L Lund skrev:
Någon som vet om Nest Thermostat fungerar med Nibe F730. Skulle gärna få in en sån, mest av estetiska skäl :D

[bild]
Jag har F470 med Nest termostater i alla rum. Funkar fint.
 
C cyper skrev:
Jag har F470 med Nest termostater i alla rum. Funkar fint.
Wow grymt! Kan bara inte förstå hur det fungerar. Är det via WiFi? Ersätter det väggtermostaten och hur får man dom att lira ihop? Krävs ström till termostaten?

Stomresning igår på nya huset och möte med elektrikern inom kort så bra att veta vad jag ska tänka på. Om du orkar med mina frågor :D
 
Redigerat:
Hej, jag har bara bytt ut mina vanliga 24v termostater. Se koppling. Så det är ju egentligen bara på/av av värmen. Sen styr du allt med en app.
 
  • En öppen Nest-termostat med tydliga märkningar för anslutna kablar som visar installationen för styrning via app.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C cyper skrev:
Hej, jag har bara bytt ut mina vanliga 24v termostater. Se koppling. Så det är ju egentligen bara på/av av värmen. Sen styr du allt med en app.
Så du kan inte höja/sänka värmen med den?
 

Bästa svaret

L Lund skrev:
Så du kan inte höja/sänka värmen med den?
Jodå, det funkar fint. Höja o sänka är inga problem. Men rent tekniskt är det precis som andra simpla termostater. Nest har ju mer potential med AC etc. Se video för hur du kontrollerar den.
 
  • Gilla
Hamahang och 2 till
  • Laddar…
C cyper skrev:
Jodå, det funkar fint. Höja o sänka är inga problem. Men rent tekniskt är det precis som andra simpla termostater. Nest har ju mer potential med AC etc. Se video för hur du kontrollerar den.
Aha, okej. Tack för videon :D

Helt ärligt vill jag bara ha den för att den är så sjukt snygg och att man så snyggt sätt och kan ändra temperaturen. Mer smart logik finns det ju gott om i andra lösningar.
 
L Lund skrev:
Aha, okej. Tack för videon :D

Helt ärligt vill jag bara ha den för att den är så sjukt snygg och att man så snyggt sätt och kan ändra temperaturen. Mer smart logik finns det ju gott om i andra lösningar.
Samma här. Interaktionen är grym. Sen att appen är så enkel och bra överblick för hela huset.
 
  • Gilla
Hamahang och 1 till
  • Laddar…
C cyper skrev:
Hej, jag har bara bytt ut mina vanliga 24v termostater. Se koppling. Så det är ju egentligen bara på/av av värmen. Sen styr du allt med en app.
hej

jag kopplade enligt ditt schema men den säger att ström saknas till rh

råd ?

tack på förhand
 
Hej!

Rh ska du inte behöva. Blå på Rc så bör de funka.
Swefor Swefor skrev:
hej

jag kopplade enligt ditt schema men den säger att ström saknas till rh

råd ?

tack på förhand
 
Hej igen

tyvärr samma, ström saknas på rh säger den. Det som finns i bakändan är thermotech golvvärme och det är den trådbundna termostaten jag vill ersätta.Kopplat precis som bilden här i tråden. Den vita skall den inte alls användas?

tack på förhand

Patrik
 
Konstigt. Jag har precis samma. thermotech golvvärme. Kan ju vara så att de växlat färgerna på sladdarna i thermoboxen. Kan du jämföra med de gamla termostaterna? Hur sitter sladdarna där och är det samma på alla termostater i huset?


Swefor Swefor skrev:
Hej igen

tyvärr samma, ström saknas på rh säger den. Det som finns i bakändan är thermotech golvvärme och det är den trådbundna termostaten jag vill ersätta.Kopplat precis som bilden här i tråden. Den vita skall den inte alls användas?

tack på förhand

Patrik
 
Kan ju vara att färgerna ljuger. Så här ser kopplingen ut i appen.


C cyper skrev:
Konstigt. Jag har precis samma. thermotech golvvärme. Kan ju vara så att de växlat färgerna på sladdarna i thermoboxen. Kan du jämföra med de gamla termostaterna? Hur sitter sladdarna där och är det samma på alla termostater i huset?
 
  • Skärmdump av en app som visar kopplingsschemat för en Nest Learning Thermostat, 3:e generationen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C cyper skrev:
Konstigt. Jag har precis samma. thermotech golvvärme. Kan ju vara så att de växlat färgerna på sladdarna i thermoboxen. Kan du jämföra med de gamla termostaterna? Hur sitter sladdarna där och är det samma på alla termostater i huset?
C cyper skrev:
Konstigt. Jag har precis samma. thermotech golvvärme. Kan ju vara så att de växlat färgerna på sladdarna i thermoboxen. Kan du jämföra med de gamla termostaterna? Hur sitter sladdarna där och är det samma på alla termostater i huset?
Hej,


Hej,

Du nämner att du har thermotech golvvärme. Jag har också thermotech vattenburen golvvärme. Jag fundera på att köpa Nest thermostat och vad jag kan förstå från dina kommentarer är det alltså kompatibelt.

Kablarna som finns i mitt system är det sedvanliga L24, N24, L24out. Har du detsamma, och kan du lägga upp en skiss på vilken kabel som motsvarar bokstäverna i Nest?

Vh
Sadik
 
Hej fick du den att funka jag vill också ha en sån och har samma värmepump... Men hittar tyvärr inte kopplingar som du har hittat detta är mitt, inga bokstäver eller så bara 1.2.3.4....
 
  • Öppen väggtermostat med märkta anslutningar 1, 2, 3, 4 och kopplade kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen värmepumpspanel med numrerade ledningar anslutna till en elektronikmodul.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.