D Dr Jumping Jack skrev:
Lägsta lön för en 20-åring är i de flesta fall (beroende på fack) 20 000/mån. Du påstår att hantverkare jobbar 60 tim för 20 000/mån. Alltså 30% under svensk minimilön. Det tror inte jag
Nu syftar jag på en hantverkare som är egen företagare och inte anställd
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
De flesta hantverkare har nog som mest 20 papp brutto i månaden ungefär som en städare.

Varför tror alla att hantverkare tjänar så himla bra?

För 20 papp har du garanterat en veckoarbetstid på 60 timmar varav 40 ute hos kund
20 brutto? Då är det nog en lärling... kollar man upp snitt lön för en snickare ligger den på ca 30000kr brutto
 
Branschen är dock i absolut psykos. Inte konstigt att gästarbetare konkurrerar ut firmor när priserna är som de är. Helt orimliga, alltså.
 
God morgon allihopa!
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Bör och Ska är två helt olika begrepp.
Nej det är inte två helt olika begrepp men jag förstår din poäng och den är korrekt. My bad!
 
O Obesus skrev:
Dålig jämförelse då Ica och andra butiker har krav på sig att berätta om alla kostnader med ett slutpris innan leverans.
Framförallt var priset 300kr för utkörning av mat ett dåligt exempel. Många butiker är billigare än så på utkörningen, men för att kunna jämföras med en hantverkares jour så måste vi ändra förutsättningarna i ICAs matutkörningsexempel.

Ring till random ICA-handlare en fredag kväll. Be honom skjuta familjemyset åt sidan och åka till jobbet och öppna upp sin stängda butik för att köpa ut och köra ut mat till dig.
Då räcker nog inte 5000 spänn.

(Nu får man nog iofs leta för att hitta en kvällsstängd butik men i nån byhåla finns det)
 
A Alexn72 skrev:
Hej Ica maxi jag har slut på mjölk till kaffet kom omedelbart ut med en ny.


VAA mjölken kostar ju bara 12kr i butik...
Hur kan ni ta 300kr i utkörning...


Även om det inte är så lätt så är det märkligt att man tar reda på vad Ica tar för att köra ut matkasse men snickaren frågar man inte en lördag kväll vad det kan kosta....
Butikers prissättning är övertydlig till den grad att de tom har jämförelsepris jämte priset. Håller med, varför kan inte hantverkare vara lika bra?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Nu är jag inte hantverkare, men jag är konsult som har betalt utifrån vad jag debiterar, jag tar alla kostnader för lön, sjukdom, semester, dator, telefon, försäkringar, tid mellan uppdrag mm. En hantverkare har långt mer kostnader.
Börjar man räkna lite på det så har jag svårt att förstå hur de får ihop det med en timkostnad på under 400kr+ moms(ännu högre för större firmor med mer overhead)
 
Claes Sörmland
Tyvärr är oärlighet och en kriminell livsstil rotad i branschen så som konsument får man räkna med att en nyetablerad affärskontakt med företag kan bli problematisk och företaget inte följer spelreglerna vad gäller sin fakturering.

Konsumenten kommer med hög sannolikhet att råka på kriminella när han köper in hantverkstjänster om man ska tro följande artikel:

https://www.byggnadsarbetaren.se/of...-och-kontroll-vi-hittar-skulder-logn-och-hot/

Finns också som SR-inslag:

https://sverigesradio.se/artikel/granskning-av-byggbranschen-visar-pa-stor-oserios-verksamhet
 
  • Gilla
  • Wow
Mameludi och 1 till
  • Laddar…
Men det är lika roligt varje gång , beställ inte då om ni inte frågar om Tim kostnaden först .

Hur svårt kan det vara det är för fn inget vuxen dagis, TS har en stor poäng lyssna på den
 
G
D Dr Jumping Jack skrev:
Lägsta lön för en 20-åring är i de flesta fall (beroende på fack) 20 000/mån. Du påstår att hantverkare jobbar 60 tim för 20 000/mån. Alltså 30% under svensk minimilön. Det tror inte jag
Sverige har ingen minimilön.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Nej det är inte två helt olika begrepp men jag förstår din poäng och den är korrekt. My bad!
Jo bör och ska är två helt olika begrepp. Bör är helst och är därmed inte tvingande, medan ska är tvingande
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
O Obesus skrev:
Dålig jämförelse då Ica och andra butiker har krav på sig att berätta om alla kostnader med ett slutpris innan leverans.
Jag vet.... Ica maxi har inte jour heller så jämförelsen blir inte rätt...
 
Fairlane Fairlane skrev:
OK, jag vet inte hur många som ringer och säger "Ni MÅSTE komma NU", så skulle jag inte uttrycka mig oavsett, men även då kan man väl lugnt svara "Ok, vi kan komma, men bara så du vet vi debiterar dubbel timtaxa och minimum 3 timmar. även om det tar mindre tid. Dessutom ksotar vår servicebil 750 kr". Det klarade iallafall jour-rörmokaren av att säga när jag ringde för många år sen.
Priset hade blivit detsamma oavsett om de sagt något eller inte, men skillnaden är att nu fick de en nöjd kund, istället för en missnöjd. Enkelt och smart, eller krångligt och onödigt, ja det är ju upp till var och en att bedöma.
L Linda_71 skrev:
Men jag förstår inte varför många förväntar sig att bli Curlade på detta vis. Har man inget ansvar själv idag?
Varför frågar man inte som kund vad det kostar?
Jag skulle ALDRIG beställa något utan att kontrollera priset.
Men är det ett så stort besvär för en hantverkare att informera om kostnaden, eller åtminstone informera om att det här kan bli dyrare än du tror/hoppas?

Jag kan se två skäl till att inte ge den informationen:
1. Det är en för stor ansträngning att ta fram den. Vederbörande måste kontakta någon annan på firman för att få prisinfo och återkomma till kund.
2. Om prisuppskattning ges så kommer kunden att backa. Det är för dyrt! De avvaktar eller vänder sig till någon annan.

Kan ni se fler anledningar till att inte ge pris?
 
  • Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det är väl vanlig hyfs att informera om priset i förväg.
Ja jag tycker det är vanligt hyfs att informera att om man åker ut på tex helg jourtid kostar det dubbel taxa och kan kunden vänta då är det normal taxa. För det fattar inte många som sällan tar in hantverkare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.