Claes Sörmland
W witten skrev:
Passa på att fylla upp brunnen med vatten nu. Om den är ofylld och används kan det rinna ut slam i spridarledningarna.
Ja det där är ett jättebra tips. Och fyll från sista kammaren så att vattnet rinner baklänges in i slamavskiljaren.
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
Toppen, tack så mycket för tipset!
 
Spontant, den ser helt ok ut.
Vill inte påstå att vår har samma fina skick, men troligtvis mera använd.;) Och hos oss återfyller man i brunnen efter slamtömning med uppsuget vatten.
 
Tydligen har vi ett Miljlförbund i Ystads kommun som driver alla ärenden gällande avlopp, detta bildades dock 2009 så alla handlingar eller tillstånd som utfärdats innan dess ska isåfall finnas hos kommunen. Så får väl jaga kommunen nästa vecka och försöka få tag i gamla handlingar. Tydligen så hade förra ägaren skickat in handlingar på 90-talet när anläggningen anlades och fått tillstånd för denna, förhoppningsvis finns detta att hitta någonstans..
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Någon som kan förklara hur detta funkar, de orangea strecken visar spridarledningarna från fördelningsbrunnen och det rosa strecket visar uppsamlingsröret som går till uppsamlingsbrunnen. Hur tolkar man detta? Innebär det att markbädden är innanför de orangea strecken och har ett fall mot uppsamlingsbrunnen? Jag körde in ett 5 meter långt måttband i spridarrören men de var längre än så.
Trädgård med markerade underjordiska ledningar: orange för spridarrör, rosa för uppsamlingsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Det känns ju onekligt hemmapulat ut och följer inte de ritningar som Naturvårdsverket gav ut för att anlägga markbäddar.

Eller har vi fel och det inte alls är en markbädd utan en infiltration. Kanske är då utloppsledningen bara en avskärande dräneringsledning för att säkerställa att grundvatten aldrig kan stiga över den nivån?

I och med att anläggningen bara har totalt 10 m spridarledning så är den för liten för dagens standard som designas för 5 personekvivalenter permanentboende. D v s belastas avloppsanläggningen av en vanlig barnfamilj under några sommarmånader så lär den sätta igen rätt snabbt och förstöras.

Eller så är spridarledningara längre med trädrötter har satt igen dem. Jag ser lönnar, ondskans träd när det kommer till dylikt. Deras filtiga rötter älskar den luftiga miljön i spridarledningar.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
TS hade bara 5 m måttband så den är säkert längre och gissar på infiltration.

Däremot skulle jag fylla upp med vatten så man kan se alla nivåer i brunnarna.
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
T Ted Hörman skrev:
Det som syns på bilderna är då anläggningens utformning, 3-kammarbrunn, T-rör i 3-kammarbrunn, fördelningsbrunn, luftningsrör och inspektionsbrunn.
Och så här såg våran trekammarbrunn ut efter sju år:
Insyn i en smutsig trekammarbrunn med synliga avloppsinnehåll och ett inloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
A AndersS skrev:
TS hade bara 5 m måttband så den är säkert längre och gissar på infiltration.

Däremot skulle jag fylla upp med vatten så man kan se alla nivåer i brunnarna.
Tack jag läste för slarvigt och missade att vi fick veta hur långt TS måttband var och inte spridarledningarnas längd.

TS, mät spridarledningarna, ta t ex en lång vattenslang till hjälp. Sen kan du ju mäta hur mycket av vattenslangen som gick in i respektive spridarrör med det korta måttbandet.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och så här såg våran trekammarbrunn ut efter sju år:
[bild]
Ja där var det problem som jag tolkar bilden med slamflykt mellan kamrarna. Hade inte godkänts vid kontroll.
Den här på bilden är 35 år och du kan se på väggarna att nivån aldrig varit närheten till slamflykt.
Inuti en slamavskiljare utan tecken på slamflykt, meddelad ålder 35 år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ja där var det problem som jag tolkar bilden med slamflykt mellan kamrarna. Hade inte godkänts vid kontroll.
Den här på bilden är 35 år och du kan se på väggarna att nivån aldrig varit närheten till slamflykt.
Visst, det ser bättre ut.
Vi hade problem en vinter med att infiltrationen slutade funka pga högt grundvatten, tjäle eller vad det var,m och fick kalla in för extra tömning..
Men jag tycker att man ser hur bakterierna jobbar i trekammarbrunnens första kammare!
Slut med skitsnacket nu för min del :poop:
 
harry73
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och så här såg våran trekammarbrunn ut efter sju år:
[bild]
Så ska den se ut :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Så ska den se ut :)
Med risk för mera problem i infiltrationen om vattnet tar med sig finare sediment, men T-korset stoppar väl det största;)
Men för de som är osäkra på funktion i sina anläggningar är de två bilder exempel på när det finns problem och en fungerande anläggning.:cool:
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Hallå igen! Jag träffade de förra ägarna igår som Fantamaj hade sparat handlingarna på avloppet sedan de anlades - 92! Vad kan vi utläsa ur dessa? Vi får iallafall svart på vitt att det är en filterbädd och inte markbädd och att de fått tillstånd att anlägga avloppet.
Handritad skiss av avloppssystem med filterbädd, spridarrör och anteckningar daterade från 1992.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ansökningsblankett för enskild avloppsanordning från Ystads kommun daterad 1992 med handskrivna anteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av ett formulär för markavloppsanläggning med ifyllda uppgifter och handskrivna anteckningar, indikerar tillstånd från 1992.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dokument från Ystads kommun gällande ansökan om enskild avloppsanläggning från 1992, med detaljer om filterbädd och andra krav.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Officiellt dokument från Ystads kommun angående avloppsanläggning och tillstånd, daterat 1992.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pratade med Miljöförbundet i kommunen och det verkade som att de behövde få veta att det fanns tillstånd på anläggningen, samt behövde se hur högt spridarrören ligger i förhållande till grundvattennivån, för att säkerställa att bädden hinner filtrera vattnet innan det når grundvattnet. Är det något man kan utläsa ur papperna?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
harry73
Du har ju två spridare och en dräneringsledning i filterbädden, då blir det väl en markbädd?

Djupet på spridarrör ser man i fördelningsbrunnen
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.