P
harry73 harry73 skrev:
Grannarna på skärgården kommer i alla fall knappast uppskatta att man förpestar det lilla sötvatten som finns i marken
Glyfosat bryts ner långsammare om det hamnar i vatten än det gör i övre jordlager, av någon anledning. Eftersom det transporteras lätt i vattnet innebär det att många vattenlevande organismer skadas och dör när glyfosat hamnar i vatten.
Glyfosat ska alltså användas sparsamt och bara där det hamnar i jord för att brytas ner efter att växtbekämpningen är klar.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det finns en faslig massa påståenden att hitta om man googlar. Men det finns väldigt lite belägg. Det finns ingen anledning för en växt att stanna under marken om den inte väntar på rätt förhållanden. Vissa växter är väldigt bra på det. Men jag har väldigt svårt att se varför parkslide skulle ”vila”.
Du har verkligen väldigt svårt att se något öht Daniel. Alla konkreta fakta viftar du bara bort utan att själv komma med några fakta el exempel själv fast du kräver det om och om igen av andra!
Du läser inte ens alla de fakta och kunskaper du får. Du har totalt fel i det mesta du påstår. Och att kommer med rent parkbänkssladder som att "det finns väldigt lite belägg", "det finns ingen anledning för den" och andra lika patetiskt okunniga skvallertantspåståenden. Ett typiskt nättroll som tjatigt häver ur sig sina åsikter som biblisk sanning och ignorerar allt som motsäger och bevisar det att vara fel.
Kunskapen om detta invasiva monster är på det hela taget mycket god och väl underbyggd. England har kommit mycket längre på alla plan i detta än Sverige.
Så behåll gärna dina åsikter för dig själv och läs på istället.
Kul för dig om du blev av med din ps så enkelt som du vill göra gällande. Men respektera att väldigt många har inte haft samma tur som du ...om du nu ens haft något. Börjar tvivla och ser bara trollande från dig
 
  • Gilla
ylven och 3 till
  • Laddar…
S Solvide skrev:
Du har verkligen väldigt svårt att se något öht Daniel. Alla konkreta fakta viftar du bara bort utan att själv komma med några fakta el exempel själv fast du kräver det om och om igen av andra!
Du läser inte ens alla de fakta och kunskaper du får. Du har totalt fel i det mesta du påstår. Och att kommer med rent parkbänkssladder som att "det finns väldigt lite belägg", "det finns ingen anledning för den" och andra lika patetiskt okunniga skvallertantspåståenden. Ett typiskt nättroll som tjatigt häver ur sig sina åsikter som biblisk sanning och ignorerar allt som motsäger och bevisar det att vara fel.
Kunskapen om detta invasiva monster är på det hela taget mycket god och väl underbyggd. England har kommit mycket längre på alla plan i detta än Sverige.
Så behåll gärna dina åsikter för dig själv och läs på istället.
Kul för dig om du blev av med din ps så enkelt som du vill göra gällande. Men respektera att väldigt många har inte haft samma tur som du ...om du nu ens haft något. Börjar tvivla och ser bara trollande från dig
England har också ett helt annat klimat än Sverige. Båda länder har haft växten ungefär lika länge, ändå är den ett större problem där. Värt att ha i åtanke.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Smörblomman1994 Smörblomman1994 skrev:
England har också ett helt annat klimat än Sverige. Båda länder har haft växten ungefär lika länge, ändå är den ett större problem där. Värt att ha i åtanke.
England och Sverige är inte SÅ olika som du vill göra gällande. Det finns många platser där miljö och väder är liknande. Och Sverige börjar också tyvärr komma ikapp England pga uppvärmningen. Men den största anledningen till "skillnaderna" är att problemet helt enkelt ignorerats och fått växa ifred. I Sverige har vi mycket mark som ägs kommunalt och statligt. Inte många har varken kunskap el vilja att dra upp huvudet ur sanden och sätta igång något som kommer att kosta dryga skattepengar. I England finns inte allemansrätt utan det mesta av marken är privatägd och ingen vill ha priblem på sin mark = ljudliga protester och många krav på åtgärd omgående.

Här hemma har jag gång på gång fått se med egna ögon hur ps rotknöl lagt sig RUNT en syrénplanta och sakta kramat livet ur syrénens rötter tills den står där totalt rotlös. Syrénplanta efter syrénplanta har fallit offer. Så jag förstår hur den först som ung kan gömma sig med andra växter. Och ju mer etablerad psplantan blir så tar den över och kväver och förgiftar allt annat omkring sig.
Jag har också sett hur ps brett ut sig på flera ställen med rekordfart på dumpningsplatser i skog och allmänningar runtom där jag bor, utmed vägar där det spillts från transporter och i lika den större grannkommunen då den har noll fiender och inga vilda djur här äter den. Ytterligare på en ort söderut har den fått fäste vid ett vattendrag. Den spred sig långväga utmed detta vattendrag efter en okunnig avverkning av ett mindre bestånd.
Ps är ett i högsta grad reellt och STORT problem i ungefär halva Sverige. Och det kryper sakta men säkert norröver!
 
Ja, den är definitivt ett problem när den får fäste i naturen. Men här handlar diskussionen till 99% om trädgårdar.
Det har inte presenterats några bevis som visar att jag har fel. Jag har läst forskning från England. Jag har grundläggande biologikunskaper. Så det är inget konstig med det jag läst.

Googlar du om elöverkänslighet så kommer du att hitta massor av ”bevis” men inget har lyckats visas vetenskapligt. En inte helt bra jämförelse, men just att bilden man får på nätet inte stämmer särskilt bra med verkligheten är lika.

Även hysterin i England är överdriven. Snacket om att den växer in i hus så fort den möjligheten stämmer inte. Men det finns ju ingen som har något att vinna på att vara motpol till hysterin.

Det bestånd som kvävde syrenen fick vara i fred va? Om du klippt ner det en gång i månaden skulle det blivit tvärtom.
 
  • Gilla
Smörblomman1994
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Det har inte presenterats några bevis som visar att jag har fel. Jag har läst forskning från England. Jag har grundläggande biologikunskaper. Så det är inget konstig med det jag läst.
Tyvärr har vi alla, jag själv inkluderad, en tendens att i sådana här diskussioner kräva mer av andra än oss själva. Istället för att bevisa att jag har rätt så kräver jag av andra att bevisa att jag har fel. Angående just den här diskussionen om parkslide och dess farlighet så bottnar det i åsikter. Det är ju till och med teoretiskt omöjligt att bevisa eller motbevisa att något är "ganska ofarligt" eftersom begreppet inte är väl definierat.

Daniel har inget bestånd på eller i närheten av sin egen bostad men försöker enligt egen uppgift bekämpa ett bestånd en längre bit bort. Hans bekämpning går till så att han kapar en gång i månaden. Tyvärr finns det uppenbarligen inga fotografier, mätningar eller dagbok över hur projektet framskrider. Själv gör han alltså ett ovetenskapligt experiment men kräver vetenskapliga bevis av andra.

Själv har jag författat ett dokument med mina åsikter, de flesta väl underbyggda, som jag hoppas många kan ha nytta av i bekämpningen av parksliden. http://bit.ly/parkslide
 
  • Gilla
Solvide och 2 till
  • Laddar…
Jag ber om bevis från dem som påstår att det finns bevis. Nej, jag har inte fotodokumenterat det beståndet från början. Jag har nog någon bild på det, men eftersom jag inte har någon före bild säger den inget om framgången. En anledning till att det saknas var att jag började rycka på våren. En annan orsak att det är så vanligt att folk identifierar var platser är.

Om det varit på eller i absolut närhet av min fastighet skulle det knappast gå sämre med bekämpningen.

Du är väldigt bra på att presentera dina åsikter som fakta. Bland annat att man måste rycka snabbt.
 
S
D Daniel 109 skrev:
Det har inte presenterats några bevis som visar att jag har fel.
D Daniel 109 skrev:
Jag ber om bevis från dem som påstår att det finns bevis.
Vem har påstått det?

D Daniel 109 skrev:
Du är väldigt bra på att presentera dina åsikter som fakta. Bland annat att man måste rycka snabbt.
Jag har i ca ett år haft denna mening i mitt dokument: "Inga vetenskapliga studier har gjorts om hur ofta man bör kapa eller om det är effektivare att rycka för att försöka få med lite rötter.". Därefter redovisar jag SLUs åsikter.
Jag skulle nog inte kasta sten i glashus om jag var du.
 
Redigerat:
Jag får erkänna att jag inte håller koll på uppdateringarna i ditt dokument.
 
  • Gilla
  • Haha
fiskbuggaren och 1 till
  • Laddar…
N nallepu skrev:
Har inte parkslide på min tomt men vet att det finns några platser i Stockholms skärgård som har stora bestånd på över hundra kvadratmeter. Funderar på om man kan smyga ner till stranden på kvällen och skära av några stänger som visst ska vara ihåliga och hälla ner lite bensin eller annan lösningsmedel?
Det finns ett medel som heter stubveck som tar död på stubbar när man sågat ner träd. Någon som testat var Parkslide tycker om stubbveck?
Bensin funkade inte åt mig, inte diesel heller , eller thinner, testade en massa olika kemikalier, även round up men där gjorde jag nog fel att ha på det under tillväxtsäsongen...provade att elda upp i grillen men det brann inget vidare och det slog ut blad i resterna efter några dagar....grävmaskinen gjorde dock susen ...
 
Mina föräldrar planterade tom in parkslide på den fastighet jag idag bebor. Men detta måste varit på 1960-talet och då kallades den för "vildsyren". Men den har hållit sig väldigt lugn och fin i dryga 50 år och knappt förökat sig alls men iom att jag börjat röja lite sly så har den förökat sig. Inget allvarligt i sig men jag ska ta mig an växten inom närmaste året. Den växer dessutom på behörigt avstånd från byggnader. Dessutom är det gammal strandmark så det växer bara sly rent allmänt på marken. Strandmark ner till Kalmarsund. Men jag vet fler i området som har parkslide på sina fastigheter och hur de fått in den är för mig okänt. Troligen inplanterad på 30-, 40- eller 50-talet. Hela området var Kalmarsund innan sista istiden gjorde området beboeligt.
 
Öland4ever Öland4ever skrev:
Mina föräldrar planterade tom in parkslide på den fastighet jag idag bebor. Men detta måste varit på 1960-talet och då kallades den för "vildsyren". Men den har hållit sig väldigt lugn och fin i dryga 50 år och knappt förökat sig alls men iom att jag börjat röja lite sly så har den förökat sig. Inget allvarligt i sig men jag ska ta mig an växten inom närmaste året. Den växer dessutom på behörigt avstånd från byggnader. Dessutom är det gammal strandmark så det växer bara sly rent allmänt på marken. Strandmark ner till Kalmarsund. Men jag vet fler i området som har parkslide på sina fastigheter och hur de fått in den är för mig okänt. Troligen inplanterad på 30-, 40- eller 50-talet. Hela området var Kalmarsund innan sista istiden gjorde området beboeligt.
Öland är kalkrikt. Den verkar inte gilla det. För vissa har har den inte velat överleva ens. Andra har haft jättelätt att få bort den utan varken långdragna eller krångliga procedurer. Åter andra har fått en mindre reaktion som du. Jag har dock inte hört någon som haft samma ohyggliga problem som kan förekomma på fastlandet. Vet du?
Jag håller tummarna för att du inte får någon större reaktion än hittklls när du nu ska angripa den
 
Tobzter Tobzter skrev:
De är väl de ja försöker säga. Alla vet inte va de är för växt.. Hade ja inte hängt här så skulle ja inte haft en anning om va de är
Har detta på min tomt .långt från huset.
Men inget ja bryr mig om rycker bort dom lite då då.
Det beror nog på i vilken växtzon man är hur stort problemet blir. En kille i Umeå frågade i ett trädgårdsforum hur han skulle få mer liv i sin parkslide. Andra har faktiskt få gräva bort precis hela sin trädgård åtskilliga meters djup efter skador på huset.
Det är givet att man oroas av något som förs på lista efter lista över invasiva arter som ska tas bort. Hur bindande listan är i skrivande stund blir ju i sammanhanget en administrativ fråga.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
E enlitenvilla skrev:
Hej!

Vi köpte hus i augusti förra året, flyttade in i november. Varken på visningen, när vi träffade säljaren eller vid inflytt fanns det några tecken på parkslide, men nu senaste veckan har det kommit upp säkert 40-50 snabbväxande skott som ser ut som just detta. De växer längs med ca 6-7m fasad och en bit ut på gräsmattan, vilket ju tyder på ett välutvecklat rotsystem som knappast uppkommit de senaste 8 månaderna. Vi tror därför att säljaren undanhållit den här informationen medvetet, och ryckt skotten allt eftersom de kommit upp för att inget skulle märkas.

Kan någon här bekräfta (eller ännu hellre dementera :)) att detta är parkslide? Vi är väl egentligen 99% säkra redan, men vill gärna höra det från någon oberoende innan vi jagar säljaren om dolt fel...
Hej enlitenvilla
Vi har precis samma situation som dig. Har du kontaktat med saljaren nu? Sa hen nagot speciellt?

Vi tanker att beratta till saljaren, inte svalja det net Sa har.

Kanns att vi blir lurade
 
Lev mot soljus Lev mot soljus skrev:
Hej enlitenvilla
Vi har precis samma situation som dig. Har du kontaktat med saljaren nu? Sa hen nagot speciellt?

Vi tanker att beratta till saljaren, inte svalja det net Sa har.

Kanns att vi blir lurade
Det är ju en intressant fråga men som inte har något svar... Har tagits upp här från ett lagligt perspektiv: https://lawline.se/answers/kan-parkslide-utgora-fel-pa-fastighet

Generellt tror jag det blir svårt att anse det som ett "dolt fel" och egentligen ställa krav mot säljaren om inte Parksliden faktiskt orsakat något fel (sprickor, avloppsrör, etc.) eftersom Parksliden som sådan inte orsakar något "fel" på fastigheten. Docj kanske man kan hävda att vetskapen om Parkslide säker fastighetens värde och att man därför betalt för mycket för fastigheten ovetandes om att Parksliden fanns där.
Har då säljaren medvetet avlägsnat synliga delar av Parksliden i syfte att dölja det kan det ju finnas orsak till en justering av priset, alternativt häva avtalet men det lär bli svårt att bevisa att säljaren gjort det med ont uppsåt... Säljaren kanske tyckte att den var ful men inte visste att den var invasiv och då finns inget "ont uppsåt" förstås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.