A
E El-Löken66 skrev:
Statistiken från SCB sa 28k
Ja,av någon anledning presenterar du uppgifter från SCB om fin,inrednings och möbelsnickare! förmodligen för att det var lägsta lönen där ordet snickare fanns med,det passade bättre för dig just då.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
E
Handyman 1 skrev:
Ja,av någon anledning presenterar du uppgifter från SCB om fin,inrednings och möbelsnickare! förmodligen för att det var lägsta lönen där ordet snickare fanns med,det passade bättre för dig just då.
Men om du funderar ett varv till. Så inser du kanske att grundlönen bör vara ungefär lika oavsett vad för snickare du är.

Men att tilläggen är högre inom byggnads som jag skrivit tidigare.

Givetvis är det möjligt att inredningssnickaren älskar sitt jobb så mycket att hen gärna går med 4k mindre i månaden trots att byggbranschen skriker efter kompetens. Men då vill jag gärna att du presenterar någon källa till detta.
 
A
E El-Löken66 skrev:
Men om du funderar ett varv till. Så inser du kanske att grundlönen bör vara ungefär lika oavsett vad för snickare du är.

Men att tilläggen är högre inom byggnads som jag skrivit tidigare.

Givetvis är det möjligt att inredningssnickaren älskar sitt jobb så mycket att hen gärna går med 4k mindre i månaden trots att byggbranschen skriker efter kompetens. Men då vill jag gärna att du presenterar någon källa till detta.
Haha,ska det handla om lönenivån mellan OLIKA snickaryrken nu plötsligt? vilket troll du är!
 
E
Handyman 1 skrev:
Haha,ska det handla om lönenivån mellan OLIKA snickaryrken nu plötsligt? vilket troll du är!
Berätta istället vilken lön du försöker jämföra och varför.
Ingen mening att spela dum.

Deklarerad inkomst eller grundlön?
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
A
E El-Löken66 skrev:
Berätta istället vilken lön du försöker jämföra och varför.
Ingen mening att spela dum.

Deklarerad inkomst eller grundlön?
Det är angett flera gånger,går att läsa om man kan,fakta och sanning verkar inte viktigt för vissa kan jag konstatera.
 
E
Handyman 1 skrev:
Det är angett flera gånger,går att läsa om man kan,fakta och sanning verkar inte viktigt för vissa kan jag konstatera.
Så det var bara nonsens du skrev, bra då vet jag att din användare kan ignoreras.

Återkom med PM när du vill hålla dig till sanningen istället för att sprida hat.
 
L Linda_71 skrev:
Kunder som ringer och bara beställer hantverkare sen i efterhand gnäller på priset. Sen läser man här att många tycker det är företagets sak att upplysa om vad det kostar.
Har människor inget eget ansvar längre? Om det ringer en kund och säger:
Jag behöver en elektriker NU för strömmen har gått och jag har flera frysar.
Jag behöver en rörmokare NU för det svämmar över i toaletten.
Jag behöver en sotare NU för det är fåglar i skorstenen.

Varför är det företagets sak att upplysa att " hallå det kommer att kosta si eller så mycket"?
Kunden beställer/beordrar till sig en tjänst där man i vissa fall får avbryta annat inte lika akut arbete.
Det är ju också en fråga om vilken behörighet/kompetens som finns att tillgå just då.
Den enda lediga kanske är den med starkströmsbehörighet/skorstensfejaringenjörs utbildning.
Dessa har kanske en högre timtaxa än vad en gymnasieutbildad har.
Hur eller hur så måste man väl som kund själv ha lite eget ansvar och fråga vad det kostar innan.
Helt rätt!
Kräver kunden att man ska komma nu betyder det en avbrottskostnad plus allt annat som kräver tid och körning med mera för att avhjälpa kundens problem direkt.
Driver själv företag sedan 15 år tillbaka och allt kostar pengar och ska dras in på ett eller annat sätt.
När en privatkund ringer skriker dom att det blev dyrt brukar jag vända på det oh fråga om kunden jobbar sina 8 timmar arbetsdag. Skriver du då bara 4h lön? Ibland får man svaret är du dum det kan man ju inte göra.
Näe men du kräver att jag som företagare ska göra det. Men vi löser det ändå. Jag skriver 4h med dubbla timtaxan så är alla nöjda med antal timmar :)
Det är inte privatkundernas fel att skrika att det blir dyrt. Det är faktiskt så att det är vår kära regering som har ett sådant skattetryck på allt som gör att vi måste ta betalt. Svårare än så är det inte.
Om en anställd vill ha 25000kr/mån ut i lön måste jag som företagare dra in minst 100000kr/månad för denna anställd. Då går den anställde precis runt med alla kostnader som han kostar. Så sjukt är det o ha en anställd. Även jag själv som företagare har exakt dessa kostnader på mig själv.
Så att ett företag är dyrt i privatas ögon är inte så konstigt. Jag har själv slutat lämna offerter på småjobb upp till 25000kr Kostar mer än det smakar.
 
  • Gilla
Mellansvedis och 2 till
  • Laddar…
A
E El-Löken66 skrev:
Så det var bara nonsens du skrev, bra då vet jag att din användare kan ignoreras.

Återkom med PM när du vill hålla dig till sanningen istället för att sprida hat.
Som jag skrev: går att läsa om man kan,jag förstår om det blev problem där...
 
E
Handyman 1 skrev:
Som jag skrev: går att läsa om man kan,jag förstår om det blev problem där...
Mmm, visst du, spara det till avtalsrörelsen.
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
R
F FredrikThulinsson skrev:
Om en anställd vill ha 25000kr/mån ut i lön måste jag som företagare dra in minst 100000kr/månad för denna anställd. Då går den anställde precis runt med alla kostnader som han kostar. Så sjukt är det o ha en anställd. Även jag själv som företagare har exakt dessa kostnader på mig själv.
Så att ett företag är dyrt i privatas ögon är inte så konstigt. Jag har själv slutat lämna offerter på småjobb upp till 25000kr Kostar mer än det smakar.
Här krävs det lite siffror på hur du räknar. Behöver du få in 100K i månaden för att betala ut en lön på 25.000kr ? Tillåt mig tvivla. Jag gissar att du anger nettolönen (varför?) så jag lägger på 33% skatt.

Då hamnar bruttolönen på ca 33.000kr. Arbetsgivaravgift blir ca 10.000kr. Den totala lönekostnaden blir då 43000. Räknar vi med 5 veckors semester på det som ska betalas ut trots att du inte kan fakturera för dem så blir det ytterligare ca 4.000 i månaden. Så knappt 50.000kr ska in för att täcka lönekostnaden.

Vill du redovisa var de övriga 50000 går till?
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Här krävs det lite siffror på hur du räknar. Behöver du få in 100K i månaden för att betala ut en lön på 25.000kr ? Tillåt mig tvivla. Jag gissar att du anger nettolönen (varför?) så jag lägger på 33% skatt.

Då hamnar bruttolönen på ca 33.000kr. Arbetsgivaravgift blir ca 10.000kr. Den totala lönekostnaden blir då 43000. Räknar vi med 5 veckors semester på det som ska betalas ut trots att du inte kan fakturera för dem så blir det ytterligare ca 4.000 i månaden. Så knappt 50.000kr ska in för att täcka lönekostnaden.

Vill du redovisa var de övriga 50000 går till?
Tror du att det du räknar upp är dom enda kostnaderna för en anställd? Är det de enda kostnader som ett företag har? Alla kostnader ett företag har måste varje hantverkare dra in kostnaden för:
Den anställde ska ha försäkringar, tjänstepension, sjuklön dom första 14 dagarna betalas av arbetsgivaren, företaget har lokalkostnader, företagsförsäkringar, kostnader för utrustning och verktyg, fordon med alla kostnader runt det, utbildning och certifieringar, administration, revisor, räntekostnader för att bara nämna det jag i hastigheten kommer på.

Då hamnar du med en hantverkare med en bruttolön före skatt på 25.000kr på cirka 100k som personen måste dra in för att det ska gå runt. De kan så klart variera lite upp och ner från företag till företag men 100k är ett rimligt riktmärke.
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikThulinsson och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Vad som passar agendan bäst.
Såklart bara de med lägst löner rapporterat in. Eller?

Känner igen denna argumentationen väl från löneförhandligarna, då arbetsgivare går ut med att den yrkeskategorin tjänar minsann så mycket.

Detta då taget från deklaration, inget om att många veckopendlar, jobbar 500h övertid med mera.

Så berätta gärna vad det är du försöker jämföra, grundlön eller deklarerad inkomst?
Företag framhåller ju alltid vilka låga löner konkurenterna har så därför kan de inte höja lönerna. Alla större byggföretag har täta kontakter med varandra och delar lönestatistik med varandra. Du kan vara lugn för att Svenskt Näringsliv och Teknikföretagen har stenkoll på och facken får ju del av det egna företagets löner och hur mycket de arbetat, småföretagare på orten träffar ju varandra regelbundet ja de träffas ju bara för att ha kul ihop. Eller? Får även byggföretagen ”böter” om de betalar för höga löner?
 
Tror inte att folk tror det ska vara gratis, men många kan inte skilja på debiterad timkostnad och lön.
En del tror att jag personligen tjänar 600 kr +moms/h bara för att det är den timdebitering vi har.
 
  • Gilla
MPinje och 2 till
  • Laddar…
L Linda_71 skrev:
Kunder som ringer och bara beställer hantverkare sen i efterhand gnäller på priset. Sen läser man här att många tycker det är företagets sak att upplysa om vad det kostar.
Har människor inget eget ansvar längre? Om det ringer en kund och säger:
Jag behöver en elektriker NU för strömmen har gått och jag har flera frysar.
Jag behöver en rörmokare NU för det svämmar över i toaletten.
Jag behöver en sotare NU för det är fåglar i skorstenen.

Varför är det företagets sak att upplysa att " hallå det kommer att kosta si eller så mycket"?
Kunden beställer/beordrar till sig en tjänst där man i vissa fall får avbryta annat inte lika akut arbete.
Det är ju också en fråga om vilken behörighet/kompetens som finns att tillgå just då.
Den enda lediga kanske är den med starkströmsbehörighet/skorstensfejaringenjörs utbildning.
Dessa har kanske en högre timtaxa än vad en gymnasieutbildad har.
Hur eller hur så måste man väl som kund själv ha lite eget ansvar och fråga vad det kostar innan.
Det är en tvådelad fråga; 1. Vid akutfall så absolut kostar det en felsökning innan priset på lagning kan ges, 2. Vid beställning av ett arbete (bygga ett trädäck) skall absolut ett pris kunna ges.
Om jag jämför med en veterinär. Din hund är sjuk och du ringer till veterinären för att få hjälp. Du kommer aldrig i telefon få ett pris innan de fåt felsöka. samma sak om din bil slutar fungera, ingen verkstad kan ge dig ett pris innan de vet vad som är felet. Så felsökning på löpande räkning är skäligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.