till
  • Laddar…
S
  • Gilla
  • Haha
ELindeman och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
S STB skrev:
Du kan läsa mitt dokument för att se några alternativ.
[länk]
Japp. Där kom det:D.
Oroväckande likt pensionärspolfuskbyggarna och stallet:p.

Står de isolerade med hälleberg runt om, kan de omöjligt emigrera och då kan "skiten" fortsätta att pryda sin plats.

Staffans
 
  • Haha
JanneJanne123
  • Laddar…
Ni har ju en klippa bakom, troligen under också, så det är fullt görbart att kräva bort huvuddelen. Alla små rottrådar får ni nog inte bort, men själva "moderroten" bör ni få bort utan större problem där tack vare den usla jordmånen.

Eller låta dem stå om ni gillar dem.
 
  • Gilla
henric78 och 4 till
  • Laddar…
S
V Viktorssons skrev:
Hej! Vi har köpt en tomt som har ett äldre parkslidebestånd 10-15 m bort från där vi ska bygga. Vi är inte så bekymrade men vill gärna börja arbeta bort det, folks rädsla för den här ihärdiga växten verkar ha spårat ut helt så trots att vi tycker den är vacker får den ryka. Ett par grannar har ett bestånd (ursprungligen i present från samma person som vårt) som de nästan fått ihjäl helt på tre säsonger med klippning och markduk. Så med andra ord: ryktet om växtens utomjordiska förmågor verkar överdrivna.

Vi började klippa ner vårt bestånd förra året och inget särskilt har hänt. Det kommer mycket skott nu under maj men inga utlöpare som drar iväg långt. Det jag främst funderar över nu är de tre stora rotklumparna på bilderna. De är välmående och skjuter rejälare skott än resten. Hur ska vi hantera dem? Gräva bort, salt, RoundUp (vi har äkta), bara klippa, osv.

Medveten om att jag ger mig in i ett potentiellt getingbo med det här ämnet, hoppas vi kan hålla diskussionen konstruktiv!
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Dynamit. Dynamit. En rejäl laddning. Att sedan kåken och omgivningen flyger i trasor är en bieffekt. Obs! Ett skämt av enklare slag.
 
  • Haha
Viktorssons och 3 till
  • Laddar…
Bara klippa, jag förstår inte heller allas skräck för denna växt. Jag har utrotat två bestånd på ca 4 år genom att klippa ner dem hela tiden.
 
  • Gilla
uuu och 6 till
  • Laddar…
S
G gusvo085 skrev:
Bara klippa, jag förstår inte heller allas skräck för denna växt. Jag har utrotat två bestånd på ca 4 år genom att klippa ner dem hela tiden.
Säg det till Shadowfire, vars namn du bör känna till om du läst om parkslide här på forumet.
 
  • Gilla
  • Haha
nihongo och 3 till
  • Laddar…
Excel
Gräv bort skiten helt och hållet när ni ändå håller på.
 
  • Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
Klippa, klippa och klippa kan nog hjälpa dig. Växten behöver få ner kraft till roten och när du envist klipper så försvagar du växten. Använder du roundup ska du främst använda det på hösten då växten drar ned extra mycket energi i roten för att kunna skjuta upp på nytt nästa vår. Vill du låta någon annan sköta jobbet då verkar grisar fungerar

https://www.dn.se/sverige/grisar-sattes-in-mot-invasiv-vaxt-sa-blev-resultatet/

Lycka till!
 
Staffans2000
Excel Excel skrev:
Gräv bort skiten helt och hållet när ni ändå håller på.
Eller låt den stå kvar i all sin prakt, till glädje för mången pollinatör. Det är ju inte för inte, de en gång planterades här.
Förutsatt att det är berg runt om.

Staffans
 
  • Gilla
uuu
  • Laddar…
Nej, det är en växt vi vill bli av med helt. Så börja inte säga att vissa plantor är okej. De ska bekämpas oavsett var de växer. Det finns bättre växter för insekterna.
 
  • Gilla
evertb och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är en växt vi vill bli av med helt. Så börja inte säga att vissa plantor är okej. De ska bekämpas oavsett var de växer. Det finns bättre växter för insekterna.
Varför det. Kan den inte sprida sig, kan den inte sprida sig. Den bits inte. Inte heller är den giftig eller använder ett grovt språkbruk.
Så vad är problemet?

Staffans
 
  • Gilla
uuu och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.