N Nerre skrev:
Jag pratar såklart om framtiden, inte nutiden. Men det finns redan en handfull småbilar idag som ligger på 0,3 liter milen. Lupo 3L var väl den första, men jag har för mig det finns ett par till.

Min kombi har ju dragit 0,65 liter milen med fyra personer, packning och takbox, så att pressa ner småbilarnas förbrukning lite till lär ju inte vara omöjligt.
Lupo3l var en sån där "jag är chef och ska visa att det går", jag tror inga chefer är villiga att göra fler sådana prestige projekt då lupon nog var rätt dyr och olönsam att tillverka. Sen har tekniken gått framåt sen dess men de riktigt stora utvecklingspengarna pumpas nog inte längre in i förbränningsmotorer...
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Jag pratar såklart om framtiden, inte nutiden. Men det finns redan en handfull småbilar idag som ligger på 0,3 liter milen. Lupo 3L var väl den första, men jag har för mig det finns ett par till.

Min kombi har ju dragit 0,65 liter milen med fyra personer, packning och takbox, så att pressa ner småbilarnas förbrukning lite till lär ju inte vara omöjligt.
Så här skrev Vi Bilägare om Lupo 3L: "Volkswagen Lupo 3L och Audi A2 1.2 TDI var föregångare när det gällde bilar med extremt låg förbrukning. De uppnådde detta med hjälp av avancerad och dyr teknik och blev därför inga storsäljare."
Dvs de var förhållandevis dyra, vilket väl är i motsats mot vad som efterfrågades och som JohanLun skriver så ligger inte utvecklingspengarna på bränslemotorer nu så att de ska pressas ner mer i förbrukning eller ligga lågt med billigare teknik betvivlar jag.

Ja, jag har lyckats med 0,7 liter/mil med min kombi packning, passagerare och takbox (eller 1,0 liter/mil på E85), men det var under extremt gynnsamma förhållanden, dvs långresor i "rätt" hastighet. I vardagskörning är jag inte i närheten av de siffrorna. Sen vet jag ju att det finns många som tittar på bilens förbrukningssiffror i katalogen och verkligen tror att det är deras förbrukning, eller att folk väljer mellan två bilar där man väljer den ena för att den i katalogförbrukning ligger 0,02 lägre än konkurrenten. Att den i praktiken kanske drar 0,1 mer tänker man inte på. Vi Bilägare har genom åren testat bränsleförbrukningen på sina testbilar som de kör under en längre tid och långt med. Många har haft en faktist förbrukning 40% över angiven.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Så här skrev Vi Bilägare om Lupo 3L: "Volkswagen Lupo 3L och Audi A2 1.2 TDI var föregångare när det gällde bilar med extremt låg förbrukning. De uppnådde detta med hjälp av avancerad och dyr teknik och blev därför inga storsäljare."
Dvs de var förhållandevis dyra, vilket väl är i motsats mot vad som efterfrågades och som JohanLun skriver så ligger inte utvecklingspengarna på bränslemotorer nu så att de ska pressas ner mer i förbrukning eller ligga lågt med billigare teknik betvivlar jag.

Ja, jag har lyckats med 0,7 liter/mil med min kombi packning, passagerare och takbox (eller 1,0 liter/mil på E85), men det var under extremt gynnsamma förhållanden, dvs långresor i "rätt" hastighet. I vardagskörning är jag inte i närheten av de siffrorna. Sen vet jag ju att det finns många som tittar på bilens förbrukningssiffror i katalogen och verkligen tror att det är deras förbrukning, eller att folk väljer mellan två bilar där man väljer den ena för att den i katalogförbrukning ligger 0,02 lägre än konkurrenten. Att den i praktiken kanske drar 0,1 mer tänker man inte på. Vi Bilägare har genom åren testat bränsleförbrukningen på sina testbilar som de kör under en längre tid och långt med. Många har haft en faktist förbrukning 40% över angiven.
En som jobbade på Saab berättade att när de körde förbrukning tillsammans med Opel kollegor så körde de (då för länge sedan) rätt standard setup medan Opel preppat, hakat av remmar, fixat med olja, tejpat alla springor osv. Så nog lär siffrorna variera. Cycle beating har ju använts också, det var väl bara att VW tog det lite väl långt och togs med brallorna nere, annars har nog alla jobbat med att få siffrorna så bra som möjligt...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, jag har lyckats med 0,7 liter/mil med min kombi packning, passagerare och takbox (eller 1,0 liter/mil på E85), men det var under extremt gynnsamma förhållanden, dvs långresor i "rätt" hastighet. I vardagskörning är jag inte i närheten av de siffrorna.
Då kan jag tipsa om Skoda Octavia, jag har aldrig varit över 0,7 liter milen tror jag.
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Då kan jag tipsa om Skoda Octavia, jag har aldrig varit över 0,7 liter milen tror jag.
Det beror väl på motor, var man kör och hur man kör?
 
  • Gilla
Willewonka
  • Laddar…
Haft några olika golf 7 som ju är rätt lika Octavia. Till skillnad mot saabarna jag haft gick golfarna köra på 0.6 och även under 0.5 om man riktigt snålkörde. Men under normal körning när man trycker på lite mer drog dessa 1.4or ungefär som en Saab 93 man kör lite försiktigt med, 0.75. Då hade förra golfen cylinder avstängning dessutom. Man får köra mycket för att skillnaden ska göra underverk för ekonomin. Själva driftskostnaden på el däremot märks direkt i plånboken..
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Frugan hade en oktavia 1.2 den låg runt 0.65 blandad nu har jag en golf alltack 2.0 inga problem att ligga på 0.6 och skulle den motorn sitta i en bil optimerad för låg förbrukning som tex elbilar är så drog den mindre men blev troligtvis svårsåld på grund av utseendet.
 
S smurfen72 skrev:
Frugan hade en oktavia 1.2 den låg runt 0.65 blandad nu har jag en golf alltack 2.0 inga problem att ligga på 0.6 och skulle den motorn sitta i en bil optimerad för låg förbrukning som tex elbilar är så drog den mindre men blev troligtvis svårsåld på grund av utseendet.
Diesel golf? Hade en 2.0d i en av golfarna och den drog ju mindre än bensin, speciellt vid lite hårdare körning då bensinen var rätt törstig...
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det beror väl på motor, var man kör och hur man kör?
Min Skoda Superb ligger på ett snitt på 0,58 på landsvägskörning, har kört den på 0,47 som bäst på 10mil 80-100-väg om man kör försiktigt. Inte så dåligt för en bil med 190 hk och 1800kg.
 
  • Gilla
Nerre
  • Laddar…
Min Audi A4 TDI 2.0 drog drygt 0.6. Den var betydligt snålare än fästmöns Hyundai ix35. Så moderna och bra dieslar är hyfsat snåla. Min Outlander PHEV däremot är tämligen törstig när bensinaren kickar in. Å andra sidan kör jag ca 95% på el.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det beror väl på motor, var man kör och hur man kör?
Motor beror det säkert på. Jag anstränger mig inte för att köra snålt, så du menar alltså att många andra är kör extremt hårt så de kommer upp i högre förbrukning med småbil än vad jag kommer upp i med min kombi?

Jag kör ju DSG-låda också (eftersom jag är döv är det för svårt att köra med manuell låda, jag märker inte om jag sitter och kör 5000 rpm på tvåan för att jag glömt växla upp).
 
Ska bli spännande att se hur mycket el fästmöns nya bil drar när hon får den om några veckor. Jag gissar på 1,6-1,7 kW/mil.
 
J JohanLun skrev:
Diesel golf? Hade en 2.0d i en av golfarna och den drog ju mindre än bensin, speciellt vid lite hårdare körning då bensinen var rätt törstig...
Ja Golfen är diesel 184 hk 7 växlad dsg låda 4wd.
 
Fairlane
Ingenjören Ingenjören skrev:
Min Skoda Superb ligger på ett snitt på 0,58 på landsvägskörning, har kört den på 0,47 som bäst på 10mil 80-100-väg om man kör försiktigt. Inte så dåligt för en bil med 190 hk och 1800kg.
Diesel?
En diesel drar generellt mindre än en bensinare.
 
E
Fairlane Fairlane skrev:
Diesel?
En diesel drar generellt mindre än en bensinare.
Drar mindre vaddå? Knappast pengar längre väl, ifall du inte kör långt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.