Vi håller på att renovera badrummet. Är ett hus från -79 med bjälklag i lättbetong. Vattenrör etc har tidigare kommit via golvet. Entreprenören har nu dragit upp nya vattenrör genom golvet. Det kommer byggas upp en låda på denna yta där för bla inbyggnadscistern. Dvs rören hamnar inom denna låda.

Jag noterade detta imorse och ifrågasatte valet från entrepenören som viftade bort det med att rören hamnar inom lådan och långt bort från avloppsbrunnen. I och med att man inte riktigt kan sådant här så accepterade jag förklaringen. Men när jag börjar läsa om det så verkar det galet och bryta mot rekommendationer från BKR/säkert vatten och något som skulle kunna leda till problem med försäkring vid eventuella problem i framtiden. Dessutom bör det varit relativt enkelt att bara dra rören längre bak så att de hamnar i väggen istället.

Vad säger ni? Ska jag tvinga entreprenören göra om? Borde inte var alltför mycket jobb för dem att göra om det i detta skede..
 
  • Renoveringsarbete i badrum med nya vattenrör genom golvet och isolering på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag jobbar som röris och jag hade dragit ut dom i väggen ja. Ej i golv.
 
  • Gilla
kjellinge och 4 till
  • Laddar…
fredriklundell95 fredriklundell95 skrev:
Jag jobbar som röris och jag hade dragit ut dom i väggen ja. Ej i golv.
Tack, mätte även avståndet mellan vägg och avloppet till toaletten och det är knappt 5cm innan all uppbyggnad är påbörjad så det följer väl inte heller reglerna? Tolkar jag reglerna rätt att det ska vara min 6cm till väggens tätskikt för att manschetten ska anslutas rätt?
 
  • Gilla
tank77 och 2 till
  • Laddar…
Är ej godkänt blir en avvikelse i protokollet som blir att du tar över ansvaret vid eventuella vattenskador i framtiden bara att göra om o göra rätt jobbar på LF
 
  • Gilla
OFP och 1 till
  • Laddar…
Gör ingen skillnad om dom kommer ut i väggen eller lådan ,hur kommer dom in i väggen jo genom golvet ,det viktiga är att det finns skvaller rör i lådan .
 
M MIKE THE HAMMER skrev:
Gör ingen skillnad om dom kommer ut i väggen eller lådan ,hur kommer dom in i väggen jo genom golvet ,det viktiga är att det finns skvaller rör i lådan .
Men rören borde väl ändå kunna komma upp inuti väggen istället för inuti lådan och därefter ut i lådan via väggen? Då skulle det inte bryta golvets tätskikt eller tänker jag fel?

Nu blir det ju problem med toalettens avlopp oavsett verkar det som..jag blir lite less på att behöva hålla koll på sådant här när man anlitar hantverkare..
 
  • Gilla
  • Ledsen
Maria T och 6 till
  • Laddar…
När det blir fuktskada så lär det ej bli vid toa avlopp pga 1cm det viktiga är att dom använt manschett
 
Om dom kommer upp i väggen eller lådan gör det samma hur du än vänder och vrider på det kommer dom upp från golvet
 
Och vad LF säger är idioti man ska inte använda dom
 
  • Haha
  • Wow
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Klart att det gör skillnad om rören kommer upp i väggen eller genom golvet. I det första fallet bryter rören inte tätskiktet i golvet och i det andra fallet gör de det. Den praktiska betydelsen kan dock diskuteras eftersom det inte ska förekomma fritt vatten i "lådan". Om det börjar rinna ur skvallerröret måste ju lådan öppnas oavsett.

Däremot skulle jag inte vara särskilt orolig över den saknade centimetern vid toalettavloppet. Men visst, det avviker från standard.
 
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Klart att det gör skillnad om rören kommer upp i väggen eller genom golvet. I det första fallet bryter rören inte tätskiktet i golvet och i det andra fallet gör de det. Den praktiska betydelsen kan dock diskuteras eftersom det inte ska förekomma fritt vatten i "lådan". Om det börjar rinna ur skvallerröret måste ju lådan öppnas oavsett.

Däremot skulle jag inte vara särskilt orolig över den saknade centimetern vid toalettavloppet. Men visst, det avviker från standard.
Tack men om jag förstår det rätt är det 6cm till tätskiktet? Det ska på OSB och gips och tätskikt så lär väl snarare bli 2cm kvar när det är klart..
 
Varför gör man inte rätt från början istället för att göra nån special lösning det är ju inte utan varför säkert vatten rekommendationer finns
Alla försäkrings bolag följer säker vatten och det måste minst utföras lika bra som säkert vatten rekommendationer för att din försäkring ska gälla fullt ut
 
  • Gilla
Luddis_1 och 3 till
  • Laddar…
D danne888 skrev:
Tack, mätte även avståndet mellan vägg och avloppet till toaletten och det är knappt 5cm innan all uppbyggnad är påbörjad så det följer väl inte heller reglerna? Tolkar jag reglerna rätt att det ska vara min 6cm till väggens tätskikt för att manschetten ska anslutas rätt?
5cm låter kanske lite tight ja. Finns excentriska stosar som kan korrigera några centimeter så du behöver inte bila upp något iaf men idealiskt är 12,5-15cm från färdig vägg till centrum avlopp. Men jag är nyfiken på pex rören i bild. Vart går dom och vad är dom till? Ska det bli någon fördelare nånstans i badrummet?
 
fredriklundell95 fredriklundell95 skrev:
5cm låter kanske lite tight ja. Finns excentriska stosar som kan korrigera några centimeter så du behöver inte bila upp något iaf men idealiskt är 12,5-15cm från färdig vägg till centrum avlopp. Men jag är nyfiken på pex rören i bild. Vart går dom och vad är dom till? Ska det bli någon fördelare nånstans i badrummet?
De ska gå till dusch, toalett och kommod. Fördelare kommer sitta i källaren om jag förstått det rätt. Syftet var att undvika inspektionslucka i badrummet
 
  • Gilla
nilssonmag
  • Laddar…
Düsseldorff
D danne888 skrev:
Tack men om jag förstår det rätt är det 6cm till tätskiktet? Det ska på OSB och gips och tätskikt så lär väl snarare bli 2cm kvar när det är klart..
Ah ok. Jag utgick från att det var mått från tätskikt. Låter lite tight. Ska det på kakel också? Vad säger byggarna om det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.