Hej! Tänkte gjuta en mindre platta för utekök om ca 1x5m. Satte spaden i marken och grävde ca 30cm för att mötas av massa vatten. Vet att det bara är så nu på våren då det går mycket vatten ut genom området vi bor i (en mindre dam bara 2m bort som senare torkar under sommaren). se bilder

är det bara att gräva och fylla med makadamm och padda och skita i att det står vatten där nu? Eller ska jag inte gräva så djupt utan istället nöja mig med 15cm kanske? Pkattan ska bli ca 8cm tjock.

ska stå en pizzaugn på 550kg på plattan också

Vattensamling nära grävningsplats för utekök, stenmur och trädgård i skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd grop i marken med vatten för planering av utekök, gräsmatta och jord syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MickeLarsson och 1 till
  • Laddar…
Fick tag i en markanläggare från Gotland som sa att det var lugnt att köra på som vanligt, trots vatten vårtid. Vedeldade pizzaugnen levereras om en deyg månad så nu gäller det att pinna på.

Tänker:

- Gräva ca 20cm djupt och ca 5-10cm extra på längd o bredd
- Lägga markduk
- fylla ca 10-15cm makadamm 8-11
- padda
- bygga ram
- gjuta
 
Med så fuktig mark skulle jag nog gräva ur 50cm o lägga dränering runt, minst 20cm singelför att undvika tjälskjutning under vinter
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Med så fuktig mark skulle jag nog gräva ur 50cm o lägga dränering runt, minst 20cm singelför att undvika tjälskjutning under vinter
Okej! Det är bara nu på våren det är så blött, på höst/vinter är det torrt dvs så det är när det smälter som marken blir våt.
Tror du ändå det behövs grävas ut så mycket och dräneras?
 
  • Gilla
Ludde7
  • Laddar…
Förberedd grund med makadam och armeringsnät för gjutning av utekök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygjuten betong grund för utekök med makadam, skottkärra och byggverktyg på gräs mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

grävde i alla fall 40 djupt och fyllde upp med 30cm makadam. Nu nygjutet och sen blir det murning och utekök med vedeldad pizzaugn, grill och eldstad.

otroligt smidigt med betongbil må jag säga, fast hade nog vart rimligt att glra själv med en betongblandare. Skönt att slippa alla vändor och bärande av betong dock

Prettuchaos Prettuchaos skrev:
Okej! Det är bara nu på våren det är så blött, på höst/vinter är det torrt dvs så det är när det smälter som marken blir våt.
Tror du ändå det behövs grävas ut så mycket och dräneras?
Förberedd grund med makadam och armeringsnät för gjutning av utekök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Jag är nyfiken på hur det gick sen..
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Jag är nyfiken på hur det gick sen..
hehe, det har inte hänt jättemycket. Med nedfuktad platta kunde jag mura upp grunden till köket de kommande dagarna. nu har jag inte vart på Gotland sedan dess men väntar ivrigt på fortsätta. Nästa steg blir att lyfta på en pizzaugn samt putsa murblocken
Nygrundad murad platta på landet med murblock och verktyg synliga, redo för att bygga kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pettj och 1 till
  • Laddar…
Så här blev slutresultatet förresten. Nu återstår att måla putsen och lära sig baka pizza.
 
  • Nybyggd utomhus vedeldad pizzaugn i skymning med brinnande eld och vedförvaring nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modellerad uteköksdesign med pizzaugn, diskbänk och grill inför målning och användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
OestlundJ och 40 till
  • Laddar…
Lite fler bilder från processen. Det underlättade väldigt mycket att först ha planerat och gjort en ritning så själva byggandet blev mer som lego. Det mest tidskrävande var helt klart nätningen och putsningen. Jag drog först ett tunt lager bruk på allt innan nätningen och det syns verkligen nu i efterhand att det fyllde sin funktion med att dölja murbruksskarvarna något som syns under pizzaugnen där veden är, där jag skippade detta och bara drog ett lager bruk direkt. Det jag är mest nöjd över är eldstaden/grillen längst till höger som antingen ger en fin brasa eller som man kan steka/grilla över. Ska även testa köpa en 78cm muurika och se om man inte kan ställa en sån ovan elden på den delen.

Bordsskivan i trä är provisorisk men tänker behålla den tills den inte är fin längre. Tanken är antingen betong men försöker klura på något annat som inte är lika omfattande. Har än så länge kikat på sten-komposit men det blir väl säkert inte lika kul i längden, känns kanske lite artificiellt.


Uppbyggnad av utomhuskök med grund av grus och markduk, och träpall i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundarbete för byggprojekt med utgrävning och träreglar för att forma gjuten grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundkonstruktion av träramar och armeringsnät förberedda för gjutning i ett byggprojekt utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyutgjutna betongplattor i träformar för byggprojekt med skottkärror och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stadier av murverk under konstruktion med uppmätta betongblock och bruk på en presenning bredvid grusväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggprocess av utomhuskök med lecablock, verktyg och byggmaterial synliga på gräs under uppbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstrukturen av en murad uteköksbänk under uppbyggnad med betongblock och verktyg i naturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstrukturen av en utegrill byggd med ljusa betongblock på en betongplatta, halvklar med förstärkningsnät synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av pizzaugn utomhus med hjälp av en lyftkran, omgiven av natur och betongblock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggprocess med nätklädd mur och trästomme, betongfundament synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggprocess med armeringsnät beklädd av tunt lager bruk mellan träformar, förberett för nätning och putsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggprojekt med verktyg, murarlim och en svart grillkåpa på ett provisoriskt träbord intill tegelstenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggprocess för en utegrill med murade betongblock och armeringsnät, verktyg och en träbordsskiva syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmabyggd uteköksenhet med pizzaugn och vedförvaring under putsad yta, samt en provisorisk träbordsskiva längs med arbetsytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstrukturen för en byggd eldstad/grill med en provisorisk träbordsskiva och murstenar runt omkring under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
DaniëlvanWuijkhuijse2020 och 18 till
  • Laddar…
Inte ligger grillen direkt mot träet?
 
Ursviken Ursviken skrev:
Inte ligger grillen direkt mot träet?
Nä det är ca 5cm runt om (ligger lite off centre på bilden, ska ersättas av sten till våren dock)
 
  • Gilla
Ursviken
  • Laddar…
Riktigt fint! Gillar det skarpt. Jag personligen hade inte målat det utan lämnat det som det är.
 
  • Gilla
Byggroda och 1 till
  • Laddar…
Spaerlan Spaerlan skrev:
Riktigt fint! Gillar det skarpt. Jag personligen hade inte målat det utan lämnat det som det är.
Tack, så kul att höra!
Hehe vitt verkar vara det ”vanligaste” men vi har faktiskt sagt att man kanske skulle försöka hitta ngn betonggrå-färg då vi vant oss - och är rädda att det vita ska lysa som ett ufo som landat. Men kanske man bara ska behålla det då, spara in på färg också.

Tack för input!
 
  • Gilla
Byggroda
  • Laddar…
Snyggt jobbat (y)
 
  • Gilla
Prettuchaos
  • Laddar…
Jättefint :)
 
  • Gilla
Prettuchaos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.