Hej alla kunniga!

Min far äger en liten gård utanför Ystad där vi har lite funderingar kring avloppet och dess utformning.

Så vitt jag kan se så rör det sig om en trekammarbrunn med påföljande fördelningsbrunn, markbädd/infiltrationsbädd (hur vet man vilken det är?) och tillslut en provtagningsbrunn. Jag har pratat med kommunen som säger att de inte kunde hitta några dokument för avloppet mer än att 2019 så utfärdades det en "gul"-varning till fastigheten. Enligt damen jag pratade med så behövde detta inte betyda att det var något fel på avloppet utan snarare att det kan behövas inspekteras och ses över så att allting fungerar som det ska.

Så till min fråga. Hur går en sådan här inspektion till? Finns det sakkunniga eller besiktningsmän att anlita för en sådan inspektion? Eller räcker det med någon anläggare som gjort en del avlopp genom åren? Jag hittade ett dokument på kommunen som beskriver hur varje del av avloppet ska se ut för att det ska anses vara godkänt, men jag förmodar att det inte är tillräckligt att jag själv tittar efter och fotograferar de olika delarna för att sedan skicka till kommunen?

Kanske det finns någon som känner någon kring Ystad-trakterna som har koll på sådant här? Är tacksam för att hjälp jag kan tänkas få!

Med vänliga hälsningar,
Ted Hörman
 
Brukar vara kommunens miljökontor som gör besiktning.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Pratade med dem tidigare idag och det var de som rådde mig att ta dit en sakkunnig. Verkar lite märkligt dock att de själva inte utför någon form av besiktning?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
T Ted Hörman skrev:
Pratade med dem tidigare idag och det var de som rådde mig att ta dit en sakkunnig. Verkar lite märkligt dock att de själva inte utför någon form av besiktning?
Det pågår en inventering och besiktning av enskilda avlopp i landet och kommunerna gör kontrollen.
Däremot brukar de inte vilja både kontrollera och ge specifika/detaljerade råd gällande hur befintlig anläggning åtgärdas, troligtvis utifrån att de är kontrollmyndighet och hamnar i en dubbelroll. Däremot generella råd hur en anläggning ska utföras kan du få och de brukar finnas en lista över de som kallas diplomerade företag för att utföra arbeten med enskilda avlopp.
Så de kan säkert besikta den mot betalning, men sedan får du vända dig till ett företag för att få detaljerade råd då det kan finnas olika lösningar/produkter för åtgärd. Kan även här finnas en återhållsamhet från kommunens sida att vilja göra produktval om man ska vara opartisk vid kontroll.
Var lite så när vi fick vår besiktning gjord av vår anläggning enligt pågående inventering.
 
Claes Sörmland
T Ted Hörman skrev:
Pratade med dem tidigare idag och det var de som rådde mig att ta dit en sakkunnig. Verkar lite märkligt dock att de själva inte utför någon form av besiktning?
Juridiskt:

Det är inte så märkligt utan ansvaret ligger enligt miljöbalken på verksamhetsutövaren som är din far fastighetsägaren. Han ska helt enkelt sköta driften av avloppet och se till att det som krävs för att inte skada människor och miljö genomförs.

Kommunen har endast en tillsynsfunktion. I samband med tillsynen genomför de enklare kontroller av dokumentationen av avloppet och gör oftast ett platsbesök. De ska inte vara avloppsexperter och inga experter på avloppets drift utan kan bara tillräckligt mycket för att se om de ska ställa krav på verksamhetsutövara eller t o m förbjuda utsläpp avloppet.

Lite per praktiskt:

För en inspektion så räcker det med någon som kan hur sådana här avlopp är uppbyggda. Man tittar ned i de olika rören och ser om det står vatten där eller inte. Man kollar att vatten inte har stigit där det inte ska stiga och att vissa komponenter finns där. Ser det ut att fungera så är den sista stora frågan hur långa spridarledningarna är och hur stor yta för markbädden/infiltrationen är. Ibland kan man se det i terrängen men ibland är nog filmning av rören den enda vägen. Det här är varför ritningar är så viktiga på anläggningen.

Ibland dömer kommuner ut fullt fungerande anläggningar p g a att dokumentation/ritningar saknas. Är man lite proaktiv som verksamhetsutövare så ser man till att filma rören och upprätta ritningar innan kommunen kommer på tillsyn så minskar man den risken.
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Är du beredd att lägga tid på att rita, mäta och fota anläggningen i några varv så kan vi säkert lista ut hur den fungerar här i tråden. Det finns många skribenter som har samma kompetens som avloppsanläggare vad gäller markbäddar och infiltrationer.

Ett annat alternativ är att ringa en spolbil och betala gubben för genomgång av anläggningen och filmning av spridarrören. Om det är rätt person så har han enorm erfarenhet av dessa anläggningar och hur olika problem ser ut.

Kolla också Naturvårdsverkets gamla faktablad där det beskrivs vad man ska hålla koll på:

https://avloppsguiden.se/wp-content/uploads/2019/02/NV-Faktablad-6-Sktsel-av-ea.pdf
 
Tack så mycket för era utförliga svar! Jag har varit ute och fotat de olika delarna av anläggningen, återkom gärna med en kommentar om hur ni tycker det ser ut.

Inuti en 3-kammarbrunn med synliga skiljeväggar och avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översikt av en öppen 3-kammarbrunn i marken med synliga avskiljare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anläggningens delar på en gräsmatta inklusive ett T-rör, lock till en 3-kammarbrunn, en fördelningsbrunn och ett luftningsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
T-rör i gräsmark med inspektionsbrunn i förgrunden och grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Insyn genom en inspektionsbrunns öppning med synlig T-rörskonstruktion och en person som speglas ovanifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Insida av ett mörkt rörsett från ovan, möjligen del av 3-kammarbrunnen eller inspektionsbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inspektionsbrunn sedd uppifrån med sikt mot botten och omgivning som speglas i vattenytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
T-koppling inuti en 3-kammarbrunn, konkreta delar av avloppsanläggningen i närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som syns på bilderna är då anläggningens utformning, 3-kammarbrunn, T-rör i 3-kammarbrunn, fördelningsbrunn, luftningsrör och inspektionsbrunn.
 
Claes Sörmland
Det ser väldigt rent och fint ut, har systemet knappt använts? Eller är det ett BDT-avlopp. Systemet ser ut som ett äldre brunnssystem men kraftigt moderniserat system.

Du kan mäta innerdiametern och djupet på vattnet i trekammarbrunnen så kan volymen räknas fram. Den ska vara minst 700 l för BDT-avlopp och kring 2 kubikmeter om WC är påkopplat.

Dy tycks ha två spridarledningar eftersom det går två rör från fördelarbrunnen. De ska typiskt sett vara minst 15 m långa totalt sett, så 7,5 m var för BDT och dubbla längden för WC. Har du inspektionsrör (kallas ibland för luftningsrör) vid markytan i slutet av spridarledningarna så du vet hur de går i marken? Är det en av dessa som du fotot ned i där det inte kan synas något vatten (i så fall bra!)

Finns det ett utlopp efter spridarledningen? Saknas det så är det en infiltration. Finns det så är det en markbädd. En markbädd ska också ha ett flera luftningsrör som sitter ihop med utloppsledningen. Det sitter ofta nära fördelningsbrunnen. Detta skulle kunna vara ett sånt luftningsrör. Det ska då gå ned 1,5-2 m i marken och inget vatten ska synas i det:

PVC-rör som utgör en del av ett avloppssystem, placerat på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för snabbt svar! Huset har av de tidigare ägarna enbart nyttjas som fritidshus under somrarna, och de har inte vistats där särskilt mycket. Anläggningen byggdes någon gång under 90-talet och WC är påkopplad. Röret som sticker upp ur marken är det jag tagit bild ner i, kunde inte se något slam eller vatten i detta.
Denna bilden visar uppsamlingsbrunnen som kommer efter markbädden. Här är ett inlopp från markbädden och ett utlopp som fortsätter ut mot åkern (brunnen ligger precis intill en åker). Jag har inte kunnat hitta några fler luftningsrör, men kanske får gå ut och klippa ner lite buskar isåfall och leta lite till.
Vy ner i en uppsamlingsbrunn, utan synligt slam eller vatten, med inlopp från markbädden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
Ser inget konstigt på bilderna. Har dock lite svårt att förstå i vilken ordning och hur brunnarna är hopkopplade. Vi hade inspektion från kommunen förra hösten. Några kommentarer,

- De två personerna från kommunen som gjorde inspektionen var inte särskilt kunniga, måsta jag tyvärr säga. Det var nästan så att jag var tvungen att förklara hur min 3-kammarsbrunn funkade. Jag demonstrerade hur mitt överfyllnadslarm med blixtljus fungerade. Jag har ockå en pumpbrunn så jag fick också visa hur pumpen fungerade och vad den gjorde. Så ett tips är att verkligen visa att allting funkar bra. Enda kommentaren var att mina två rör ut i infiltrationen gick ut i infiltrationen med en höjdskillnad på kanske 5 mm mellan rören.... Efter att jag visat hur pumpen funkade slutade den diskussionen... Inspektörerna reagerade heller inte på att jag har två inkommande rör i min första kammare. En kommer från garaget utan någon som helst oljeavskiljare etc. Garaget är iofs från -78 så det är väl preskriberat, men man tycker ju att man som inspektör kanske borde undra...

- Vi kollade vår anläggning noggrant innan inspektionen. Det visade sig att tjäl-lyftning hade med åren lyft av ventilationsrören från infiltrationsrören och det var stopp i ventilationsröret pga lera. Så vi grävde upp ändan på infiltrationen och fixade problemet. Detta gjorde vi själva innan inspektionen och sedan blev vi godkända under inspektionen.

- Här är ett par bra länkar om du inte redan kollat dessa:
https://avloppsguiden.se/
https://avloppsguiden.se/informationssidor/testa-ditt-avlopp/
 
Mitt första inlägg var nog lite otydligt, här kommer en bättre beskrivning av de olika delarna:

1. Till höger är 3-kammarbrunnen, därefter fördelningsbrunnen med ett luftningsrör intill. Längst till vänster finns uppsamlingsbrunnen.
Trädgård med avloppssystemets delar: 3-kammarbrunn, fördelningsbrunn med luftningsrör och uppsamlingsbrunn i gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2. 3-kammarbrunn
Öppen 3-kammarbrunn i marken med synliga avdelare som skapar separata sektioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3. Fördelningsbrunn med ett inlopp från 3-kammarbrunnen och 2 utlopp till markbädden.
Vy inifrån en brunnskammare med röranslutningar och en reflektion av en person ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

4. Luftningsrör till markbädd
Inuti en mörk 3-kammarbrunn med synliga anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

5. Uppsamlingsbrunn efter markbädd med ett rör som leder ut mot åkern.
Vy inifrån en avloppsbrunn som visar brunnsöppningen och dagenljus ovanifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är den nytömd på bildern?
Eller är toalett inte anslutet på detta?
 
Claes Sörmland
Då tycker jag det set väldigt bra ut.

Kolla att vattnet i trekammarbrunn och fördelningsbrunn inte stiger när ni har belastat bädden under några veckor. Bor ingen där kan också ett test med vatten göras. Fyll kring 700 l vatten per dygn i systemet. Ej stötvis utan låt en slang rinna med lågt flöde. Bestäm flödet genom att räkna ut tiden det tar att fylla en 10-litershink och räkna hur lång tid som behövs för 700 l varje dygn. Kolla att vatten inte stiger i fördelarbrunn och trekammarbrunn och att man ser vattnet komma ut efter bädden efter belastning.

Rita en ritning och bestäm längden på spridarledningarna genom att skjuta in en styv trädgårdsslang i dem. Dokumentera och arkivera tills när kommunen dyker upp.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
3-kammarbrunnen är tömd för någon vecka sedan, därav nästan tom. Toalett är ansluten men knappt använd.

Tack så mycket för tipset! Ska ge detta ett försök så fort jag har möjlighet.
 
T Ted Hörman skrev:
3-kammarbrunnen är tömd för någon vecka sedan, därav nästan tom. Toalett är ansluten men knappt använd.

Tack så mycket för tipset! Ska ge detta ett försök så fort jag har möjlighet.
Passa på att fylla upp brunnen med vatten nu. Om den är ofylld och används kan det rinna ut slam i spridarledningarna.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.