E
D Daniel 109 skrev:
Att man idag inte ser det som isolerat medför ju inte retroaktiva krav. Elinstallationer är lagliga om de följer kraven som gällde när de installerades.
Lägg gärna upp en länk.
Vem anser att det inte längre anses vara isolerad miljö? Och varför.
 
Det var inte vad jag sa. Men det är ju uppenbart inte en isolerad miljö när det finns jordade radiatorer.
Min poäng är att det inte medför retroaktiva krav.
 
E
D Daniel 109 skrev:
Det var inte vad jag sa. Men det är ju uppenbart inte en isolerad miljö när det finns jordade radiatorer.
Min poäng är att det inte medför retroaktiva krav.
Det är inte som så att du bara hittar på väl?

Förstår du hur många elanläggningar vi har i landet som anses uppfylla isolerad miljö med vattenburna radiatorer?

Nu vill jag att du presenterar en länk eller slutar svamla.

Tycka kan alla, men då bör det framgå.
 
Läser du ens vad jag skriver. Har du jordade element så är inte miljön isolerad. Det oavsett alla definitioner. Men det var en accepterad lösning när det byggdes, och då får det fortsätta vara så.
 
E
D Daniel 109 skrev:
Läser du ens vad jag skriver. Har du jordade element så är inte miljön isolerad. Det oavsett alla definitioner. Men det var en accepterad lösning när det byggdes, och då får det fortsätta vara så.
Tycker du kanske.
Men nu är det likväl så.

Elsäkerhetsverket har sagt detta för längesen och då är det så. Färgen skyddar. Ringer någon klocka?

Sluta nu hitta på så går vi vidare med tråden.
 
E El-Löken66 skrev:
Okej. Bra att veta.

ESV:
Elen i mitt hus saknar jord
Om du bor i ett hus som är utan jord så är det god idé att planera för jordning. Om du bor i ett hem du inte äger så är det bra att starta en dialog med fastighetsägaren om byte till jord. DCL-proppar och uttag kan inte användas utan jord. Äldre ojordade lamputtag är fortsatt tillåtna att finnas på marknaden i renoveringssyfte.
Det var ju det jag skrev?
 
E
J Johan456 skrev:
Det var ju det jag skrev?
Ja.
Och nu har vi det bekräftat, att det är tillåtet att sälja.
Om sedan tillverkare kommer saluföra är något annat, men troligen ett bra tag framöver skulle jag gissa
 
I Norge är det okej att montera DCL utan jord. De märks då med en dekal om att jord saknas. Det är ju inte sämre än den gamla ojordade kontakten.
 
E
D Daniel 109 skrev:
I Norge är det okej att montera DCL utan jord. De märks då med en dekal om att jord saknas. Det är ju inte sämre än den gamla ojordade kontakten.
En dekal.
Vi ska nog inte se på Norge som någon slags föredöme gällande uppbyggnaden av elsystem.
Du har fortfarande inte producerat någon länk för ditt och Bos påstående innan.

Var nöjd med det vi har nog mer än en person som tänkt mer än tio minuter på lösningen. Vilken låter rimlig.

Att lösa felaktigheter med dekaler kan inte vara rätt väg att gå utom i yttersta nödfall.
 
Vad är det jag ska länka till?

En DCL med dekal är lika säker som ett gammalt ojordat uttag. I båda passar jordade kontakter. Så det är inte en orimlig lösning.
 
E
D Daniel 109 skrev:
Vad är det jag ska länka till?

En DCL med dekal är lika säker som ett gammalt ojordat uttag. I båda passar jordade kontakter. Så det är inte en orimlig lösning.
Dina konstanta påståenden att de anläggningar med isolerad miljö som har vattenburen utanpåliggande värme automatiskt klassats om till att inte längre uppfylla de då ställda kraven för isolerad miljö.

Detta vill jag gärna se en källa till från dig och Bo.

Ditt andra påstående är såklart fel.
 
Det har jag inte sagt i något inlägg. Vänligen läs igen.
 
E El-Löken66 skrev:
Dina konstanta påståenden att de anläggningar med isolerad miljö som har vattenburen utanpåliggande värme automatiskt klassats om till att inte längre uppfylla de då ställda kraven för isolerad miljö.

Detta vill jag gärna se en källa till från dig och Bo.

Ditt andra påstående är såklart fel.
Fast nu så har han inte påstått att de har klassats om, han skrev att det inte är en isolerad miljö. Det är en skillnad på de två uttalandena.
 
E
D Daniel 109 skrev:
Det har jag inte sagt i något inlägg. Vänligen läs igen.
Läs inlägg 9, 17, 19 och 28.
Återkom kom sen med länk eller dementi.
 
E
S Strontus skrev:
Fast nu så har han inte påstått att de har klassats om, han skrev att det inte är en isolerad miljö. Det är en skillnad på de två uttalandena.
Enligt vem?
Har du någon länk?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.