12 687 läst · 42 svar
13k läst
42 svar
Debiteringsmodell för Brfer med Laddplats/Laddbox
Javisst jag menar hyra. Måste vara första gången i världshistorien som någon säger fel åt det hållet.H hempularen skrev:
får jag fråga dig en sak, när du säger förhöjd månadsavgift 250 kr/månad , menar du till alla garageplatser ? Även de som inte har elbilar ? Eller har alla 4 elbilar ?J Jocke Best skrev:Hej!
Vi är på gång att installera laddboxar (Garo) i vår Brf. Än så länge utan något abbonemang eller liknande, så vi kommer läsa av förbrukningen manuellt. Vi är en liten förening så vi har börjat med 4 laddplatser, och kommer betala 50.000 kr för detta efter bidrag. Helt rimligt pris tycker jag. Det som återstår nu är att besluta om debiteringsmodell. Det lutar åt att vi kör med en förhöjd månadsavgift på 250 kr/månad, och en rörlig kostnad på 2,50 kr/kWh, vilket tydligen en del kommuner rekommenderar. Då får vi en marginal på 1,50kr, och kan skriva av anläggningen på ca 4 år om intresset håller i sig.
Hur har ni andra som bor i föreningar löst detta? Gissat att det kommer vara lika självklart som fiber i framtiden för att hålla en förening attraktiv.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 430 inlägg
Rimligen är det platserna för de laddbara bilarna som avses.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 430 inlägg
Nu när tråden ändå är igång igen tänkte jag komma med en liten spaning.
Jag bor i en ganska stor förening, drygt 150 lägenheter, strax över 100 garageplatser, varav ett drygt dussin är laddplatser.
Under de sex år jag kört hybrid har vi gått från att ha hemsnickrade lösningar med ett trefasuttag för dem som ville ha laddplats till att ha ett rätt avancerat system med hopkopplade laddare som nu blivit låsta till respektive hyresgäst (av garageplatsen) med app- eller tagg-start av laddaren. Vi har också gått från att främst ha hybrider och en ensam Tesla till att ha fler elbilar än hybrider i garaget.
Avseende den löpande debiteringen så har vi en schablon för hybrider och en för elbilar. Och om man förbrukar mer än schablonen på kvartalsbasis så debiteras man för den extra åtgången.
Jag bor i en ganska stor förening, drygt 150 lägenheter, strax över 100 garageplatser, varav ett drygt dussin är laddplatser.
Under de sex år jag kört hybrid har vi gått från att ha hemsnickrade lösningar med ett trefasuttag för dem som ville ha laddplats till att ha ett rätt avancerat system med hopkopplade laddare som nu blivit låsta till respektive hyresgäst (av garageplatsen) med app- eller tagg-start av laddaren. Vi har också gått från att främst ha hybrider och en ensam Tesla till att ha fler elbilar än hybrider i garaget.
Avseende den löpande debiteringen så har vi en schablon för hybrider och en för elbilar. Och om man förbrukar mer än schablonen på kvartalsbasis så debiteras man för den extra åtgången.
Kan du förtydliga hur du menar? Jag tror att värdeökningen kommer bli högre för varje år som går åtminstone de kommande tio åren. Jag tycker också att det är vettigt att en BRF investerar vi laddplatser. Men kanske inte just för att det sker en värdeökning.N nht1 skrev:
Föreningen kanske kan ta investeringskostnaden Eftersom fastighet ökar i värde. Sedan kan det öka intresset på andra sätt och på så sätt få in köpare som har pengar, vilja och kunskap att engagera sig i styrelsen etc.J Jocke Best skrev:
För att få igenom projektet så kanske det är bättre om föreningen står för investeringsdelen var vad jag ville komma fram till.
Jag säger inte emot. Eftersom du nu skriver speciellt att fastigheten ökar i värde så håller jag med. Det är ju en stor del av föreningens syfte, men kanske inte just den enskilda bostadsrättens värdeökning. Ville man bara öka dom finns det ju enklare sätt.N nht1 skrev:Föreningen kanske kan ta investeringskostnaden Eftersom fastighet ökar i värde. Sedan kan det öka intresset på andra sätt och på så sätt få in köpare som har pengar, vilja och kunskap att engagera sig i styrelsen etc.
För att få igenom projektet så kanske det är bättre om föreningen står för investeringsdelen var vad jag ville komma fram till.
Nej, det är inte föreningens syfte. Föreningens syfte är att förse medlemmarna med boende.
Fast i deflesta stadgar innehåller även den första meningen texten att "föreningen ska tillvarata medlemmarnas ekonomiska intressen". Det var just därför jag opponerade mig mot tanken att man skulle se till att höja värdet på enskilda bostadsrätter. Dock ska man inte endast förse medlemmarna med boende.D Daniel 109 skrev:
Den meningen syftar nog främst till att man ska försöka hålla nere kostnader. Att ge ett högt försäljningspris är ju negativt för kommande medlemmar.
Vi började diskutera frågan i min fd brf precis innan jag flyttade. Landade inte men vi valde mellan schablondebitering eller installera boxar där externt företag debiterar för el (typ bee eller motsv), eftersom föreningen är skyldiga att även ta ut moms på att sälja el.
läs mer på https://www.fastighetsagarna.se/akt...-pa-el-vatten-och-gas-som-inte-ingar-i-hyran/
läs mer på https://www.fastighetsagarna.se/akt...-pa-el-vatten-och-gas-som-inte-ingar-i-hyran/
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 430 inlägg
Fast de räknas inte då de inte är medlemmar. Man kan bara utgå från dem som är medlemmar idag, annars gynnar man ju icke medlemmar på medlemmars bekostnad.D Daniel 109 skrev:
Nästa ägare går ju in med öppna ögon (nåja), och får räkna sin nytta från och med påbörjat medlemskap.
Därmed inte sagt att man ska driva en bostadsrättsförening som vilket företag som helst, bara att kommande medlemmar är oviktiga tills de blir just medlemmar.
Men man gynnar ju bara dem som sålt, de är inte heller medlemmar.