DjuDju DjuDju skrev:
Dom rekommenderar att man ska slipa för att få bort eventuella uppstickare (någon droppe här o där). Så när jag körde gick jag snabbt över med excenterslipen för att få bort eventuella uppstickande små områden. Men slipade inte ytan jämn. Spenderade typ 5-10 min max.
OK! Tror inte jag behöver då men kollar över ytan ändå. Tack!
 
J jliljeha skrev:
OK! Blev lite orolig att jag gjort fel efter att ha läst databladet men om de säger att det är så man ska göra + att de visar så i sin instruktionsfilm så känns det ju ändå rätt.

Hur valde du att göra efter sista lagret FestKontakt? Det gick för övrigt åt mycket för mig, trots att det ska räcka till 10 kvm så gick det mesta i min hink åt till mina <6 kvm. Antagligen för att klinkersen jag lade det på är rätt kullrig och ojämnt lagd, för jag har verkligen lagt så tunt det går.
Hade exakt samma problem. Köpte Festkontakt för 30 m3 men det räckte nog bara till 20 m3. Lyckades inte få till två lager överallt. Jag tror att det beror på att kakel/klinker fogarna slukar en del... eller så har dom räknat i underkant.

Efter sista lagret Festkontakt gick jag som sagt snabbt över med slipen och sedan dammsugning. Efter det drog jag på Fesftloor GO (själva microcementen) 2 lager (slipning mellan lager 1 och 2 samt efter lager 2).

När jag hade slipat lager 2 så dammsög jag och torkade av ytorna med en lätt fuktad trasa. Sedan drog jag på FestGrunt (1 lager) som fick ligga på i ca 8h. Därefter Festfloor Sealern i 2 lager med en torktid på ca 8h mellan.

Klart!
 
  • Gilla
jliljeha
  • Laddar…
FestGrunt innan sealern? I databladet (https://www.festfloor.pl/wp-content/uploads/2020/10/festfloorGo-Technical-Sheet-EN_20.10.2020.pdf) står det att man kan använda FestPrimer för högtrafikerade ytor, annars ingen primer alls.

Jag köpte faktiskt outdoor-kitet, det var lite billigare och jag tänkte att det kan vara bra i en barnfamiljs-hall med alla blöta skor och grejor. Då fick man med FestPrimer och ännu mera hardcore sealer. Men jag börjar ångra mig, misstänker att den sealern inte är direkt luktfri.. blir säkert bra när det är klart :)
 
J jliljeha skrev:
FestGrunt innan sealern? I databladet ([länk]) står det att man kan använda FestPrimer för högtrafikerade ytor, annars ingen primer alls.

Jag köpte faktiskt outdoor-kitet, det var lite billigare och jag tänkte att det kan vara bra i en barnfamiljs-hall med alla blöta skor och grejor. Då fick man med FestPrimer och ännu mera hardcore sealer. Men jag börjar ångra mig, misstänker att den sealern inte är direkt luktfri.. blir säkert bra när det är klart :)
Det luktar en del men försvinner efter 1 dygn ca. Vi körde Primer och sedan Sealer. Tänkte att det inte kunde skada (badrum i vårt fall).
 
  • Gilla
jliljeha
  • Laddar…
Första lagret microcement är på. Det här var ju klart enklare att få till en bra yta på än FestKontakten.

Jag som gillar (!) att bredspackla tyckte det var riktigt roilgt.

Nyapplicerat första lager av microcement på golv i ett hörnrum med synlig pelare och tejpade kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
verobar och 5 till
  • Laddar…
Haha, alla mina bilder ser likadana ut. Nu är det färdigslipat (köp papper för betong är mitt råd!) med 80 + 120 och fixat lite för stora skavanker med ett tunt lager till och slipat av. Primer på, nu får det vila till imorgon så blir det sealer på!

Mitt bästa tips är att inte lägga för tunt första lager. Jag lade två riktigt tunna lager och det blev superfin finish men fogarna syntes igenom. Så jag fick lägga ett lite tjockare lager efter det och avsluta med ett sista tunnare för att få bra yta. Det är ca 6 kvm men jag gjorde ändå slut på i 90% av festkontakt och microcementen.

Jag tycker anslutningen mot vägg är något av en utmaning. Har maskerat men med för mycket microcement upp på tejpen var det lite pyssel att ta bort sen.

Färdigslipat golv med en primer i ett rum under renovering, omgivet av maskeringstejp och renoveringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
DjuDju
  • Laddar…
Man ska tabort tejpen efter varje läggning.
 
GustavoGG1 GustavoGG1 skrev:
Man ska tabort tejpen efter varje läggning.
Det här jag gjort, men det är ju svårt att göra innan det torkat.
 
Veckans tips: Köp inte utekitet för att det är lite billigare och det ska ju bli en hall så det är bara bra med lite tåligare sealer. J-vlar i min lilla låda vad den luktade lösningsmedel. Kändes som 2k målarfärg från 70-talet, rensade bra i strupen och ögonen tårades näst intill. Godkänd för att användas i swimming pool som ytskikt, bra grejer!

Som tur var gick det att dela av lägenheten med plast så att hallen (vi har en till) och frånluft från ett badrum och ett förråd blev avskiljda, undertrycket där är tillräckligt för att det ska bli helt luktfritt i resten av bostaden. Det var väl inte skilsmässovarning men inte långt från hotellnatt för hela familjen. Definitivt inte gjort för att användas inomhus..

Eller som Festfloor själva skriver: "PU FEST Turbo is a product for special applications. It is characterized by the highest resistance to dirt and scratches. Thanks to the specially selected formula it is resistant to extreme weather conditions like severe frost, heavy rain and blistering heat. We also remind you that this product also has an intense smell. Therefore, full face masks with filters and disposable protective clothing must be used during its application." :)

Ska ha torkat på 12h och jag rollade på andra lagret runt fyra, dvs snart 8 timmar sen. Fortfarande lite klibbigt på ytan, hoppas det torkar :)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Det torkade fint, nu är hallen redo för året-runt-bruk från alla tre ungarna :-D
 
  • Gilla
DjuDju
  • Laddar…
Lite sugen på att lägga microcement på våtrumsmatta i huset vi snart flyttar in i.
Men har läst både på forum och hos svenska återförsäljare av MC att det inte tål vatten som står och att man får lägga ny sealer varje år eller vartannat år.

Ni som nu haft detta ett tag, stämmer detta?

Eller är de bättre/starkare sealer i de polska grejerna? :D
 
I ilpadrinofritzone skrev:
Lite sugen på att lägga microcement på våtrumsmatta i huset vi snart flyttar in i.
Men har läst både på forum och hos svenska återförsäljare av MC att det inte tål vatten som står och att man får lägga ny sealer varje år eller vartannat år.

Ni som nu haft detta ett tag, stämmer detta?

Eller är de bättre/starkare sealer i de polska grejerna? :D
Hej
Jag själv använder en MC som tål vatten ( fungerar ej som tätskikt men tål vatten)
 
I ilpadrinofritzone skrev:
Lite sugen på att lägga microcement på våtrumsmatta i huset vi snart flyttar in i.
Men har läst både på forum och hos svenska återförsäljare av MC att det inte tål vatten som står och att man får lägga ny sealer varje år eller vartannat år.

Ni som nu haft detta ett tag, stämmer detta?

Eller är de bättre/starkare sealer i de polska grejerna? :D
Som jag förstått det är microcementen helt tät, i alla fall den jag köpte från Polen. Stod inget om att applicera ny sealer efter viss tid. Har förvisso bara suttit kanske ett halvår nu, men det ligger vatten i duschen som får självtorka dagligen, har då inte märkt några problem.

Microcementens ursprung var väl att applicera på båtskrov, skulle ju vara konstigt om den inte var helt tät då.
 
J J-O skrev:
Som jag förstått det är microcementen helt tät, i alla fall den jag köpte från Polen. Stod inget om att applicera ny sealer efter viss tid. Har förvisso bara suttit kanske ett halvår nu, men det ligger vatten i duschen som får självtorka dagligen, har då inte märkt några problem.

Microcementens ursprung var väl att applicera på båtskrov, skulle ju vara konstigt om den inte var helt tät då.

Skönt att höra.
Det var på denna sidan de varnade lite för väta och sa att man bör lägga ny sealer då och då som gjorde mig lite orolig:
https://designcement.se/skotsel-och-underhall/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.