Det är fortfarande ingen av de "rörisar"? som skriver här, som kan svara vad de skulle vilja ha i lön, om de inte skall ta ut de så vanligen förekommande överpriser som är på material.
Om jag köper material på Hornbach, eller Rinkaby, och rörläggaren använder samma fabrikat mm, så är rörisens priser högre, trots att denna troligen har rabatt som ger priser lägre än vad jag kan köpa för?
Finns det NÅGON rakryggad rörläggare här i landet???
mvh
greenbay
 
Har haft en del restjobb i samband med min bergvärmeinstallation.
Har varit nya rörisar varje gång.
Gången har varit att första har de kommit och kollat vad som ska göras
sen har de åkt och köpt metarial och sen har de gjort jobbet och i vissa fall åkt och köpt material en gång till.
Finns ju inget incitament idag som talar för att rörisarna ska ta mindre betalt för vare sig tid eller material så länge de kan välja och vraka mellan jobben. I många fall tjänar de inte så himla mycket på materialet själva utan det är ahlsell och liknade som tar betalt så det heter duga. Tror att de ligger på typ dubbla priserna mot tex rinkaby. Och visst kostar tillgänglighet. Inte ens rörisarna har råd att ligga på lager med en massa dyra delar.

Det enda man själv kan göra är att dra igång en firma motsvarande ahlsell med låga materialpriser och se till att alltid bjuda på grymma frukostar och jävligt gott fika och en och annan jullunch så kommer materialpriserna ute hos kund automatiskt att sjunka:).
 
Det är nog inte ens säkert att skuttarna har så höga rabatter hos ahlsell mfl. Men frukostarna är nog goda ; ). Det går bra att gå in och kolla på t ex avropa.nu om ni vill se vad ramavtalskunderna inom stat och kommun får för rabatt hos Ahlsell. Sedan är det bara att ladda ned prislistan på webben och räkna.

Greenbay med flera. Jag tror inte det tonläge ni använder gynnar forumet. Jag tror inte heller att det är så intressant att få reda på vad de vill ha i lön, snarare i så fall vad de faktiskt tjänar, hur mycket de debiterar av sin arbetstid och vart resten av pengarna de får in i firman går.

Rörisarna brukar inte direkt dyka upp på listan över de 100-rikaste i min kommun.
 
  • Gilla
Lassiter
  • Laddar…
gravedigger skrev:
Rörisarna brukar inte direkt dyka upp på listan över de 100-rikaste i min kommun.
Ägarna till lite större firmor ligger nog inte så himla illa till.
Jag snackade med ägaren till en bergvärmefirma lite om fasta kostnader och rörliga kostnader för firman och när vi pratade om löneläget så sa han att den som tjänade minst hos honom låg under trettio. Han som låg under var den som gjorde grovjobbet dvs slangsatte röret, skötte grävningen och hål i grundmur. Så rörisarna hos honom ligger på minst 30000 i månaden. De arbetar i och för sig övertid när det behövs måndag till torsdag men är å andra sidan alltid lediga fredag till söndag.

En av hans rörisar var före detta byggare/snickare och hade nyligen skolat om då han både tjänade mer och jobbade mindre.

Nu är kanske inte den överhettade bergvärmesektorns rörisar representativa för övriga rörisar men jag studsade.
 
Jag är inte röris, men jobbar på en grossistfirma som bl.a. säljer en del installationmateriel för nätverk. Jag kan försäkra dig om att de installatörer som vill ha tre vägguttag förmodligen hittar våra uttag billigare i en lågprisbutik, dit vi sålt en pall, men där kan han inte få dem på tre minuter, det faktureras inte utan måste betalas direkt och kvitton skall sparas.

Självklart kan du som kund säkert välja att låta din anlitade röris spendera dyrbar tid med att leta perkeringsplatser på lågprisvaruhus, stå i kassaköer och därtill förskottera dem för materialet så att de inte behöver ligga ute med en massa pengar. Jag tror det blir många timmar á en massa pengar som går upp i rök då.

Självklart kan du också köpa hem material till dem, men fattas det få en skruv, eller att du har köpt fel gänga så kommer de säkert stå där med armarna i kors och debitera dig tid tills du har stressat ut på stan och köpt vad du skall ha. Och spricker en slang, så får du ordna garantierna bäst du vill.

Jag är också rätt övertygad om att rörisarna jobbar snabbare med material och produkter de är väl förtrogna med. Att ena dagen ha saker från Jula, nästa dag från ÖB, en tredje dag från Rusta och så vidare kan vara nog så påfrestande i längden.

Vill man få kontroll på kostnaderna så kan man ju alltid fråga efter en materialprislista innan man tar i hand.

Och uppmuntra era barn att bli rörmokare, det är tydligen ett välbetalt yrke.
 
  • Gilla
Lassiter
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Eftersom ingen hantverkare vill gå i svaromål på min tidigare fråga så ställer jag en ny:

Om man för att förenkla (?) för kunden sålde materialet till "rinkabyrörpriser" och istället gjorde som alla andra konsulter och tog ut ett timpris som motsvarande kostnaden för att driva verksamheten - vad skulle då timpriset vara på en röris?

Hur många timmar jobbar en röris per månad (debiterbar tid)?
Hur mycket extra tjänas på material utöver rinkabyrörpriserna?
Då går jag i svaromål:
Debiterbar tid, ja det beror helt och hållet på hur stort företaget är.
En stor och effektiv firma kan förmodligen komma upp till 6-7 timmar per dag debiterbar tid.
Men, den debiterbara tiden skall betala arbetsledare, ekonomi osv.

Själv, om jag skall jobba max 40 timmar per vecka, blir min debiterbara tid ca 5 timmar per dag.
Resten går åt till bokföring och andra administrativa göromål.

Jag behöver omsätta ca 1 mille per år för att gå runt och få en någorlunda lön samt semester.

Om jag skulle sälja material till rent netto, dvs utan påslag behöver jag debitera nånstans runt 1000-1500/timma + moms.

Saker och ting är väldigt enkla, det finns inga hantverkare som "överdebiterar" då de snabbt försvinner från marknaden.
Jag har samma rätt att ha en hyffsad lön som du, rätt till semester osv.
För att kunna få detta, så måste man debitera en viss summa pengar, dvs, mindre material avans= högre timpenning osv.

Att sedan vissa entreprenörer inte håller sig till avtalade priser, det är naturligtvis förkastligt.

Beträffande "garantier" osv, en hantverkare får som regel inte ut nån form av ersättning för arbetstiden, då leverantörer/tillverkare mfl enbart lämnar produktgaranti.
Att då installera av kunden tillhandahållen utrustning kan skapa problem om utrustningen går sönder.
Som näringsidkare är jag skyldig att följa både konsumenttjänstlagen och konsumentköplagen, vilket kan skapa vissa problem vid en ev reklamation.
Många entreprenörer vill inte ha dessa problem, utan tackar följdaktligen nej till dessa jobb.

Mvh
Tomas Larsson
 
  • Gilla
Lassiter
  • Laddar…
TLEC skrev:
Då går jag i svaromål:
Debiterbar tid, ja det beror helt och hållet på hur stort företaget är.
En stor och effektiv firma kan förmodligen komma upp till 6-7 timmar per dag debiterbar tid.
Men, den debiterbara tiden skall betala arbetsledare, ekonomi osv.

Själv, om jag skall jobba max 40 timmar per vecka, blir min debiterbara tid ca 5 timmar per dag.
Resten går åt till bokföring och andra administrativa göromål.

Jag behöver omsätta ca 1 mille per år för att gå runt och få en någorlunda lön samt semester.

Om jag skulle sälja material till rent netto, dvs utan påslag behöver jag debitera nånstans runt 1000-1500/timma + moms.

Saker och ting är väldigt enkla, det finns inga hantverkare som "överdebiterar" då de snabbt försvinner från marknaden.
Jag har samma rätt att ha en hyffsad lön som du, rätt till semester osv.
För att kunna få detta, så måste man debitera en viss summa pengar, dvs, mindre material avans= högre timpenning osv.


Mvh
Tomas Larsson
Tack för ditt svar Tomas.

62,5% debiteringsgrad (5h per dag, jag har för mig att ett manår är drygt 1600h) a 1000sek (ex moms) blir precis din miljon per år.

Hur mycket material köper ett enmansföretag per år? Vad ger tex ett 10% påslag på dina nettopriser?

Du behöver inte förklara för mig att pengarna måste in på ett eller annat sätt, jag har provat både gungor och karusell.... det jag försöker säga är att jag hellre betalar dig 1000sek per timme än att du har ett 100% påslag på materialet. Det blir varken dyrare eller billigare men det känns bättre för mig som kund (och det verkar det inte bara vara jag som tycker?).

Detta är ju förstås ett oerhört förenklat räkneexempel men nog är det väl så att ett borde gå att driva företaget mer effektivt? Två gubbar borde inte ge dubbel administration - du kan öka debiteringsgraden, njuta av en ökad vinst eller nyttja det till att sänka priset, få fler kunder och anställa en gubbe till.... Det kanske faktiskt inte ska gå att driva rörverksamhet i enmansregi? Häpp! ;) Fast siffrorna indikerar väl att det borde gå rätt bra...

Vi kunder är förbannade för att hantverkare SER UT att ta hutlöst betalt - varför verkar motståndet vara så stort mot att tänka lite utan för fyrkanten för att kunden ska få en annan upplevelse av verkligheten?
 
Hmpf, tappade allt jag skrev, så jag får börja om igen.

Materialinköp osv beror helt och hållet på vad man gör.
Men om man tittar på enklare jobb samt service, då täcker inte 10% kostnaderna för att beställa, hämta och fakturera materialet, snarare runt 20% för att gå jämt ut, men och det är viktigt att komma ihåg, det är väldigt beroende på varans kostnad, kapitalvaror behöver "mindre påslag" än småpryttlar, av naturliga skäl.
följdaktligen pratar vi om kanske 100% på kopplingar o dyl men "bara" 5-20% på kapitalvaror som värmepumpar och liknande.
Allt beror på vilka typer av jobb man gör, samt typen av kund.

Det är definitivt ingen hemlighet att det man förlorar på den ena kundtypen tar man hem på den andra. Alla företag gör på detta sättet.
T.ex biltillverkare som Volvo, säljer bilar i ex.vis Danmark till halva priset jämfört med Sverige, pga skatterna.

Att debitera en hög timmkostnad och sälja materialet netto, får dock nog de flesta kunderna att slå bakut, de flest kunder tittar trots allt ppå de enskilda posterna.
Det är bara Advokater, konsulter och läkare som kan debitera över tusenlappen, frågan jag ställer mig är dock när det gäller dessa, varför kan de debitera högre än mig, mina fasta driftskostnader är sannolikt betydligt högre än deras.

Personligen kör jag mycket med fasta priser, utan material, då väldigt många trots allt står för materialet själv, (dock inte helt utan protester). Det kräver dock att jobben är noga definerade, och allt utanför definitionen är extra.

Problemet är att vi har en moment 22 situation, du som kund vill ha det "gratis", och jag vill tjäna pengar.

Problemet är att få kunderna att förstå att merparten av fakturan faktiskt inte hamnar i fickan, utan snarare går till "staten" mfl aktörer, samt, att jag trotts allt måste ha ett ändamånsenligt, trafiksäkert och bekvämt fordon, jag måste ha arbetskläder och skyddsutrustning, jag måste anlita revisor, med jämna mellarum införskaffa nya verktyg, betala avgifter till SWEDAC, kallibrering etc.

Det är ju faktiskt rätt ointressant huruvida jag har materialavans och "lagom" timmdebitering eller inte, kontentan är att jag måste debitera en viss summa pengar per år oavsett vilket.

Nåväl, Beträffande "två gubbar" är det inte så enkelt, med en anställd, reduceras min debiterbara tid med ca 50%, då det krävs arbetsledning och administration.
Vid fem anställda, ungefär är det lönsamt, då de "betalar" min lön.
Vid nånstans runt 7-10 anställda (väldigt mycket beroende på vilken typ av jobb man gör) krävs det en administrativ personal, som hanterar kontorsarbetet, vid runt 10 anställda krävs en arbetsledare till.
Kontentan är inga anställda eller väldigt många.

Jag vet inte hur man skall göra för att få alla nöjda, det är tror jag en omöjlighet i dagens läge.
Personligen tror jag på iden att ta rätt betalt för både arbetstid och material, så man kan (har råd att) ge kunden den support han/hon behöver, alternativet är att införa ett "svindyrt" supportnummer dit kunden kan ringa om problem uppstår och ta betalt för offerter, och dit vill jag inte komma.


Nåväl det blev mycket i kväll

Mvh
Tomas Larsson
 
Nu ska vi titta lite närmare på siffror eftersom jag är ekonom och jobbar med analyser dagligen...

Märkligt att snickare kan överleva på en timpenning på ca 250-350/tim . De har ju också bil, verktyg osv och levererar sällan en massa material som framförallt rörmolkare och elektriker gör.

Din angivna summa på 1000-1500 + moms Ligger på dubbla nivån gentemot erfarna högkvalitativa datakonsulter som gladeligen plockar ut 30 000 i månadslön i sina bolag och helt klart i nivå med en större märkesbilverkstad i StorStockholm och de har garanterat större kostnader än ett enmansföretag för lokaler, verktyg, utbildning osv.

Låter som om du har väldigt höga lönekrav eller räknar på något konstigt sätt på dina kostnader...Antagligen så har du mycket fin och dyr firmabil som du byter ofta och slukar kostnader och som du använder privat till ganska stor del eller hur har du kommit fram till att du skulle behöva 1000-1500+ moms?

3 tim adm/dag låter som mycket ineffektivitet i ett enmansbolag... Ja jag har själv drivit AB och min fru driver butik nu. Har testat att både leja ut adm och sköta den själv så jag vet ganska väl vad det innebär. Sen att du kanske lägger in resor mm i dessa tre timmar som du inte kan debitera då börjar det bli lite mer normalt men fortfarande högt.

Säg att det på ett år är ca 1600 möjliga arbetstimmar efter semester, röda dagar osv. Säg då att du kan debitera 5 tim/dag som du säger då du väl jobbar (Jag vet inga egenföretagare som bara jobbar 40tim/vecka men det är en annan femma) så blir det 1000 tim/år debiterade med ett timpris på 1000kr + moms så har du dina 1 milj men med 1500+ moms så har du 1,5 milj.

Låt oss göra ett enkelt räkneexempel där naturligtvis alla kostnader är ex moms
Anta att firmabilen (VW Caddy -T5) kostar 30-40 kr/mil och rullar kanske 5000 mil/år så blir den 150 000-200 000kr/år (Ja jag jobbar på fd VAG och har kollat siffrorna med VW lastbilar avdelningar hos oss och kollat på leasingavgift + fullserviceavtal+ bränsle+skatt osv...då hamnar du ungefär där med en enklare verkstadsinredning osv) Ja och egentligen så är ju inte alla dessa 5000mil arbetsmil eller hur? Men låt oss räkna på det i alla fall, hantverkare verkar ju tycka att man ska ha en "andrabil gratis" även om den bara har framsäte och skåp och syns ofta på ungarnas fotbollsträning osv....Vi andra får ju betala med privata skattade pengar för denna mindre andrabil som vi skjutsar ungarna med..

Så hyfsad firmabil typ VW T5 med 5000 mil/år som friman ska betala
Löpande verktygsinköp /år kanske 50 000kr/år+moms
Deklarationshjälp 8000kr/år+moms
Bankkostnader, internet och telefon 35 000kr/år+moms
Lokalkostnader har du antagligen inte några som många enmansbolag men säg att du hyr lite förråd och ett enkelt kontor med el 80000/år+moms
Direkta kostnader för Utbildningar 10000kr/år+moms
Räntor fast dom egentligen ligger mycket i bilen men ändå vi kan kalla det startkostander som du lånar till, registrera firmanamn, köper in grunduppsättning av alla verktyg osv dock ej firmabilen. Kostnad kanske 300000 totalt, räntan på det 15000kr/år. Dom här grejorna du just köpte in för 300000 avskrivs/förbrukas på kanske 5/år =300000/5= 60000kr/år+moms
Säg sen att det är lite småförbrukningsartiklar som det är svårt att debitera för, tejp, lin, skruv osv för 12000/år+moms
Företagsförsäkring 10000/år+moms

Sen lägger vi till 20000kr/år+moms för svinn och saker du själv råkar ha sönder.

200000
50000
8000
35000
80000
10000
15000
60000
12000
10000
20000
Totalt ca 500 000 kr/år.
Då har du 500 000 kvar till lön med en timkostnad på 1000kr/tim. Det ger nästan 38000kr/mån och dessutom gratis nästan ny andrabil för att skjutsa ungarna till dagis och fotbollsträning!

Med en timkostnad på 1500kr/tim har du med samma kostnadsstruktur som ovan 63000kr/mån och dessutom gratis andrabil för att skjutsa ungarna till dagis och fotbollsträning!

Faan vad bra betalt du vill ha som rörmokare tydligen! Räknar vi dessutom bort företagslokalen/garaget och antar att du har det hemma så ökar månadslönen med 5000kr/mån.

Då har jag antagligen räknat ganska högt på kostnaderna eftersom många svenska snickare kan klara sig på ca 300+ moms och ändå ha fin firmabil och många verktyg och gå utbildningar som en rörmokare osv

Jämför du då med en direktör eller statsråd så har de dessutom ofta studielån att betala av på varje månad och en andrabil att hålla vid liv med sina privata skattade pengar. Sen att du enkelt kan göra bytjobb med grannhantverkaren gynnar dig också gentemot en svensson så att säga

Så jag skulle säga att när du säger att du skulle behöva få 1000-1500kr/tim för att få vettig lön eftersom du bara jobbar 40 tim/vecka och tar 5v semester osv.... så tolkar jag det som att du menar en lön på 40000-75000kr/mån vilket person som ej är hantverkare skulle ha för att motsvara det du begär.

Skulle jag göra ett verkligt exempel som jag personligen tror att det egentligen ligger till i dessa överhettade byggtider, så är ditt garage ditt kontor/lager, du jobbar för glatta livet (minst 50-60 tim/vecka, bokföringen lejer du bort för dyra pengar eller sköter på nätterna), din fru är vansinnig eftersom du aldrig är hemma och hon får sköta hela ruljansen med dagis/skola/hem/mat osv, och du debiterar ändå bara ut 6/tim dag, fikar hos grossisten ganska ofta, är ganska dålig på att planera och åker många extraresor till grossisten i stället för att beställa materialet till arbetsplatsen direkt, jobbar lite svart vid behov eftersom så många ändå frågar, tar betalt för bilkostnad av alla kunder även om dom ligger på vägen till varandra, lägger på 100% på dina inköpspriser på materialt, har en timkostnad på 400kr+moms, gör dåliga bilaffärer och sätter onödigt mycket utrustning på bilen, tycker att du har rätt att använda firmabilen privat, tar ut en lön på 25000-30000 före skatt/år, kompletterar med ett par tusen svart i månaden, har förbannade kunder eftersom du knappt hör av dig eftersom du har så mycket att göra, tycker det äör jobigt att det hela tiden ringer i telefonen, har förbannade hantverkskollegor i andra yrken eftersom dom får vänta på dig eller att du inte tycks ha tid att städa efter dig, tar lång tid på dig att skicka iväg räkningarna till dina kunder och tycker att du aldrig har några pengar, begynnande magsår/hjärtinfarkt och risk för skilsmässa anas i framtiden och rik lär du knappast heller bli utan pengarna flyter iväg utan att du har vidare kontroll på detta i företaget eftersom du höftar till med priser utan att egentligen räkna igenom vad jobb ska kosta i detalj, glömmer bort att pensionsspara, har ingen aning om vad deklarationskillen gör utan du säger bara att du vill betala så lite skatt som möjligt osv. Tycker att du betalar in en massa j*la pengar i skatt fastän mycket egentligen är moms.

Men det var som sagt MIN högst personliga bild och erfarenheter av hantverkare i allmänhet och rörkrökare i synnerhet...
 
Ett annat litet tillägg. Halveras din debiterbara tid pga att du anställer EN person så har du definitivt anställt fel person som tydligen är fullständigt inkompetent och ren idiot som dessutm stjäl från dig! Eller så är du otroligt ineffektiv och klantig eller helt enkelt dålig på att räkna/sköta papper. Kom igen så himla mycket svårare är det inte att hantera en anställd, Vi har två anställda på deltid i min frus firma och det är så klart lite mer jobb men att påstå att du som enmansföretagare med EN anställd bara skulle ha tid att debitera 2,5tim/dag pga administration för resten av tiden är ju rent löjeväckande eller otroligt avslöjande om din administrativa kapacitet om det nu är sant!
 
Skogstomten

Ditt inlägg, oavsett om du är ekonom eller inte bevittnar en total okunskap.

3 timmar adm/dag: Det är inte enbart bokföring och fakturering det handlar om, det är den enkla biten, trots allt.
Snarare är det så att det tillkommer en mängd andra göromål såsom:
Kontrollrapporter skall skrivas.
Köldmediaförbrukning skall bokföras.
Verktyg skall kontrolleras och kallibreras samt loggföras.
Bilar skall servas.
Utbildning.
Offerter skall göras osv.
Sammantaget blir det runt 3h/dag.

Det är fullständigt omöjligt att jämföra en hantverkare och en butik, då förutsättningarna är så olika.

Beträffande anställda, så blir det mesta dubblerat, alltså minskar den debiterbara tiden.

Verktygskontot, man får inte mycket verktyg för 50k.
Snarare ligger det på ca 100k/år och det har inte med lyx eller slarv att göra utan snarare med livslängd.

Utbildning, 10k räcker till max en dags utb. Verklig summa ligger runt 20-30k/år.

Skall kanske tillägga, jag är inte rörläggare, utan snarare kylinstallatör, vilket gör att jag har lite andra krav och följdaktligen andra/högre kostnader.
 
Undrade just var all kalibrering osv kom ifrån men då förstår jag när du jobbar med kyla, betydligt mer krav, uppföljning, certifiering, utbildning, kontroller osv. Saker som knappast en vanlig rörkrökare behöver göra i någon nämnvärd omfattning. Så mina siffror är bedömningen på en helt vanlig rörmokare så att säga. Vet kraven på kylkillarna på bilverkstäder jämfört med vanliga bilmekaniker och det är mycket som skiljer.

Om du kollar min kalkyl så var det 50' för verktyg samt dessutom 60' i avskrivning på alla verktyg du köpte i klump från börja. Så verktyg och liknande för 110'/år +
moms är nog ganska högt räknat för en "vanlig" rörmokare när vi räknar på ett genomsnittligt år så att säga helt i linje med vad du själv säger.

Angående utbildning så går du antagligen också betydligt mer utbildning än en vanlig rörmokare.

Beträffande anställda så skulle jag säga att det MER ÄN dubbleras gentemot ingen anställd alls men att säga att det tar 2,5 tim/dag (halverat 5 tim) att administrera och hantera EN anställd är enligt min mening en rejäl överdrift. Det skulle ju innebära drygt 50 tim/mån EXTRA att administera en anställd jämfört med att vara utan och då gör man garanterat det på fel sätt enligt mig. Ofta när man anställer den förste så får denne ganska snabbt ett hyfsat förtroende att göra egna bedömningar och sköta sina egna jobb för att sen redovisa detta på ett bra sätt som man sen följer upp och debiterar kunden för och betalar lön osv. Men att påstå att det tar 50tim/mån i genomsnitt år efter år att göra detta så måste det vara på nivån nybliven praktikant som behöver konstant övervakning och dessutom ställer till det titt som tätt!

Så vad är det egentligen nu som vittnar om total okunskap i min kalkyl och i mitt resonemang som jag fört om vi håller oss till att det är vanliga rörkrökare vi talar om......
 
skogstomten skrev:
Skulle jag göra ett verkligt exempel som jag personligen tror att det egentligen ligger till i dessa överhettade byggtider, så är ditt garage ditt kontor/lager, du jobbar för glatta livet (minst 50-60 tim/vecka, bokföringen lejer du bort för dyra pengar eller sköter på nätterna), din fru är vansinnig eftersom du aldrig är hemma och hon får sköta hela ruljansen med dagis/skola/hem/mat osv, och du debiterar ändå bara ut 6/tim dag, fikar hos grossisten ganska ofta, är ganska dålig på att planera och åker många extraresor till grossisten i stället för att beställa materialet till arbetsplatsen direkt, jobbar lite svart vid behov eftersom så många ändå frågar, tar betalt för bilkostnad av alla kunder även om dom ligger på vägen till varandra, lägger på 100% på dina inköpspriser på materialt, har en timkostnad på 400kr+moms, gör dåliga bilaffärer och sätter onödigt mycket utrustning på bilen, tycker att du har rätt att använda firmabilen privat, tar ut en lön på 25000-30000 före skatt/år, kompletterar med ett par tusen svart i månaden, har förbannade kunder eftersom du knappt hör av dig eftersom du har så mycket att göra, tycker det äör jobigt att det hela tiden ringer i telefonen, har förbannade hantverkskollegor i andra yrken eftersom dom får vänta på dig eller att du inte tycks ha tid att städa efter dig, tar lång tid på dig att skicka iväg räkningarna till dina kunder och tycker att du aldrig har några pengar, begynnande magsår/hjärtinfarkt och risk för skilsmässa anas i framtiden och rik lär du knappast heller bli utan pengarna flyter iväg utan att du har vidare kontroll på detta i företaget eftersom du höftar till med priser utan att egentligen räkna igenom vad jobb ska kosta i detalj, glömmer bort att pensionsspara, har ingen aning om vad deklarationskillen gör utan du säger bara att du vill betala så lite skatt som möjligt osv. Tycker att du betalar in en massa j*la pengar i skatt fastän mycket egentligen är moms.

Men det var som sagt MIN högst personliga bild och erfarenheter av hantverkare i allmänhet och rörkrökare i synnerhet...
Underbar inblick i en rörmokares vardag, mer sånt!
 
skogstomten skrev:
Då har jag antagligen räknat ganska högt på kostnaderna eftersom många svenska snickare kan klara sig på ca 300+ moms och ändå ha fin firmabil och många verktyg och gå utbildningar som en rörmokare osv
Är kontentan av din analys att 300kr i timmen skall en hantverkare kosta, inte ett öre mer?

Om vi utgår från att en duktig hantverkare skall ha 25000kr i månadslön, så kostar det med arbetsgivaravgifter + 5% pensionsavsättning 34250kr/månad.

Om vi också utgår från att semestern inte betalas med mera, utan räknar med 12 månadskostnader per år, blir kostnaden att ha en hantverkare igång 411.000 kr/år. Så dividerar vi med dina 1600 timmar, och där står det 257kr/timme.

Observera att det är 100% debiteringsbar tid vi räknar med, och ändå återstår blott 43kr/timme som skall räcka till allt annat. Det blir ingen VW Caddy där inte, utan en Volvo 245:a från 1984. Deklarationerna lär tanten få göra gratis på kvällarna, och att bli sjuk är inte att tänka på. Verktygen köps på Jula, och vidareutbildningen består av se Martin Timell i Äntligen Hemma. Att bli sjuk i flunsan en vecka är inte att tänka på, liksom man kan fetglömma vård av barn, föräldraledighet, ledighet för att gå på sin mors begravning eller vad som helst. Schemat blir för tight. Varenda kund kommer tjafsa om timdebeiteringen, för att om du skall få ihop 8h/dag får du lov att skarva i lite.

Alternativet är att jobba betydligt mer än 40 timmar i veckan, men inte ta betalt för det jobbet. Eller att jobba svart och riskera tjafs vid en revision. Eller att bli anställd någonstans. Personligen tror jag att 450kr/timmen är ganska nära sanningen för vad som krävs för att man skall "gå runt" på ett sunt sätt.
 
Jag har ingen bestämd åsikt om den exakta timpenningen utan ville mest påvisa det orimliga med att vissa anser att en hantverkare bör kosta 1000-1500+ moms i timmen för att de ska ha "vettiga" förutsättningar att leva.

Min notering om timpenning på 300kr + moms var en reflektion över att det är den normala nivån på tex snickare här i stockholmstrakten. Därmed inte sagt att det är en sund företagsekonomisk nivå där dom jobbar 40tim/vecka och har 25000 i månadslön....Men livet som egenföretagare skiljer sig på många sätt från andra branscher.

Rörmokarnas prissättning (som är högre än snickarnas och med stora påslag på materialet) är helt enkelt ett resultat av utbud och efterfrågan, kombinerat med egenföretagarnas (snickarnas) vana att undervärdera sin egen (fri)-tid i kombination med köparnas kunskap/okunskap att se igenom prissättningen och kundernas ovilja/okunskap för att göra jobbet själv med allt av kommande risker för läckage/skador osv.

Min personliga erfarenhet av de fyra rörmokare jag haft att göra med genom åren är att jag alltid upptäckt läckage/ kommande läckage efter att vattnet slagits på när dom gjort sina jobb. Dvs alla fyra har i min mening fuskat/inte varit noggranna med läckage som följd som jag då enkelt kunnat åtgärda med att dra åt kopplingarna lite hårdare osv. Men ändå, i tre av fallen har det dessutom varit på ställen man inte ser så bra (i skåp, under panna osv). Nu är ju min devis att "förtroende är bra men kontroll är bättre" så jag kunde upptäcka det när jag krupit ner på knä och tittade på jobbet dom gjort efteråt efteråt, men tänk den kund som får droppläckage under diskbänkar och i köksskåp under några månader. inte så lyckat då man tagit dit "proffs".

En annan kommentar är att egentligen är 5000mil på bilen som TJÄNSTEKÖRNING gansk orimligt också eftersom det är ungefär hälften av vad en normal taxibil kör/år. Dvs med ett genomsnitt på ca 50-60km/h. Och ett normalt antal arbetsdagar förutom semester, röda dagar osv är ca 200-220 dagar. Det gör att man måste kör 20-25 mil/dag och det tar då 4-5 timmar av dom 8 man tänkte jobba...Men det är ingen ovanlig körsträcka på en hantverkarbil i verkligheten
Observera som jag tidigare skrev att det egentligen är lite fel att räkna alla mil som körs till jobbet, till fotbollsträningen, till att handla osv som en kostnad som timpenningen ska täcka för företaget. Naturligtvis beroende på om det är närmaste vägen till jobbet eller hur det funkar rent praktiskt med att ställa bilen någon annanstans (firman). Det här är oftast helt enkelt en "dold" löneförmån som i princip de flesta hantverkare med egen bil har utan att det går att komma åt för skatteverket eller vi andra ska lägga oss i egentligen. Men när man räknar på kostnader för företaget så bör man nog hålla sig till den faktiska tjänstekörningen i kalkylen och inte blanda in en massa "förmåner" som går att utnyttja. Pensionsavsättningarna och des storlek är också en gråzon där det är frågan hur mycket man egentligen ska lägga in i kalkylen för företagets kostnader.

Så slutligen 450kr/tim kan jag kanske också tycka kan vara en rimlig nivå (om vi gjorde en ärlig och realsitisk kalkyl) för duktiga, välutbildade och vidareutbildade, noggranna, erfarna och hyfsat snabba hantverkare som gör bra jobb, håller vad dom lovar eller åtminstone hör av sig när det strular. Det nivån kanske gör att dom kan ha ett dräglig liv vid sidan om arbetet, tar på sig "lagom med jobb" som de kan slutföra på ett proffsigt sätt i tid och har nöjda kunder som gärna återkommer då det blir sämre tider.

MEN dom slarviga, slöa, okunniga lycksökarna som kallar sig hantverkare bara för att man köpt lite verktyg, en firmabil och sen tror att man kan göra allt inklusive att skita i kunden eftersom det är sånt vansinngt tryck på byggmarknaden. Dom J#larna ska faan inte ha några jobb oavsett hur billig dom är. Häng gärna ut dom på olika forum eller genom att sprida ryktet till vänner och bekanta så att dessa skitstövlar får se sig om efter andra jobb än att "lura" kunder. Nackdelen är väl att vi likt förbannat indirekt får betala deras lön genom A-kassan eller liknande ändå men då är vi inne på ämnet politik!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.