Ca 2m² vattenpöl (2cm djup) samlas varje gång det regnar.

Taket i sig är relativt nytt, ser inga tecken på läckage eller slitade, men önskar att få bort pölen för att kunna bygga terass på.

Min spontana tanke är något tjock massa (exempelvis takmassa) för att jämna ut där det sjunker ned och få en avrinning.

Finns det någon tjockare massa för detta behov än takmassa?

Stort tack!
 
Vad har taket för lutning? För det är väl inte byggt helt horisontellt?
Det vore kanske bättre att räta upp det och se till att det har rätt lutning.

Hur gammalt är relativt nytt?
 
  • Gilla
Emil D
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad har taket för lutning? För det är väl inte byggt helt horisontellt?
Det vore kanske bättre att räta upp det och se till att det har rätt lutning.

Hur gammalt är relativt nytt?
Bifogar bild. Tidigare ägare av huset var tvungen att lägga nytt efter läckage, ca 5 år sedan.

Man ser på bilden där det går ned (och även blivit solfläckar pga. fukt antar jag).

Tänker att man kan lägga takmassa för att jämna ut och skapa avrinning åt samma håll som skarvarna. Tänker jag rätt?
 
  • Flackt tak med slitage och skarvar, solfläckar syns, hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
loriculus
  • Laddar…
Rickard.
Det där är INTE nytt. Se till att få dit en takläggare som svetsar på ett nytt lager innan du gör terrass av det.

Svackan ser inte naturlig ut utan troligtvis har något gått sönder eller satt sig rejält och det bör nog lösas eller i alla fall kollas upp innan man lägger på mer vikt ovanpå.
 
Redigerat:
  • Gilla
FruWigg och 7 till
  • Laddar…
K
Kan ju varit så att läckan skadat råsponten och gjort sättningen, lite kass att bara slänga på ny papp utan att åtgärda då tycker man.

"Solfläcken" är rester av alger som växt till i vattnet innan det dunstat. Man ska aldrig ha stående vatten på tak, det lär tränga igenom en dag....
 
  • Gilla
FruWigg och 1 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Kan ju varit så att läckan skadat råsponten och gjort sättningen, lite kass att bara slänga på ny papp utan att åtgärda då tycker man.

"Solfläcken" är rester av alger som växt till i vattnet innan det dunstat. Man ska aldrig ha stående vatten på tak, det lär tränga igenom en dag....
Tack för bra svar! Vad tror du - går det att jämna ut med massa, eller krävs det att få hit en takläggare för att reparera?

Tanken är att i sommar få hit en snickare som bygger terrass. Vore skönt att få bort uppsamling av vattnet innan dess.

Stort tack!
 
Rickard.
K Kallebo skrev:
Man ska aldrig ha stående vatten på tak, det lär tränga igenom en dag...
Njaa.... På ett "privattak" tycker jag absolut man ska undvika taklutningar så låga att det står vatten men vill man absolut ha invändig takavvattning är det oundvikligt med små vattenpölar. Det är ändå inte där taket normalt börjar läcka när dom nått slutet av sin livslängd.
 
Du behöver få ut en snickare som river av taket och justerar lutningen så att den blir 5-6 %.
Sen takläggare som svetsar en takduk så det blir tätt.
Därefter kan du be snickaren lägga terass uppepå det.
 
  • Gilla
  • Ledsen
FruWigg och 3 till
  • Laddar…
K
Jag vet ju inte vad som är under, men hade nog rekommenderat att du kollade upp varför det satt sig innan ni börjar bygga trädäck. Har du tur kanske du kan pressa upp den nedsjunkna biten underifrån.

Du bör också kontrollera att taket håller för ett trädäck så att du inte får ännu större sättningar.

Det blir ju tyvärr snabbt väldigt dyrt om du vill ändra taklutning :/
Kanske är det nödvändigt om taket ändå kräver förstärkningar i och med däckbygget.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
harry73
Du ska inte lösa det med takmassa, det blir ingen bra lösning
 
  • Gilla
FruWigg och 3 till
  • Laddar…
harry73
Det finns risk att du behöver fixa hela taket och inte bara tätskiktet
 
Rickard.
J Jan_G skrev:
Du behöver få ut en snickare som river av taket och justerar lutningen så att den blir 5-6 %.
Det behöver verkligen inte TS. Det han behöver är att ordna till svackan på ett bra sätt och lägga på ett nytt tätskikt där svetsad papp troligtvis är mest rimligt men det finns andra alternativ.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Jag vet ju inte vad som är under, men hade nog rekommenderat att du kollade upp varför det satt sig innan ni börjar bygga trädäck. Har du tur kanske du kan pressa upp den nedsjunkna biten underifrån.

Du bör också kontrollera att taket håller för ett trädäck så att du inte får ännu större sättningar.

Det blir ju tyvärr snabbt väldigt dyrt om du vill ändra taklutning :/
Kanske är det nödvändigt om taket ändå kräver förstärkningar i och med däckbygget.
Det var tidigare trädäck där men rivdes i samband med läckage. I samband med det tror jag att de la ny papp.

Det har alltså tidigare använts som terrass, rivits, och nu vill vi (nya ägare) bygga upp den igen men försäkra oss att vi gör det på rätt sätt :)
 
Rickard.
Emil D Emil D skrev:
Det var tidigare trädäck där men rivdes i samband med läckage. I samband med det tror jag att de la ny papp.

Det där taket har inget proffs rört på minst 20-30 år så det är lika bra att släppa den tron. Det dom möjligtvis gjorde var att smeta skarvarna vilket för övrigt är ett riktigt dåligt sätt att laga tak på.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hade det varit mitt hus, hade jag satsas så mycket det går på skalskyddet - tak o fasad/fönster. Huset gissar jag är från 60-talet? ...platta tak, även om det görs än idag. Jag jobbade en kort tid med sveriges kanske mest respekterade firma för besiktning av tak o fasad, chefen Ola = Platta tak läcker alltid. Med tanke på ojämnheterna, o din vattensamling, så ser jag inget alternativ än att riva upp allt, lägga nytt virke som rätar upp, och ger godkänt fall.
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.